Jump to content

Nye båter - med slagside

nimbuster

Recommended Posts

Jeg opplever fra tid til annen at helt nye båter, det være seg snekker/cabincruisere eller flybridgebåter.......mange har slagside når de ligger "ulastet" og nye på vannet. Mange nybakte båteiere må fremskaffe tildels store mengder blylodd for å kompensere for denne slagsiden, og atter andre tef.eks. nker på å flytte hele batteribanken over på den andre siden.

Når det rettes spørsmål om dette til verft/produsent, så trekker de på skuldrene og sier: Det er bare sånn...

Bør båteierne sånn uten videre akseptere denne slagsiden, og svaret de får?

Dersom du kjøper en ny bil, og den heller til den ene siden/er tydelig skjev...ville du akseptert dette? Er det noen forskjell her, på bil og båt?

Redigert av nimbuster (see edit history)

Min klare mening er at båten skal flyte rett når den ligge på sjøen. Dette må være litt av utfordringen til konstruktøren å få til. Jeg forstår likevel at det kan være variabel vekt ombord, som diesel og vanntank på hver sin side f.eks. Det er ikke noen god løsning å laste ned en planende båt med ballast for å få den til å flyte riktig, der er det bedre å flytte utstyr. På en snekke er det vel greit med litt vekt.

Tja? Godt spørsmål, uten at jeg egentlig kan se noen sammenhengen med bilkjøp. Båter som ligger med slagside retter seg gjerne opp når man går. Ihverfall de hurtiggående. Her har man vel også trimplan til å hjelpe seg. Snekker og andre saktegående kan vel også ha dette problemet underveis, og dette er jo ikke optimalt på noe vis. Tror nok jeg ville bedt produsenten om å sørge for at båten ligger uten slagside hvis jeg kjøpte ny båt.

Jeg har også sett eksempler på ranke båter som går med noe slagside mot styrbord underveis, men som retter seg opp og blir liggende rett når skippern går i land.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg la merke til det samme på en helt ny flybridgebåt jeg så en gang. Jeg spurte selgeren hvorfor båten hadde slagside. Han forklarte da at båten hadde nettopp kommet fra fabrikken og hadde tomme tanker(ja det var jo selvsagt en slurk diesel på dieseltanken da) men båten skulle også få ettermontert en rekke utstyr som radar, ankervinsj, GPS plotter og varmtvanns tank. Dette kom vist til å rette opp båten og når man samtidig får litt vann i vanntanken også så skulle den ligge helt rett.

Jeg må imidlertid si at jeg merket på en båt jeg hadde at når vanntanken var full og det samtidig var litt i septiken også så hadde båten litt slagside når jeg hadde lite diesel. Dette var ikke noe problem å kjøre med så lenge jeg brukte trimflapsa.

Det er en liten utfordring å få dette til å stemme alltid. Jeg skal nå til med å installere en større batteribank i en båt, og allebatteriene skal i tillegg monteres i den ene siden. Årsaken til at batteriene må stå på den ene siden, er at det skal inn en større septiktank på andre siden.

Med tom septik, vil båten helle til den ene siden.

Det er sikkert flere områder hvor det er mulig å sammenligne nye fritidsbåter og privatbiler, bl.a. når det gjelder ferdigstilling og rengjøring før overlevering til eier. Når det gjelder slagside er det så pass mange forhold som virker inn at det nok er noen begrensninger på hvor rett båten kan ligge når den er fortøyd. Tyngden på drivstoff, vann og septik kan gjerne utgjøre opptil 20 % av total båtvekt. Jeg kjenner til båteiere som er svært opptatt av at båten ikke skal ha noen slagside når de ligger fortøyd. Etter hvert som man blir kjent med båten kan man iverksette flere tiltak for å motvirke slagside. Båter med dieseltanker plassert langt ut på sidene, eksempelvis Scand Baltic, kan rettes opp ved å bruke disel først fra den ene tanken. Jeg har også møtt båteiere som kan pumpe diesel fra den ene til den andre tanken når de ligger fortøyd en lengre periode. Av andre tunge gjenstander ombord er anker, kjetting og batterier. Det er nok lurt å tenke seg om før ankervinsj monteres. Det virker ikke alltid som dette vurderes tilstrekkelig av produsenten. I tillegg er noen båter rankere enn andre, og dette kan påvirke hvor mye eller lite som skal til før de får slagside.

Jeg må understreke at det gjelder ikke meg personlig. Min båt ligger helt "vannrett", slik jeg mener de bør ligge.

Spørsmålet var vel heller om det var noen her som har fremmet dette som en reklamasjon?

Derimot har en venn av meg kjøpt ny båt, og har har rettet en forespørsel til produsenten. Jeg er enig med ham i at dette ikke er bra nok, og heller ikke en fullgodt svar. Etter min oppfatning har det med mangelfull planlegging, og tanke for dette.

Lippert spør: Hva er problemet? Tja, problem og problem......det må vel ikke alltid være et problem, må det det da?

Det sies at det er ikke noe problem så lenge det lar seg løse...men løser produsenten dette? Neppe...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Lippert spør: Hva er problemet? Tja, problem og problem......det må vel ikke alltid være et problem, må det det da?

Nei, selvsagt ikke. Men jeg pleier å si "la bagateller være akkurat det - bagateller". Det gir så mye mindre å bekymre seg for i hverdagen. Men det er klart at det er forskjell på slagside også. Spørsmålet blir vel når det går fra å være en bagatell til ett problem.

En annen tilnærming til saken er jo at man velger båt ut fra et sett med kriterier som man vurder og tillegger forskjellig vekt. Hvis "ligge rett på vannet" er viktig må man altså kanskje tillegge det mer vekt enn andre ting i båten. Man vet vel hva man kjøper? Eller er det mange som kjøper båt kun ut i fra produsentenes beskrivelser og 3D-tegninger.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Nå er du inne på noen "problemer" som gjerne oppstår med slagside ved stilleligge, bergen!

Du er selvfølgelig velkommen også med konstruktive kommentarer lippert.

En annen sak av relativt sett samme side kan være følgende: Hva hvis akterdekket heller innover mot skyvedør, eller at vann samler i forkant og til en av sidene på akterdekket? Det er nok av slike båter også....hva kan gjøres i slike tilfeller? Kanskje ingenting? Kanskje blir svaret også her: Det bare er sånn.......?

Ville ikke ved kjøp, akseptert en båt som ikke ligger i plan. Vil våge den påstand at konstruktøren har vært ute på dypt vann og ikke funnet / beregnet tyngdepunktet for konstruksjonen med alt tenkelig fast utstyr som skal opp i båten. Dette gjelder også i lengderetning med konstruksjonen hvor vannet ledes bort fra områder slik at det ikke blir liggende. Under konstruksjonen vet en (burde vite) hvor vekta legges ut og tar forbehold på dette. Vekttabellene viser til en vær tid hvor skoen trykker i skroget.

Selvfølgelig kan jo en kjøper leve med dette problemet, men er det det en forventer ved kjøp av ny båt. Tror ikke det.

Hadde en seilbåt / regattabåt blitt sjøsatt med slagside. Da hadde jeg holdt meg langt unna denne konstruktøren inntil det motsatte ble bevist.

Nå skal det sies at mange båter blir så lette i vekta slik at dette vanskeliggjør å beregne nøyaktig tyngdepunktet. Noen unnskyldning er det ikke. Da tar en for lett på oppdraget.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg opplever fra tid til annen at helt nye båter, det være seg snekker/cabincruisere eller flybridgebåter.......mange har slagside når de ligger "ulastet" og nye på vannet.

Da bør den lastes ved å fylle vanntanker og diesel og se om problemet fortsatt er der. For du skal ikke se bort i fra at konstruktøren har bergnet at båten skal ha last.

Og som jeg sier så dreier det seg om når det går fra en bagatell til ett problem. Hvis det er slik at utsatte flater er konstruert slik at de virker vannsamlende så snart båten ikke ligger vannerett så er det ikke noe annet å gjøre enn å flytte på vekt, eller tillføye vekt.

Hva hvis akterdekket heller innover mot skyvedør, eller at vann samler i forkant og til en av sidene på akterdekket? Det er nok av slike båter også....hva kan gjøres i slike tilfeller? Kanskje ingenting? Kanskje blir svaret også her: Det bare er sånn.......?

Da er det en dårlig konstruert båt, men på samme måte som du oppdaget at takrenna manglet på huset du akkurat kjøpe så tok du vel en titt på båten før du la 2 millioner på bordet.

mvh Knut Erik

Ville ikke ved kjøp, akseptert en båt som ikke ligger i plan. ....

Nå skal det sies at mange båter blir så lette i vekta slik at dette vanskeliggjør å beregne nøyaktig tyngdepunktet. Noen unnskyldning er det ikke. Da tar en for lett på oppdraget.

jepp helt enig. Og det har sine ulemper, ihvertfall med deplasentskrog med "været" fra værste siden. Jeg har det selv slik, med vanntank på styrbord og diesel på babord. Den lille slagsiden båten har med tom vanntank når den ligger stille, gjør adskillig mer av seg underveis i slingring.

Diesel på begge sidene, og gjerne med mulighet for å pumpe over må vel være en skikkelig konstruksjon. Eventuelt dieseltank akter, og vanntank foran.

Eventuelt dieseltank akter, og vanntank foran.

Alt "fleksibelt / variabelt" utstyr plasseres i lengderetning og så nært tyngdepunktet som mulig, dersom vekttabellene tilsier at dette er forsvarlig. Problemet er å få til dette, da det går på bekostning av ståhøyde inne i båten. Så man ender som oftest opp med tankene forut og akterut (det verst tenkelige område). Å legge diesel- og vanntank ved siden av en annen (eller sb / bb) er ikke fornuftig da et av elementene brukes opp fortere enn det andre og derav slagside som resultat. Spesielt på lettere farkoster. Leser ofte her på BP om plassering / øking av bat-banker som overstiger konstruktørens ideer og beregninger.

En annen ting jeg anser som meget viktig i en konstruksjon, er kreftene på alt montert utstyr, skott, tanker, skrog osv., og som påvirker båtens totale kraftvirkning i flere retninger enn mange har kontroll på under seilas. Man hører jo fra tid til annen at noe har "løsnet" under seilas i litt røft vær.

Det er som oftest kundene som bestemmer markedet og konstruktøren følger etter. Ikke den motsatte vei - for det hadde blitt dyrt. Og så ender man opp med CAD konstruksjoner hvor selve følelsen for en konstruksjon blir fraværende :sad:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 2 år senere...

Kan ikke fordra båter som har slagside og som er følsom for vektforflyttninger.

Minnes når vi satt fire stykker på den ene siden i sealinen jeg hadde tidligere.

Der snakket vi slagside der.

Satt jeg ett glass med øl ned på bordet uten brikke under,så seilte dette ned og veltet :headbang:

Det var også litt av grunnen til at jeg byttet til atlanticen som jeg har nå.VANNVITTIG stabil :yesnod:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...