Jump to content

Mercruser Mag 350 MPI 300 hk 2002, CE godkjenning?

J.N.

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg driver akkurat med en CE prosess hvor IMCI ikke er innblandet men derimot så er Sjøfartsdirektoratet tungt innblandet. Og jeg kan love dere at der hvor det er andre en IMCI som står for merkingen så går SFD papirene virkelig i sømmene!!! De kikcker til og med på skrivefeil i 20 sider lange dokumenter. Det holder ikke at man har kjøpt motor i Norge, jeg kjøpte en brukt motor i Norge og jeg måtte selv kontakte motorprodusenten å få de til å sende både samsvarserklæring og godkjenningssertifikater til meg. Prosessen har nå tatt over 1 år og er enda ikke ferdig. SFD har forkastet papirene 2 ganger og jeg venter på avgjørelsen på tredje forsøk. :headbang::headbang::headbang:

Det tok forøvrig 7-8 mnd etter at jeg trodde alt var ordnet og CE var glemt at jeg plutselig fikk brev fra SFD om å innsende alt av papirer til de for full gjennomgang.

Btw, det er ikke kontrolørene som er ansvarlig, det er den personen som har fortollet båten/importert båten. SFD gidder ikke engang å snakke med hverken kontrollør eller utenlandsk kontrollorgan.

Xlnt

Huff og gru :sweat:

Før jeg begynte CE merkingen gjorde jeg grundige undersøkelser om hvem jeg kunne/måtte bruke. Jeg ringte da SFD og snakket med Aciher (tror jeg han het) Og spurte hvem jeg kunne bruke. Spurte da også helt konkret om jeg kunne bruke Udicer Nautitest som har kontrollør i sverige. Svaret var : "Å han Heinrich ! " Jo det er ikke noe problem, men vi har hatt et problem med han tidligere. Å hva da? Jo han godkjente en bensin motor som ikke skulle vert godkjent. Altså den holdt ikke Norske krav. Hummm.. skulle spurt om Norge har egene CE regler men det glemte jeg. Da han hørte jeg hadde kjøpt Diesel motor i Norge trengte jeg ikke tenke på det , så bare bruk Udiser. Båten var det som regel aldrig noen problem når det gjalt CE , det var motorene det gikk på nå fortiden.

Jeg valgte da Udicer Nautitest. Ikke bare pga prisen men tiden . IMCI (Hjelmeland) hadde 4-6 mnd CE merke tid noe som kunne bli litt problematisk for meg.

Svenske kontroløren sa til meg at hvis jeg skulle få problemer med Toll vesen eller SFD så er det han de skal kontakte da det var han som har satt titt kontroll nr på båten.

Motoren stopper jo ikke når den får sjøvann i seg men den går jo ikke som den skal

hvis kompresjonen blåser ut i kjølsesystemet .

Fagfolk sier vel att levetiden er 5-7 år på manifoil og rister

Hvis du tar ut frostpluggene på en sjøvannskjølt motor så ser du også ett annet problem , motoren får ikke kjøling på hele sylinderveggen fordi det ligger så mye rustrester nederst i blokka.

Det er ikke så lett og se men her er det betyling tæring på sylinderveggen

IMGP2061.jpg

IMGP2060.jpg

Redigert av power (see edit history)
Her snakker jeg om sjøvannskjølt motor !

Hvor mange sjøvannkjøle motorer har du demontert ?

Joda jeg har skrudd litt motor jeg også.

Feks. denne motoren er fra 1992, forrige eier hadde fått motorstopp og saltvann hadde slått inn i eksosmanifoil og fylt sylindere med vann (Vannlåsene var brent bort). Eier hadde bare dratt båten på land og latt den stå der en god stund (6mnd-1år) med saltvann i motoren og dette er en saltvannskjølt motor. Plukka ned motoren og måtte bruke slegge og knuse stemplene for å få de ut. Forrige eier hadde ikke stelt med hverken båt eller motor i det hele tatt.

Kosta på motoren ca 10.000 NOK i nye deler innvendig og utenpå. Honet sylinderene og rengjorde kjølekapper (for de var fulle av gjørme, dvs halve motoren var fylt med grøt og derav motorstoppen til forrige eier)

Motoren og båten er i drift den dag i dag den og selve blokka har mye igjen før den er tæret i stykker.

p1000612.jpg

p1000626.jpg

Ps. måten du sjekker hvor mye blokka har tært er å sammenligne topplokksboltene med nye bolter for å se hvor mye kortere de er. Flere av de står nemlig ned å kjølekappen. Har aldri før sett lignende tæring som du viser bilder av, det må ha vært noe feil med topppakningen din, det er ikke vanligvis mellom blokk og topp tæring blir et problem, det er inne i selve blokka. På den blokka jeg har bilde av var det ikke antydning til tæring mellom blokk og topp slik du har.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Eier hadde bare dratt båten på land og latt den stå der en god stund (6mnd-1år) med saltvann i motoren og dette er en saltvannskjølt motor.

Rimelig flaks att denne ikke sprakk når fosten kom .

På den blokka jeg har bilde av var det ikke antydning til tæring mellom blokk og topp slik du har.

Nå handler denne tråden om SB så hvorfor blander du inn BB ? Ja BB holder noe lenger selv om den er sjøvannskjølt.

Jeg har jobbet med slike motorer i ca 13 år og kan bekrefte att sb med sjøvannskjøling

har ca levetid på 10-12 år så lenge den er sjøvannskjølt , med bb holder noe lenger.

Step mener også 10-12 år på SB

og skifter man til ferskvannskjøling ved 10 år så har man garantert 10 nye år spør du meg :yesnod:

Det som tar kvelden lenge før blokka er "Risere". kjøpe selv om den var 10 år.

-Xlnt

Så du mener att når man bygger om til feskvannskjøling så slutter blokka og ruste ?

En motor som har blitt stellet med ville jeg ikke vært redd for å kjøpe selv om den var 10 år.

-Xlnt

Hvordan ser du dette fra utsiden av motoren som du ikke kjenner historien til .

Jeg pleier å få et visst inntrykk av hvordan båt/motor er bare ved å ta en titt ned i kjelleren, og så kan man jo alltids spørre tidligere eier etter kvitteringer og hva han har pleid å gjøre, men man har selvfølgelig aldri noen form for garanti.

Jeg mener jo selvsagt heller ikke at en blokk slutter å ruste helt ved å bytte til ferskvann, da hadde vel motoren kunne holdt i 50 år til. Det jeg sier er at du begrenser innvendig opptæring radikalt ved å benytte ferskvann med innblandet frostvæske/rusthemmer. Hvis du har en motor med saltvannskjøling og etter 5 år har den rustet opp 50% innvendig så vil jeg tippe at det vil ta ganske så mange flere år for de neste 50% hvis du bytter over til ferskvann. En saltvannskjølt motor som er grundig gjennomkjørt med ferskvann hver høst og som kanskje ikke har ligget i vannet mer en 2-3 mnd av året er kanskje ikke så rusten som du inbiller deg. Jeg ville feks. stilt noen spørsmål før jeg importerte motoren: Hvor i USA kommer den fra? Har den hatt egen båtplass eller har tidligere eier kanskje bare hatt båten på henger og kjørt gjennom ferskvann etter hver tur. Har den ligget i rent vann eller innerst i brakkvann hvor det kan være mye gjørme i vannet +++

Man må ikke dømme alt nedenom og hjem med en gang!

Her er et bilde som viser at tidligere eier ikke har brydd seg veldig om hva som skjer i kjelleren, mye søl og rust. Mens derimot bilde som J.N. viser til i innlegget synes jeg ikke ser så aller værst ut. Med litt bakgrunnsinfo om motoren så kan det godt tenkes dette ikke er så ille.

p1000612.jpg

Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Hvis denne er brukt i saltvann så er levetiden på blokka ca 10 år , dette er vel

noe du bør tenke på før du betaler hk avgift på denne motoren .

Nå er det du som blander kortene her ikke jeg .

Hva har denne tråden med ferskvannkjøling og gjøre når blokka er sjøvannskjølt ?

Hvorfor trekker du inn BB når tråden handler om SB

Så du mener att motoren holder lenger hvis kjellern er ren og pen :rolleyes:

Hva tror du selgeren sier hvis du spør om motoren er tatt godt vare på :flag:

Så hvis jeg legg ett støk med maling på denne så klarer jeg og lurer deg til og tror att denne motoren er god som ny .

boat.jpg

Det jeg ville frem til var egentlig bare at dersom han importere denne 2002 SB motoren og monterer freskvannskjøling på den så kan det godt tenkes at han kan ha den i 10 år til. Det spiller vel veldig liten rolle om det er BB eller SB. Hvis han monterer ferskvannskjøling så vil han forlenge levetiden på motoren punktum finale.

Inntrykket mitt av den motoren du har bilde av her ser ut til at jeg ville ha frarådet enhver å kjøpe. Men derimot intrykket av bilde til trådstarter J.N., synes jeg det ser ganske greit ut.

Ikke alle er kjeltringer her i verden. Kan jo tenkes forrige eier har kvitteringer på diverse vedlikehold.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Det jeg ville frem til var egentlig bare at dersom han importere denne 2002 SB motoren og monterer freskvannskjøling på den så kan det godt tenkes at han kan ha den i 10 år til. Det spiller vel veldig liten rolle om det er BB eller SB. Hvis han monterer ferskvannskjøling så vil han forlenge levetiden på motoren punktum finale.

-Xlnt

Man forlenger ikke levetiden med 10 år hvis man monterer veksler så lenge motoren har gått på sjøvann i 6 år , hva tror du skjer med veksleren når rust fra blokka setter seg i den ?

BB har mere støp rundt kjølekanalene noe som jeg trodde du hadde kundskap om siden du er så påstålig.

Inntrykket mitt av den motoren du har bilde av her ser ut til at jeg ville ha frarådet enhver å kjøpe. Men derimot intrykket av bilde til trådstarter J.N., synes jeg det ser ganske greit ut.

Ikke alle er kjeltringer her i verden. Kan jo tenkes forrige eier har kvitteringer på diverse vedlikehold.-Xlnt

Når har ikke jeg fraråden noen men påpekt .

Så i mitt konkrete tilfelle hadde motoren nesten 2x10års levetid...
Ja se der :flag: Og hadde du kovertert til ferskvannskjøling når den rundet 10år så kan det jo tenkes at man kunne ha skviset ut enda noen år av den :wink: (Ja da Power, Jeg skjønner at ikke riserer reddes av ferskvannskjøling)

Men noen er bare født pessimister og kverulanter. Men det er godt vi har ytringsfrihet fortsatt i Norge og vi kan ha forskjellige meninger alle mann :cheers:

-Xlnt

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...