Jump to content

Glidelåsene i sitteputene sitter fast

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Etter en del års bruk er sitteputene i salongen på båten møkkete og trenger vask. Men, - gliderne på glidelåsene på flere av putene sitter bom fast. Selve glidelåsen er av nylon(?), men glideren er av en eller annen lettmetallegering med en låsedel i stål. Og selvfølgelig er dette irret.

Har hatt kontakt med leverandøren, Måløy Båt og Industrisøm og de anbefalte noen dråper CRC på glideren, og å la dette virke en stund. Så langt sitter det imidlertid fast der jeg har forsøkt dette. De har forøvrig gått over til glidere også i nylon/plast på nyere produkter. Ryker gliderne, kan jeg sende trekkene til leverandøren for nye glidelåser, men kunne tenke meg å slippe det bryet og utgiften.

Noen gode råd om noe annet enn f.eks. CRC 5-56 til å løse opp denne irringen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Takk for gode tips. Nå er glidelåsene åpnet. Sprøytet forsiktig litt 35% eddik i i gliderne, rugget og pirket, og deretter litt CRC 5-65 og så gikk det å få opnet. Tipset med ultralyd skal jeg huske til andre ting. Det hadde vel blitt litt vanskelig å komme til et bilveksted med en 10cm tykk sittepute på 100x200cm og bedt om å få dyppe hjørnet med glidelås-glideren nedi! Husker imidlertid at da jeg jobbet på lydservice i NRK fjernsynet så hadde de på mekanisk service flere kar på størrelse med oppvaskkummer med ultralyd. Men den gang ble det ikke brukt Zalovann, men litervis med flytende Freon!!! Det var ypperlig til å rengjøre forgasseren til bilen hvor de ørtynne dysene hadde tettet seg. Freon var et ypperlig rensestoff for elektriske kontakter også da de ikke la igjen noe fett. Har fremdeles en liten sprayboks til helt spesielle jobber.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Glidelåsene i kalesjen kan også godt gnis inn med en lysestump. De glir mye lettere da, og så blir selve glidelåsen tett mot slagregn inn fra siden. Og har en skuffer som kun glir på trelister og et spor i skuffen som går tregt, kan de trekkes inn og ut med lillefingeren etter behandling med en lysestump.

Lars H.

Hva med Teflonspray som forebyggende? Noen som har forsøkt det? Jeg har en nesten full sprayflaske etter et misslykket forsøk med å holde propellen rurfri ved behandling med dette.

Lars H.

Hva med Teflonspray som forebyggende? Noen som har forsøkt det? Jeg har en nesten full sprayflaske etter et misslykket forsøk med å holde propellen rurfri ved behandling med dette.

Den virker sikkert like bra på glidelåsen som på propellen. Jeg kan imidlertid garantere suksess hvis du på Opelen har gnissende flatreim som driver vannpumpe og dynamo. Presenningen din henger imidlertid helt perfekt, som vanlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...