Jump to content

Hvordan demontere roret på en HR 352 fra -81?

fernanda

Recommended Posts

Hei :crazy:

Er det noen som har hatt av roret på en eldre Hallberg Rassy?

Jeg skal demontere roret på min Hallberg Rassy, da det nedre rorbeslaget er så slitt at jeg må få dreid nye foringer.

Men jeg har fjernet alle bolter på rorbeslagene og jeg har fjernet den nederste mutteren på rorstammen, men jeg får ikke rikket rorstammen.....Hva skal jeg gjøre nå????? Roret vil ikke løs............. :lol:

MVH

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Hei,

Hm - 352 - da har du rattstyring. Dette er jeg ikke 100% sikker på - men jeg tenkter litt høyt:

Rorstammen er støpt fast i roret ditt. Du har skroggjennomføring av rorstammen opp til et eller annet som styremekanikken er festet til. Er du sikker på at denne ikke er sveiset sammen eller at det er presset sammen (dvs. at det ikke er meningen at det skal tas av)?

Om du ser på denne http://www.hallberg-rassy.se/hr352/352_sideview.shtml ser du snitt tegning av båten din. Det kan se ut som om rorstammen går opp over dekk til nødstyring - stemmer det? Har du løsnet dekksgjennomføringen her?

Et alternativ til å ta kontakt med verftet er å kontakte Ole Petter Pollen:

Pollen Maritime AS

Leangbukta 31 1392 VETTRE  

Telefon:  +4791771451 E-post:  post@pollenmaritime.no  

Telefaks:  +4766762752 Internett:  http://www.pollenmaritime.no  

Han har agenturet på HR i Norge. Som du ser er mobilnummeret hans oppgitt. Om du ringer han i helgen er det sikkert greit. Han er en hyggelig fyr  :crazy:

Å kontakte agent eller verft for å få tips om en så gammel båt tror jeg er ganske dødfødt.

Jeg ville tatt kontakt med Hallberg Rassy klubben, og forhørt meg der.

De har egen kontaktmann for HR352, og har laget et erfaringsdokument for båten.

Se http://hrklubben.no

Hade du däremot ägt en Najad, hur gammel som helst så kan du

närsomhelst ringa varvet o få hjälp  :wink:

:wink::sailing:

Nej da bare skojjar med dig, men pröv ändå kommer du bare till 'rett gubbe'

o han har 5 min över så hjälper han dig !

(jag har en kompis i klubben som har en 352a, han har faktiskt ringt Najadvarvet

o fått hjälp der.........när HR ikke hade tid med honom!)

S/Y Gunga Din

Hei og TAKK FOR BRA SVAR!   :flag:

Jeg har fått kontakt med en som har en lik båt, og gjort den samme jobben.

Skal høre om han har noen råd å komme med, men takk igjenn for svar. Som alltid er det veldig greit å få seriøse svar på dette forum!!!!! Det er bra! :puke:

Hei Bitteliten. Du har rett, det er rattstyring og rorstammen går opp over dekk for å ha en lettvint mulighet for nødstyring(rorkult), men rorstammen slutter i øvre rorbeslag med en mutter, har fjernet denne og ser innenfor et kilespor, men her sitter det dønn. Messing mot messing. Går utfra at dette skal være mulig å få presset fra hverandre igjen??

DETTE ER EN BRA SIDE!

Er innom omtrent daglig å leser, har fått mange tips som har vært nyttige!

Snart kommer våren, deilig å begynne med båten igjen.......gleder meg. :smiley:

Båthilsen fra Fernanda

Kanskje vi treffes på fjorden en dag?

Båthilsen fra Fernanda.

Fikk noen kjempe tips av en eier med lik båt og som har gjort samme jobb.... :flag:

For å løsne rorstammen fra det øvre rorbeslaget måtte jeg gjøre følgende.......

* varme øvre rorbeslag

* presse med kiler i stål mellom roret og nedre akseltapp, (der hvor mutteren satt ), og mens denne sto i press skulle jeg sjokke med slag på begge sider av rorbeslaget, rundt akselen.

Hadde 2 små slegger(store hammere) som jeg slo med samtidig, 1 på hver side for å ikke kunne event.deformere akselen.

* deretter var det bare å presse akselen oppover med et kubein, mens jeg foret på i hullet med piper fra et pipenøkkelsett.

Han som tipset meg har lagt ut en fullstendig beskrivelse på http://www.hrklubben.no/norsk/hr352tips.pdf          ( side 13) :flag:

Så nå smiler verden igjen!

Båthilsen fra Fernanda.

Aha - da gikk det et lys opp for meg hvorfor du ville ha av roret. Damen hadde HR syken - dvs slark i roret. Det hadde vi på vår 26 og på vår 29 også. Det var mer et "kosmetisk" problem enn et sikkerhetsproblem på våre båter.

Det var jo typisk HR dette her da - er ikke lett å plukke de båtene fra hverandre nei. Jeg håper du husker hvordan du gjorde dette her slik at du får det hele sammen igjen. I et sikkerhets perspektiv er kanskje det vel så viktig. Det å miste roret er ikke noe morro har jeg hørt.

Aha - da gikk det et lys opp for meg hvorfor du ville ha av roret. Damen hadde HR syken - dvs slark i roret. Det hadde vi på vår 26 og på vår 29 også. Det var mer et "kosmetisk" problem enn et sikkerhetsproblem på våre båter.

Det var jo typisk HR dette her da - er ikke lett å plukke de båtene fra hverandre nei. Jeg håper du husker hvordan du gjorde dette her slik at du får det hele sammen igjen. I et sikkerhets perspektiv er kanskje det vel så viktig. Det å miste roret er ikke noe morro har jeg hørt.

Ja, damen hadde "HR syken", jeg var ikke klar over at det var noen syke, men det var slakk i det nedre rorbeslaget. Tror ikke dette var noen sikkerhetsrisiko, men det var ubehagelig å høre at roret vred seg ca 3-4mm. ved det nedre beslaget. Pluss at jeg synes det er gøy at "alt" er i orden. :yesnod:

Det er ikke så vanskelig som det kan se ut, var faktisk gjort på et par timer. Har nummerert alle skruer jeg har fjernet, så jeg regner med at det skal gå greit å få delene riktig i sammen igjen. :wink:  

Var forøvrig på et mekanisk verksted i går og fikk dreid en ny syrefast bolt til det nedre rorbeslaget med litt overdimensjon, samt. brosjet ut et litt større hull i beslagene, da de var slitt ovale. Så nå blir alt i orden igjen!  :crazy:

Båthilsen fra Fernanda.

• 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...