Jump to content

Innvendig ankervinsj

Enzo

Recommended Posts

I min skal jeg gjøre det slik at under der tauet samler seg, plasserer jeg en plastkasse fra clas ohlson som jeg lager et par dreneringshull i nede i hjørnet, og lensepumpa står på samme plassen, så etter å ha kjørt opp ankeret og ventet litt til det har rent fra seg litt, så kan jeg kjøre pumpa litt og få ut vannet.

I tillegg har jeg kjøpt ankerspindel slik at det ikke skal bli så mye tvinning av tauet og forhåpentligvis legge seg greit i en bunt i kassa under ankervinsjen.

Om det kommer til å fungere slik jeg har tenkt gjenstår å se, men vil tror det.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

For og slippe backlasj på tauet så skal kassen/rommet være 50-50-50 cm det er det Engbo anbefaller ved 50 meter blytau.

På båter med aktercabin så anbefalles det IKKE innvendig ankervinsj. Lukta fra gammelt råttent saltvann/tang/gjørme er uutholdlig. Etter disse anbefallingene fra Engbo droppet jeg tanken på montere vinsjen innvendig. :flag: men herregud så mye penere og bedre plass det hadde blitt på plattformen :smiley: Hvis jeg skulle finne på og montere den innvendig så skal jeg støpe en kasse som har drenering ut og muligheter for lett adkomst via dreggluke etc.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Det er vel ikke stor fare for at tauet vil lage surr om en har en grei bøtte å samle det opp i og bra "lortfall" som på de gode gamle utedassene. Minimum fallhøye er vel ike rare greiene om en ser på en slik vinsjkasse på en badeplattform.

Nå har ikke jeg tau, men har 50m med 8mm kjetting og lortfall på god halvmeter, kjettingen samles opp i en slik 50 liters bøtte Biltema...

87-424_l.jpg

Den er akkurat på grensen av hva som er stort nok til denne kjettingmengden.. Sankker da om galvanisert kjetting som "bygger" mere en syrefast.... Jeg har ikke drenering men kan kan kjøre ut kjettingen og ta ut dunken for rengjøring når/om det er på krevd. Hele sulamitten er plassert i "kvadrantrommet" akterut.

En slik dunk og 50 m tau ville være mere enn godt nok om det er en båt ala din det er snakk om Enzo.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har aktervinsjen innvendig og med tau. Fall på ca. 50 cm (har ikke målt). Har aldri hatt "krøll" og dette til tross for at jeg har treslått tau med bly hele veien som er langt mindre smidig en 16 flettet tau med bly. Drar inn litt vann og gjørme, men min boks er av tre og ikke nevneverdig mye gris. Lukt har jeg aldri merket. Kan kanskje lukte noe dersom jeg dytter nesa nede i boksen akkurat når jeg har vinsjet opp, men aldri tenkt over det. Utluftning er nok det du bør prioritere mest. Blir det fuktig over tid, så vil de lukte. Skulle jeg ha byttet, så vil jeg ha tauet eller evt. kjettingen fortsatt "innendørs". Synes disse vinsjekassene på plattformen både stjeler mye plass og er langt fra pene.

Har samme løsning som sydvesten og i likhet med Larspo så kan også jeg bekrefte at det ikke lukter noe. Selv om jeg stikker nesen oppi bøtta så er det ikke noe lukt å snakke om.

Hadde lagt opp til drenering men etter å ha brukt det en sesong uten så ser jeg ikke noe behov. Det blir ikke vann i bøtta.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...