Jump to content

Prosjekt: Renovering Nidelv 24

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Nå er de nye platene til innredning skåret ut, høvlet og pusset. Jeg har prøvd meg frem, og funnet ut at det blir pent bare å lakke platene. Den var nemlig mørke og røde i utgangspunktet. Bør jeg forborre skruehull og forsegle disse med lakk? Jeg går ut fra at det er greit å lakke alle platene hver for seg, i stedet for at jeg monterer det og lakker etterpå?

Nå ser det i tillegg ut til at jeg river pentryet også. Det blir jo så fint med nye plater på benkene bak. Jeg tar det nå, så er jeg sikker på at det blir likt også. Det kan jo hende det blir vanskelig å skaffe samme platene senere.

Jostein,

Har du fjernet taket inne i cabinen rundt takluka ?

Ser ut som om vi driver med omtrent det samme :yesnod: når det gjelder oppussing

Hos meg så det slik ut...

Bilde under takluke

Veldig i tvil til hva jeg skal gjøre med det

Hva slags sag benyttet du for utskjæring av plater ? fliset det seg opp ?

Thomas

Redigert av Thomas Nidelv 24 (see edit history)

Hei Thomas!

Det så ikke bra ut! Jeg holder på ute under kalesjen. Inne ser det fortsatt fint ut hos meg, så jeg gjør ikke noe der i denne omgang. Jeg tror du bare må fjerne alt som er råttent. Bruk det du kan som maler, og skjær ut nye plater. jeg brukte stikksag. Det blir jo ikke helt snorbeint, men med litt høvling etterpå ble det strøkent. Platene fliser seg ikke opp dersom du ikke bruker det groveste sagbladet i handelen. I tillegg hjalp det veldig å skru på en bryter på saga som skyver bladet så langt frem som mulig. Da ble snittet helt reint og fint.

• 4 uker senere...

Nå er det en stund siden tråden ble oppdatert. Jeg har saget, pusset og lakket en masse plater. Så kom selvfølgelig vinteren. I Ålesund har det snødd i 4 dager og det er skikkelig sørpevær. Her følger noen bilder av vinterkledd båt, ribbet båt innvendig og det som forhåpentligvis skal bli den nye innredningen. I bakgrunnen skimtes det som skal bli den nye dørken. Hvit nautolex er innkjøpt, og monteres så snart temperaturen er riktig.

hpim2121.jpg

hpim2122.jpg

hpim2123.jpg

lakkerte_ting.jpg

Jeg hadde jo ikke tenkt å stappe alle fiberballene og pappkassene inn i båten da. Men det har gått med fire hele plater med finer og fire liter lakk. Faktisk har det vært kjempegøy og holde på, og da har jeg det kjekkeste igjen: Montering og bruk. Masse bruk! :smiley: Finnes det kontaktlim som kan brukes i litt kalde omgivelser? Skulle nemlig gjerne hatt på ny skottbekledning før alt settes på plass igjen. Klart jeg kan sette på noen ovner, men skroget vil jo fortsatt være kaldt. Ønsker ikke å vente på at det blir 15-20 grader ute før jeg blir ferdig med båten. Hvor lang tid må limet ha temperatur før det herder og tåler kulde igjen?

Redigert av Jostein Nidelv 24 (see edit history)
Finnes det kontaktlim som kan brukes i litt kalde omgivelser? Skulle nemlig gjerne hatt på ny skottbekledning før alt settes på plass igjen. Klart jeg kan sette på noen ovner, men skroget vil jo fortsatt være kaldt. Ønsker ikke å vente på at det blir 15-20 grader ute før jeg blir ferdig med båten. Hvor lang tid må limet ha temperatur før det herder og tåler kulde igjen?

Jeg varma selvfølgelig opp rommet, men hadde ikke noe problem med å få det til å henge med kuldegrader ute. Holdt ikke rommet oppvarma så mange timene etter liminga heller, turte ikke å ha varme på om natta. Maritim sitt kontaktlim er forresten veldig tynt når boksen er nyåpna, likte bedre det jeg kjøpte på en Malia butikk. Ett lite tips: det er lurt å sette streker på baksida av trekket så limpåføringa blir likt på vegg og trekk, kantene må jo være uten lim i begynnelsen pga tilpassinga. Var litt skeptisk til å bruke vannfast tusj, så jeg brukte en veldig bløt blyant, etter hvert fant jeg ut at eyeliner var enda greiere å bruke! Tips nr 2: brukte masse maskeringstape til å holde yttekantene av trekk og skrog fra hverandre mens kontakt limet tørket. Det er godt Europris selger de for 10,- kr rullen!

Batilla

Redigert av Batilla (see edit history)
  • 1 måned senere...

Da er hovedjobben over. Dørken er på plass og cockpiten har fått ny innredning. Det har ikke vært så god tid til å skrive på forumet mens jeg har holdt på. I går ble båten løftet på sjøen. Fantastisk! Alt virker, og gamle Yanmaren går som en klokke. Deilig. Det vil bli tatt noen bilder etter hvert. Jeg er tålig fornøyd med resultatet, og skal med tiden oppsummere vinterens strabaser.

• 1 måned senere...

Nå har jeg endelig fått tatt noen bilder av oppussingen av Nidelven. Jeg er ganske fornøyd. Skulle gjort litt mer research ang. finértype. Det jeg brukte ble nesten oransj med bare lakk. Det ble litt bedre med litt brunt blandet i lakken.

hpim2273.jpg

Motorkassa er ny. Man ser tydelig forskjell på fargen i forhold til veggen som ikke er lakket. Jeg har laget en lakkblanding som skal gjøre det ganske likt.

hpim2274.jpg

Skuffefrontene er originale lakket med spesialblandingen min. Blir ganske likt. Vi må finne på noe med kjøleskapet. Rustfri front, kanskje?

hpim2275.jpg

Jeg synes det er pent med litt kontrast mellom innredning og dørk. Fornøyd med den hvite dørken.

hpim2276.jpg

Det jeg ikke er fornøyd med er det nye skrogtrekket. Man kan tydelig se hvor man har trykt og hvor man ikke har gjort det. Trøsten er at det ikke vises når man ikke ligger på dørken. Ja ja...

hpim2277.jpg

Inne var det ikke så ille. jeg har fått laget nye puter som jeg synes ble pene. Man ser riktignok konturene av min seriøse lekkasje etter å latt takluken stå åpen under DET dritværet!

hpim2278.jpg

Litt bedre enn det skotskrutede som var der før :eek:

hpim2280.jpg

Dassen har fått en liten shining den også. Ny dørk og ny dass fra Biltema. Funker som bare det (Hvis man ser bort fra at jeg ikke får plass der inne :nonod: ). Greit med stor blære.

Vi hadde en fin nattlig tur utpå forresten. Sunnmøre er OK når det ikke blåser og regner. Litt dårlige bilder...

bilde1.jpg

Skipperen. Hallo :smiley:

bilde7.jpg

Mannskapet.

bilde17.jpg

Omgivelsene. Nå går vi ut Ellingsøyfjorden mot Ålesund sentrum. Deilig.

bilde14.jpg

Kaffekoppen hører med.

bilde20.jpg

Deilig ja....

bilde24.jpg

Hurtigruta kom også utpå en tur. Her legger hun til i Ålesund

bilde_28.jpg

M/S Anja vel fortøyd i Ålesund. Dette var kvelden før Molde kom på besøk på Color Line Stadion. Det var fullt trøkk i byen og vi fikk oss en kebab.

bilde27.jpg

Her ligger en bukett Molde-supportere i en Sunseeker 48. Anja kan skimtes i bakgrunnen. De hadde brukt over 2000 kr i diesel på turen fra Molde. Skipperen planla en tur til Oslo. 40 000 en vei. Den er grei :cheers:

• 6 måneder senere...

Heisann!

Skal til med akkurat det same som du har gjort no. Har lest rundt på forumet for å bli klok på framgangsmåte, kva ein skal bruka o.l., utan hell.

Har ei heil røys med spørsmål eg håpar du eller nokon andre kan hjelpa meg med:

Kvar får eg tak i den kvite isoleringa til skrogsida bak? Skal denne limast med kontaktlim?

Har forstått det som at casco golvlim/våtromslim er tingen på store flater mens det skal vera kontaktlim på ender og undersider. Er det same kva kontaktlim ein bruker? Må ein bruka kontaktlim? (Har ingen erfaring med kontaktlim og det virker ikkje lett å få til).

Er det berre å klaska lim på platene og festa nautolexen? Eller bør dørkplatene behandlast på noko vis?

Ei av dørkplatene skal byttast. Er det noko spesiell finer som skal brukast, eller behandling som må gjerast?

Planen er å starta forvandlinga neste veke, men eg er absolutt heilt grøn på dette...

Ser ut til at heile dørken må byttast.

Kva material bør eg velja? Har lest om rundt 87 000 typar finer på forumet, uten å skjøna noko som helst. Har og kikka litt på plastlaminat og teakfiner på maritim, noko som var dyrt.

Valget står no mellom ein eller anna form for finer med nautolex belegg, eller å laga plastlaminat/teakfiner -dørk. Nokon som kan hjelpa meg? :confused:

• 2 uker senere...

Kjøp billig finer og kle med nautolex. Jeg synes det er pent samtidig som det er holdbart og enkelt og holde rent. Fineren må være "hel" i lagene. Den jeg brukte var fin utenpå, men var svak fordi det bare var biter som var laminert inn i platen. Dersom du ser platen fra siden, skal det ikke være mange huller, men hele biter også inne i platen.

Ang. legging av nautolex har Walter en fin tråd her om hvordan den best legges. Søk på nautolex så får du opp en del.

No er alt bak hive ut av båten. Det såg ikkje så veldig reint og fint ut her heller:)

Nautolex og "vanlige" finerplater er kjøpt inn. Platene vart 12 mm. Var ute etter 15mm, men det var visst ikkje å få tak i lenger.

Planen var å smøra platene med beis eller linolje på undersida og kantane. Nokon som veit om limen har problemer med å hefta på detta?

Ein del av platene på benkane bak må og bytast. Er dette 9mm teakfiner? Kva bør ein behandla/lakka desse med? Noko plater skal behaldast, men lakkast på ny, då er det om å gjere å få dei like som dei nye... Vert dette eit problem?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...