Jump to content

Er 3 mill i diff på to båter på 42 fot ok?


catano

Recommended Posts

Hei.

Jeg tør å sammenlikne to nye båter på 42 fot som selges for 2,5 mil og 5,5 mil

 

Adventure ----------- Azimut

42----------------------------42

Lengde 12,83---------------lengde 12,90

bredde 4,25-----------------bredde 4,29

dypgående 0,9-------------dypgående 1,30

vekt 14 t--------------------vekt 15 t

køyplasser 6 +--------------Køyplasser 4+2

vanntank 450 l--------------vanntank 500 l

motor 2 x 370---------------motor 2x 425

Toppfart 29------------------toppfart 30

pris test båt 2 500 000-----pris testbåt 5 500 000

Det kan sies at begge har flybridge

 

Kan det være vert en slik prisforskjel på disse ?

Dersom jeg skulle brukt 1 mill på den billigste i forbedringer og diverse utstyr hadde jeg neppe klat det,

det er helt klart at man får masse for 1 mil men selv med å bruke så mye på Adventure er den 2 500 000 billigere.

 

Jeg mener det er noe riv ruskende galt med prisene på båt, hvor en helt tydeligt setter pris etter hva men tror markedet er villig til å betale og ikke etter hva båten egentlig koster i produksjon

Kjekt med synspungter på dette.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Jeg mener det er noe riv ruskende galt med prisene på båt, hvor en helt tydeligt setter pris etter hva men tror markedet er villig til å betale og ikke etter hva båten egentlig koster i produksjon

Kjekt med synspungter på dette.

Galt? Her er det ikke noe galt. Dette kalles for et velfungerende marked.

Tenk deg alternativet. Ville du synes det var greiere om Adventuren var priset til 4,5 mill? Da ville kansjje det blitt et labert salg?

 

Og etterspørselen? Markedet tar unna mer enn Azimuth kan produsere. Da priser man deretter.

Og Adventure? Leker neppe butikk de heller og tjener sikkert til salt i grøten.

 

Som andre har sagt: Det finnes absolutt ingen sammenheng mellom produksjonskostnad og den pris varen selges for.

Link to post

Finnes det noen hjemmeside som viser Adventure 42? Jeg klarer ikke å finne den på nettet, finner bare en masse turer og opplevelser.....

42 fot med FB til 2,5mill er så rimelig at JEG BLE NYSGJERRIG.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg mener det er noe riv ruskende galt med prisene på båt, hvor en helt tydeligt setter pris etter hva man tror markedet er villig til å betale og ikke etter hva båten egentlig koster i produksjon

 

Det er vel nettop slik et moderne marked fungerer, - og er tenkt å fungere; at forholdet mellom tilbud og etterspørsel balanserer markedsprisen.

 

Hvis vi snakker om bruktbåt-omsetning, så ville jeg jo garantert forsøke å få så høy pris som mulig, uberoende av hva jeg selv har betalt for båten.

Link to post

Kanskje det er greit at Catano legger ut referanse til prisene slik at vi vet hva vi diskuterer. Jeg synes også at 2.5 mill for en 42'er høres ut til å være rimelig dersom båten er helt ny. Kunne være interessant å se spesifikasjonene på begge båtene. Det er gjerne endel forskjell mellom båter når det gjelder standardutstyr. En båt kan fort få 25 % prispåslag når man vil ha inn noe utstyr ombord. Mange ganger kan det derfor være lurt å kjøpe demo-båter om man ønsker seg noe nytt. Disse er dessuten som regel kontrollert for endel av de vanlige feilene. De beste båtkjøpene er kanskje en båt med to sesonger bak seg hvor eier har vært interessert i å forbedre båten sin. Vår båt har nå overlevd 2 sesonger, og nå begynner jeg å få det meste til å fungere. Vi har foreløbig ikke instalert watermaker idet vi har erfart at vannkapasiteten ombord holder for de lengste turene våre mellom vannpåfyllingssteder.

Link to post

båt som testbåten koster 2990 000 om man ikke kjøper prototypebåten.

å påkoste adventure minner meg litt om å kjøpe ekstra ost å ha på grandiosaen og "tro" det blir som peppes pizza.

mange er mest opptatt av å få mye kvantum for pengene andre er mest opptatt av kvalitet, design, sikkerhet, osv. ¨

for det jeg vet blir kinabåter det nye "bavaria"-eventyret

Link to post

Hei.

Jeg kan høre med prodksenten om mer data og komme tilbake med det.

Jeg tror ikke en nødvendigvis skal tenke negatift om kinabåt mer en andre kjente båtmerke norske som blir bygget i utlandet.

Tre og skin kan hvertfal kineserene og da dette er hva båten inni er av så lover det bra.

Hørte den er teinet her i bergen og bygger på samme skrog bunn som Azimut.

Motorene er yalmar og navigasons utstyr er Navmarine så da er det lite tilbake å si kinabåt til.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post

Tok noen bilder av Adventure 41 på messen her i Bergen forrige helg:

 

Eneste jeg har fra utsiden:

 

kina1.jpg

 

Forresten, det stemmer ikke helt - det er denne vi ser fra førerposisjonen på Viknes 1030, vi ser den store døren fra førerposisjonen og ut på dollbordet:

 

v10301.jpg

 

Førerposisjon:

 

kina3.jpg

 

Co-pilotsete:

 

kina5.jpg

 

Toalettrom på BB side, Sydvesten får gjøre tjeneste som skalagiver:

 

kina4.jpg

 

Salongen, sett akterover fra nedgangen til lugarer/toalett:

 

kina6.jpg

 

Pentryet på SB side oppe:

 

kina7.jpg

 

Inn til BB stikklugar:

 

kina8.jpg

 

Og SB stikklugar:

 

kina9.jpg

 

Forlugaren hadde en dobbelseng, men fikk aldri tatt bilder derfra, for mye folk. Stakk også hodet opp på flybridgen, men den var full av ting og tang så jeg gikk ikke opp dit. Lå blant annet en Raymarine radarboks på dekket der.

 

Rorinstallasjonen på SB side:

 

kina2.jpg

 

Skikelige kryssholt:

 

kina10.jpg

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Hørte den er teinet her i bergen og bygger på samme skrog bunn som Azimut.

Det stemmer neppe. Med omtrent samme størrelse og vekt stikker den ene 0,9m og den andre 1,3m.

Er vel ikke mulig å få større forskjell enn det?

 

Ellers må jeg si at hjemmesiden til importøren ikke gir meg den helt store tilliten.

Da er vi inne på dette med prising igjen. Det er faktisk en grunn til at man velger å svi av 5,5 mill når man kunne svidd av 3 mill for tilsvarende båt. For tilsvarende er det jo ikke. F.eks. er Skoda og Audi er omtrent like store biler, men det er vel stort sett eneste likheten utenom 4 hjul og et ratt.

 

Og ja, det ser ut som båtprisen er 3 mill og ikke 2,5.

 

Mannen bak Scandinavien båtene, Trond Ristesund har i samarbeid med Dahoung Boats konstruert en båt som skal ha litt av alle de mest anerkjente båtmerkene, men til halv pris.

 

Selv Google har ikke hørt om Dahoung Boats. Noen som vet om importøren har stavet navnet feil på hjemmesiden?

Link to post
Tok noen bilder av Adventure 41 på messen her i Bergen forrige helg:

 

 

Toalettrom på BB side, Sydvesten får gjøre tjeneste som skalagiver:

 

kina4.jpg

er det inngangen til stikkabinen Sydvesten tester her? :lol:

 

Jeg har litt erfaring fra jobben med å kjøpe fra Kina - kan vel trygt si at det tar nok mer enn et kvarter av fjorten dager før jeg anbefaler noen å kjøpe båt derfra - med mindre det står sterke nordiske aktører bak som vet hva de holder på med og som har et system for oppfølging, utvikling og kundestøtte.

 

Jeg tror at prisforskjellen som det blir påpekt her er akkurat det som må til for å selge et ukjent Kina produkt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
er det inngangen til stikkabinen Sydvesten tester her? :lol:

 

Jeg har litt erfaring fra jobben med å kjøpe fra Kina - kan vel trygt si at det tar nok mer enn et kvarter av fjorten dager før jeg anbefaler noen å kjøpe båt derfra - med mindre det står sterke nordiske aktører bak som vet hva de holder på med og som har et system for oppfølging, utvikling og kundestøtte.

 

Jeg tror at prisforskjellen som det blir påpekt her er akkurat det som må til for å selge et ukjent Kina produkt.

 

Vettaf... hva han ser etter. Gikk sammen med ham i tre-fire timer på messa, hver gang han så en liten luke skulle han stikke skolten inn i den. Nysgjerrig type.

 

Så vel noen ting og tang som ikke var helt ferdig ombord, men jeg tror nok noe av det er på grunn av tidsnød.

 

kina11.jpg

 

Blant annet var baugpropell ikke montert, men tunellen var på plass. Var heller ikke allverdens info å finne på standen heller.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Som jeg muligens skrev i tråden om båtmessen i Bergen hvor LA3939 la ut bildene første gang ... så var ikke finishen mye å skryte av ved nærmere ettersyn.... og jeg er ikke kresen på slikt, men her var det noe å sette fingeren på... Alle skapdører er av 6mm kyssfiner av typer skyveløsning, jeg tok med tid til å kikke litt bak diverse dører og skap, dog var det ikke stikkabinen som ble inspisert da LA3939 foreviget meg, men hulrommet mellom lineren på badet og skroget som fikk en titt.... Likte heller ikke skyvevinduene ved førerposisjon, så billeg og simpel ut... synes også rorløsningen var noe merkelig...og uvant på en slik båt

 

Prisen på 2,5 var kun for denne prototypen og det å sammenligne denne med Azimut er nok ikke riktig.... Det beste med båten var vel kryssholtene og motorene som var japansk opphav....Når det gjelder finish så ble jeg ikke vidre imponert, og om den er verdt 2,5 mill... tja vet ikke... motorene koster vel 0,8 mill bare de...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Galt? Her er det ikke noe galt. Dette kalles for et velfungerende marked.

(...)

Markedet tar unna mer enn Azimuth kan produsere. Da priser man deretter.

Etter mine begreper er dette akkurat det motsatte av et "velfungerende marked". Hvis produsenten kan ta seg betalt nærmest hva som helst, fordi de selger mer enn de kan produsere er det jo noe galt. Men så er jo jeg bare en stakkars rødruss da, og har vel ikke greie på slike ting.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Ikke helt velfungerende. Men perfekte markeder med blant annet full og fri informasjon til alle aktører, og hvor ingen er så store at de kan påvirke markedsutviklingen, finnes jo ikke. Noen finansøkonomer mener finansmarkedet er i nærheten, men med den "superprofitten" man har i den bransjen er man temmelig langt unna et perfekt marked også der. Men, hvis båtprisene var tilnærmet like på grunn av prissamarbeid ville jo båtmarkedet ha vært enda mer suspekt. Hovedproblemet med den norske båtmarkedet, i markedsøkonomiske termer, er jo at det ikke er åpent mot andre land.

Link to post
Jeg mener det er noe riv ruskende galt med prisene på båt, hvor en helt tydeligt setter pris etter hva men tror markedet er villig til å betale og ikke etter hva båten egentlig koster i produksjon

 

Hei, Catano!

 

Minner om at noenlunde dette er selve definisjonen på hva som er en pris:

 

"Det noen er villig til å betale for noe her og nå."

(Sitat etter hukommelsen fra en økonomilærer på en skole jeg gikk på engang.)

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Men, hvis båtprisene var tilnærmet like på grunn av prissamarbeid ville jo båtmarkedet ha vært enda mer suspekt. Hovedproblemet med den norske båtmarkedet, i markedsøkonomiske termer, er jo at det ikke er åpent mot andre land.

 

Ja, her er du inne på noe som ikke er langt unna den faktiske situasjonen.....velkommen alle produsenter/leverandører som vil benytte et fornuftig prosentpåslag og ikke være spekulative (her er vel ikke Bavaria og Sealine så værst) !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Minner om at noenlunde dette er selve definisjonen på hva som er en pris:

 

"Det noen er villig til å betale for noe her og nå."

(Sitat etter hukommelsen fra en økonomilærer på en skole jeg gikk på engang.)

 

Hilsen Gompe

 

Jeg ville heller definert pris som;

 

"det noen er villig til å selge noe for her og nå" (egentlig uavhengig av om det finnes en kjøper eller ikke)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...