Jump to content

enakslet eller toakslet henger?

Terje Granheim

Recommended Posts

Jeg vet at dette er blitt omtalt utallige ganger tidligere, men jeg har sett gjennom tidligere diskusjoner uten å bli særlig klok.

Jeg har en Skibsplast 660 med et toliters Mercruiser diesel hekkagregat. Båten veier vel ca 1100 Kg (?) og motor 200 Kg (?), altså

1300 Kg til sammen.

Jeg har kun førerkort kl B.

Båten skal være på hengeren og i vannet og opp igjen 2-3 ganger i måneden gjennom hele sommeren så det er viktig at dette fungerer optimalt og at

det er ukomplisert å få båten ut på vannet og opp igjen (er el. vinsj lurt eller bare luksus?)

Kan jeg klare å komme under 3500 Kg totalvekt (bil og henger), eller blir det så knapt at det er like greit å droppe å prøve?

Er det best med boggi?

Og, det evige spørsmålet, hvilket merke bør jeg velge?

Forhandleren har Gaupen og Tredal. Velger jeg Gaupen tror jeg at jeg må opp på boggi og totalvekt 1995 Kg, det samme med Tredal (2100 Kg), men da begynner det å bli lite vekt igjen til bilen...

Dessuten koster Tredal hengeren 38 000,- men Gaupen koster 24 000,- --> hvor mye bedre kan Tredal'en være da?

Ellers har jeg fått et tilbud på en Tiki henger, men de har ganske høy egenvekt så 3500 Kg totalvekt er bare å glemme.

(Har et inntrykk av at jeg kun kan velge enakslet henger hvis jeg skal ha håp om å komme under 3500 Kg)

Takker på forhånd for svar, og ber pent om at folk gjentar seg selv istedet for å henvise til tidligere diskusjoner.

Terje

PS. Er det så farlig om jeg kjører rundt med litt totalvekt over det jeg har lov til da?

Kan ikke si at jeg har hørt om noen som har fått problemer, og det må da være bedre med en henger som tåler litt ekstra?

Jeg var i samme situasjon for noen år siden. Endte den gangen opp med en 1-akslet tilhenger som akkurat tålte båtens vekt. Dette angret jeg på i etterkant, da jeg synes at hengeren var ustabil. I dag hadde jeg helt klart gått for en 2-akslet tilhenger.

Jeg har kjørt både Gaupen og Tredal tilhengere. Synes at begge er bra. Vår Tredal båthenger hadde "tipp-funksjon". Dette var en stor fordel ved opptak og utsetting av båten.

Personlig synes jeg at du fokuserer for mye på å holde deg innenfor grensen på 3.500 kilo. Gjør det lettvindt for deg selv; ta førerkort for tilhenger. Jeg bestilte time, leide skolebil med tilhenger, gjennomgikk teorien med kjørelærer på parkeringsplassen til Biltilsynet og kjørte opp. Ingen problem og kostet ca 3.000,-. Du sparer deg for bekymringer ved å kjøre ulovlig, og står helt fritt til valg av en god tilhenger.

Buster X med Yamaha 70

En kjenning av meg kjørte opp til klasse BE for et par år siden. Hun brukte egen bil og egen henger for å få gjort denne oppkjøringen. Som snekkern sier ble teori gjenomgodt på parkeringsplassen utenfor biltilsynet (Påkobling av henger, sjekk av lys, o.s.v.) En liten kjøretur så var det greit.

Det var greit å bruke egen bil men den kunne ikke ha automatkasse ved oppkjøring. Om du gjør det husk å få en annen til å kjøre bil og henger opp til oppkjøring for de bruker å spørre om hvordan begge deler kom seg opp til oppkjøringen. (Jeg kjørte ekviparsen opp og jeg måtte vise mitt førerkort... :lol: )

Båten har sin faste plass i hagen.......

Sålenge bil og henger veier over 3500kg eller tilhenger har registrert totalvekt over bilens egenvekt, må du ha BE.

Altså; det er fler begrensninger enn de totalt 3500kg du snakker om.

Bøtesatsene for å bli stoppet er forresten økt, til 8000kr. I tillegg får du IKKE kjøre videre.

De store problemene dukker imidlertid opp når du bulker bil, henger eller båt borti noe annet, og forsikringsselskapet ditt oppdager at du IKKE har gyldig førerkort for ekvipasjen.

Jeg kjører opp til onsdag eller torsdag denne uka,etter å ha slitt med det der i 16 år...:rolleyes:

Totalkostnad estimert til ca 3500kr...

Suzuki

No boat needed..

I ditt tilfelle tror jeg hadde valgt den lovlige måten.

Har selv en henger som akkurat holder og jeg merker jo at båten er tung, men jeg tar det pent.

Dessuten kjører jeg bare ca. 4 km med denne 2 ganger i året, så jeg bryr meg ikke.

Kanskje like greit å ta lappen istedenfor å risikere 8000,- i bot, ødelagt båttur og kanskje det som verre er hvis noe skulle skje.

Er det best med boggi?

PS. Er det så farlig om jeg kjører rundt med litt totalvekt over det jeg har lov til da?

Kan ikke si at jeg har hørt om noen som har fått problemer, og det må da være bedre med en henger som tåler litt ekstra?

Hei,

I august i fjor hentet jeg båten min i Oslo, jeg valgte å ta med en boggie henger siden jeg skulle kjøre til Kr.Sand med den.

Jeg tenkte at det var litt på grensen og om jeg ble stoppet så fikk det bare bli slik.

Det skal sies at jeg pendlet den strekningen hver uke i ett år før, og jeg så kanskje 3 eller 4 kontroller på den tiden.

Ut fra oslo med båten på hengeren lå den veldig stabilt og fint, det var en sann fornøyelse å dra den bak bmw'en.

Hengeren slang ikke fra side til side eller noe. Og jeg hadde kalkulert sammen vektene og kom frem til at det hele veide 3290kg. dvs, under 3500.

I tillegg hadde jeg sjekket at bilen kunne dra hengerens totale vekt om den hadde vært lastet til maks, det kunne den.

Hengeren var derfor egentlig overdimensjonert for båten, men dette gjør jo bare at det blir sikrere for medtraffikantene langs veien.

Båten var så godt festet på hengeren at den kunne snus opp ned, og ristes frem og tilbake, den båten flyttet seg ikke en millimeter.

Så kommer jeg til telemark og ved der gamle bomstasjonen stod, og der stod dem å vinket oss inn.. en etter en..

Der fikk jeg selvsagt ei prippen regelrytter som kun gikk ut fra boka og ikke forstod sunn fornuft.

Jeg forklarte hva båten veide inkl. motor osv. Hengerens vekt hadde dem fra vognkortet og viste dem at bilen kunne dra hengeren.

Jeg sa det som det var at jeg hadde tatt med en overdimensjonert henger for å gjøre det sikrere å frakte den dette stykket enn en henger som akkurat kunne tatt vekten og samtidig blitt ustabil og vinglete.

Hun brydde seg pent lite om hva ting egentlig veide, alt hun så på var papirene og hva hengeren faktisk kunne ta. (Regler er vist viktigere enn sikkerheten for andre medtraffikanter)

Men som jeg sa, den veier ikke så mye nå, det hele her ER under 3500kg. Hjelper ikke så lenge vognkortet sier at den KAN ta mer.

De har ikke vekter med seg i kontroller, derfor kan de ikke ta høyde for hva ting virkelig veier.

Så da ble det skrevet en annmeldelse og pent vente til noen kunne komme å kjøre den videre.

Heldigvis kunne min bror komme fra kr.sand å frakte den resten av veien hjem.

Dette skjedde i august i -07, jeg har per dags dato enda ikke fått noen kjærlighetsbrev fra hverken politi eller SI. Men den kommer nok.. har enda ikke opplevd at de har latt slike ting gå i glemmeboka nei.

Så bruk 3500,- på å ta lastekurset og kjøretimen med hengeren og oppkjøringen hos biltilsynet, så får du BE i lappen og kan kjøre boggie.

Du får også en bedre opplevelse av å frakte på en boggie henger.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Har en Tredal 22-2300 henger (http://tredal.no/?vis=produkt&pkid=27&pfid=27&produktid=21 ) 2 akslet med tippramme. Dette er en meget bra henger, og tippfunksjonen fungerer bra. Veldig godt fornøyd!

Eneste som kunne vært bedre er rullene. Dvs de "ruller godt", men de er små og laget av hard gummi/plast. Disse setter lett merke, og skraper av en del mykt eller selvpolerende bunnstoff for de som har det. Gaupens sine større og mykere gummihjul med luft (som små trillebårhjul) er nok mer skånsomme.

Ellers hiver jeg inn Statens Vegvesens "oppklaring " rundt dette med vekt på henger m.m.:

Har du førerkort klasse B, kan du kjøre bil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg og med tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750kg.

Campingvognregelen

Unntaket er den såkalte campingvognregelen, som selvsagt gjelder for alle typer tilhengere. Denne sier at det er tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt. I tillegg må ikke bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt sammen overstige 3500 kg.

Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finnes i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Maksimal aktuell totalvekt i vognkort

Selv om du kan trekke tilhengeren med klasse B etter førerkortreglene, kan det likevel være ulovlig. I vognkortet til bilen er det angitt en maksimal aktuell totalvekt for tilhenger som kan trekkes av bilen. Den aktuelle totalvekten er vekten hengeren har i det aktuelle øyeblikket. Denne må ikke overskrides uansett hvilket førerkort du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha en maksimal tillatt vogntogvekt – det vil si summen av bilens og hengerens tillatte totalvekter

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Hun brydde seg pent lite om hva ting egentlig veide, alt hun så på var papirene og hva hengeren faktisk kunne ta. (Regler er vist viktigere enn sikkerheten for andre medtraffikanter)

Men som jeg sa, den veier ikke så mye nå, det hele her ER under 3500kg. Hjelper ikke så lenge vognkortet sier at den KAN ta mer.

De har ikke vekter med seg i kontroller, derfor kan de ikke ta høyde for hva ting virkelig veier.

Ja dette er er klassisk eksempel på idiotiske regler fra våre veimyndigheter. Med kun B sertifikat har man ikke lov til å forflytte denne boggihengeren om den var UTEN LAST. :nonod:

Ja dette er er klassisk eksempel på idiotiske regler fra våre veimyndigheter. Med kun B sertifikat har man ikke lov til å forflytte denne boggihengeren om den var UTEN LAST.

Nå er ikke dette akkurat noen særnorske regler da.

Jeg syns det er MEGET FORNUFTIG at naboens datter, som fikk førerkort i forrige uke, ikke lovlig kan sette en Gaupen 2024 båthenger bak sin Polo 1,4 og kjøre i vei.

Hengeren er faktisk over 6m lang, den veier 345kg og sporer så det er et mareritt å kjøre med ( særlig oppmerksomhet i rundtkjøringer og krappe svinger kreves )

For; med BE er faktisk denne ekvipasjen lovlig.

Regelverket rundt kjøring med bilehenger, er faktisk ganske gjennomtenkt, iallefall at det er relativt strenge regler. Selv om jeg altså rammes selv...

Suzuki

No boat needed..

Førekort og regler

Nesten alle er klar over at man ikke kan kjøre en lett lastebil (totalvekt på 3550kg) med klasse B selv om den er tom og ikke veier mer enn 2700 kg.

Men når man setter en henger bak en bil blir det tydeligvis vanskelig å regne ut hva man har lov til å kjøre.

Ja, selv politiet har problemer......... er man i tillegg utsatt for en ulykke og får skylden kan regningen bli såpass høy at man synes tilhengeren på 40.000 kr. var billig.

Bruker du hengeren ofte sørg for at du har marginene på din side. Kjøp en som tåler vekten på båten inklusiv utstyr, bensin, vann og motor.

Husk også på fartsgrensen på 80 km/t for henger med brems. (selv på veier med 100 km/t)

God tur

Ja dette er er klassisk eksempel på idiotiske regler fra våre veimyndigheter. Med kun B sertifikat har man ikke lov til å forflytte denne boggihengeren om den var UTEN LAST. :nonod:

Jeg har kjørt lastebil i 12 år, og i bygda her hjemme er det et kryss med STOPP-skilt, altså full stans. Dette krysset har en ørliten oppoverbakke, så det kan være vanskelig å ta igjen et vogntog der, i tillegg til at samtlige biler bremser så hjulene står, og dette gjør det ekstra polert! Krysset er egentlig ganske oversiklig, iallefall fra en lastebil da man ser over autoverna.

Her kom jeg tidlig en morgen, det var kaldt og glatt. Ikke en bil i nærheten, så jeg tok "som vanlig" en spansk en, og stoppa ikke helt opp, men her snakker vi meget lav hastighet altså, 2-3 km/t. Det jeg ikke så var at politiet satt på lur, og det hele resulterte med bot på 3000 kr. Jeg forklarte dem sitvasjonen, tungt lass, glatt, ingen biler. Hadde jeg stoppet hadde det blitt en mye farligere situasjon, for da måtte jeg ha rygga og drivi for å fått fart ut av krysset. Men nei: Da får du legge på kjetting var svaret jeg fikk!

Vel, dette ble litt OT, men fornuftig prat med politi og vegvesnet i kontrollsammenheng funker ikke.

Jeg hadde tatt førerkortet, hvis det koster 3-4000 kr. Jeg hadde uansett gått for en boggiehenger, da dette er myyyye behagligere å frakte. De enaksla hengerene synes jeg blir vinglete.

Bygdetulling med båtførerbevis!

En kjenning av meg kjørte opp til klasse BE for et par år siden. Hun brukte egen bil og egen henger for å få gjort denne oppkjøringen.

Dette kan umulig være tilfelle. Reglene er rimelig klare for oppkjøring. Det skal KUN benyttes biler som er godkjente til dette. Det innebærer faktisk blant annet ekstra pedalsett. Dette er et HMS sak for en ansatt ved statens vegvesen. De SKAL ha en mulighet til å kunne gripe inn pga. egen sikkereht. Dessuten skal bilen ha 3 seter eller fler (for at evt. sensor skal kunne ha med seg en annen ble jeg fortalt), hengeren skal være lastet med en viss minimumsvekt, det skal ikke være mulig å se over hengere via bakruten, ekstra speil + +. Så om noen har gjort dette med en privat bil, så er dette ikke i tråd med regelverket.

Ellers hiver jeg inn Statens Vegvesens "oppklaring " rundt dette med vekt på henger m.m.:

Har du førerkort klasse B, kan du kjøre bil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg og med tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750kg.

Campingvognregelen

Unntaket er den såkalte campingvognregelen, som selvsagt gjelder for alle typer tilhengere. Denne sier at det er tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt. I tillegg må ikke bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt sammen overstige 3500 kg.

.......

Statens vegvesen indro denne kort tid etter. En kjenning prøvde å få svar på denne "campingvongregelen". Var innom mange instanser uten å få noe svar og endte til slutt hos han som hadde skrevet broskyren. Han viste heller ikke hva det var eller hvor det kom fra....Forstå det den som kan.

Redigert av Larspo (see edit history)
Det skal KUN benyttes biler som er godkjente til dette. Det innebærer faktisk blant annet ekstra pedalsett.

Da praktiseres det forskjellig. Har selv lånt bort min gamle Pajero med bakseter(som det måtte være) til en kompis som skulle kjøre opp til henger. Har ikke noe ekstra pedalsett. :crazy:

MVH 20 Fot

Jeg syns det er MEGET FORNUFTIG at naboens datter, som fikk førerkort i forrige uke, ikke lovlig kan sette en Gaupen 2024 båthenger bak sin Polo 1,4 og kjøre i vei.

Hengeren er faktisk over 6m lang, den veier 345kg og sporer så det er et mareritt å kjøre med ( særlig oppmerksomhet i rundtkjøringer og krappe svinger kreves )

Suzuki

Ja Suzuki, jeg kan jo være enig i ditt gitte eksempel når det gjelder naboens datter. Du kan lese dette vedlegget som gjør denne regeljungelen total. Se link:

http://www.amotor.no/guide/rekvisita/tilhe...ljungelen/27037

:yesnod:

P.S. Mener `Ulven``nevnte at han ikke hadde fått noe forelegg hittil?

Redigert av chagall (see edit history)

Statens vegvesen indro denne kort tid etter. En kjenning prøvde å få svar på denne "campingvongregelen". Var innom mange instanser uten å få noe svar og endte til slutt hos han som hadde skrevet broskyren. Han viste heller ikke hva det var eller hvor det kom fra....Forstå det den som kan.

Men det ligger da vitterlig ute på vegvesenet sine nettsider pr i dag ?

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

Mulig dumt spørsmål, men en kollega sjekket med Statens Vegvesen om han kunne trekke henger over 750 kg så lenge han hadde C1 i førerkortet. Det var da ikke noe problem...

Er dette tilfelle, hvis man har C1 så er denne like så god som BE ?

Har du C1 er det for liten lastebil og du kan kjøre trygt med henger. :yesnod:

C1 gir ikke mulighet til å trekke henger over 750kg. C1E derimot gjør det. De som har C1E har og BE

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

kollega sjekket med Statens Vegvesen om han kunne trekke henger over 750 kg så lenge han hadde C1 i førerkortet. Det var da ikke noe problem...Er dette tilfelle, hvis man har C1 så er denne like så god som BE ?

Har du C1 er det for liten lastebil og du kan kjøre trygt med henger. :yesnod:

DETTE ER FULLSTENDIG FEIL !

Mange har gått i denne fella, fordi de kan kjøre bil tom 7500kg totalvekt, så gjelder dette altså IKKE for tilhenger utover 750kg.

Suzuki

No boat needed..

DETTE ER FULLSTENDIG FEIL !

Mange har gått i denne fella, fordi de kan kjøre bil tom 7500kg totalvekt, så gjelder dette altså IKKE for tilhenger utover 750kg.

Suzuki

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg i denne tråden er det en "jungel"vi beveger oss i. I innlegg nr. 15 i denne tråden

har jeg trukket ut et avsnitt.

Løvland Hoel sier at man ikke nødvendigvis trenger en E etter B i førerkortet for å trekke tilhenger med tillatt totalvekt større enn 750 kilo, men da kan ikke samlet vekt på bil og tilhenger overstige 3500 kilo. I tillegg må ikke tilhengerens tillatte totalvekt overstige bilens egenvekt. Det står tydelig i vognkortet hvor tung tilhenger (aktuell totalvekt) bilen kan trekke. Regelen kalles populært for campingvognregelen.

Du kan altså med vanlig personbilførerkort (B) kjøre ganske stor bil og tung tilhenger, eksempelvis båttilhenger eller campingvogn, så lenge du holder deg innenfor vektreglene i vognkortet til bilen.

Vil dette si at man med BE kan kjøre henger som er større enn det som er oppgitt som max i vognkortet? Eller er dette forsatt det maksimale man kan henge bakpå? :confused:

Du kan ikke ha større henger enn det som er beskrevet i vognkortet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Bilen ( altså vognkortet ) bestemmer hvor tung henger den aktuelle bil kan trekke.

Står det f.eks 1500kg,er dette maks, selv om du har førerkort til å kjøre mer.

Presisering; det var C1 jeg snakket om. Dette gir ingen utvidete rettigheter utover tilhenger på 750kg hverken på lett lastebil eller personbil.

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...