Lars H. Startet 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2008 Hei. Etter en del års bruk er sitteputene i salongen på båten møkkete og trenger vask. Men, - gliderne på glidelåsene på flere av putene sitter bom fast. Selve glidelåsen er av nylon(?), men glideren er av en eller annen lettmetallegering med en låsedel i stål. Og selvfølgelig er dette irret. Har hatt kontakt med leverandøren, Måløy Båt og Industrisøm og de anbefalte noen dråper CRC på glideren, og å la dette virke en stund. Så langt sitter det imidlertid fast der jeg har forsøkt dette. De har forøvrig gått over til glidere også i nylon/plast på nyere produkter. Ryker gliderne, kan jeg sende trekkene til leverandøren for nye glidelåser, men kunne tenke meg å slippe det bryet og utgiften. Noen gode råd om noe annet enn f.eks. CRC 5-56 til å løse opp denne irringen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Du kan prøve med en rustløser, Biltema har noe greier der på sprayboks. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Noen gode råd om noe annet enn f.eks. CRC 5-56 til å løse opp denne irringen? Lars H. Hva med en dråpe eddik...? Den løser jo opp irr Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Jeg har god erfaring i å sprye med WD40, la det virke en stund, og så trekke forsiktig glideren med tang. Problemet er nemlig ofte at man (jeg) ikke får godt nok tak i "hempen" med pølsefingrene sine (mine). Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
logget av Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Hvis du klarer å oppdrive noen som har ultralydkar så løses saken på et blunk. Salovann i karet og dypp låsen nedi, så dirres alt bortsett fra metall og plast bort. Noen bilverksteder har slike kar som de renser innsprøytningsdyser i. Asker dieselelektro for eksempel. Kan være det heter elektro diesel forresten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Hei. Takk for gode tips. Nå er glidelåsene åpnet. Sprøytet forsiktig litt 35% eddik i i gliderne, rugget og pirket, og deretter litt CRC 5-65 og så gikk det å få opnet. Tipset med ultralyd skal jeg huske til andre ting. Det hadde vel blitt litt vanskelig å komme til et bilveksted med en 10cm tykk sittepute på 100x200cm og bedt om å få dyppe hjørnet med glidelås-glideren nedi! Husker imidlertid at da jeg jobbet på lydservice i NRK fjernsynet så hadde de på mekanisk service flere kar på størrelse med oppvaskkummer med ultralyd. Men den gang ble det ikke brukt Zalovann, men litervis med flytende Freon!!! Det var ypperlig til å rengjøre forgasseren til bilen hvor de ørtynne dysene hadde tettet seg. Freon var et ypperlig rensestoff for elektriske kontakter også da de ikke la igjen noe fett. Har fremdeles en liten sprayboks til helt spesielle jobber. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
chagall Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Har brukt WD-40 og etter litt lirking har den fungert. Ellers som vedlikehold er det en fordel å gni inn glidelåsen med stearin/parafinvoks. Har gode erfaringer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Hei. Glidelåsene i kalesjen kan også godt gnis inn med en lysestump. De glir mye lettere da, og så blir selve glidelåsen tett mot slagregn inn fra siden. Og har en skuffer som kun glir på trelister og et spor i skuffen som går tregt, kan de trekkes inn og ut med lillefingeren etter behandling med en lysestump. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 som forebyggende bruker jeg siliconspray på låsende og de glir meget bra Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mouche Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Siliconspray er også lurt å bruke hvis man har trykk-knapper! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dezibella Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 som forebyggende bruker jeg siliconspray på låsende og de glir meget bra Jeg har også god erfaring med siliconspray. Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Hva med Teflonspray som forebyggende? Noen som har forsøkt det? Jeg har en nesten full sprayflaske etter et misslykket forsøk med å holde propellen rurfri ved behandling med dette. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Hva med Teflonspray som forebyggende? Noen som har forsøkt det? Jeg har en nesten full sprayflaske etter et misslykket forsøk med å holde propellen rurfri ved behandling med dette. Den virker sikkert like bra på glidelåsen som på propellen. Jeg kan imidlertid garantere suksess hvis du på Opelen har gnissende flatreim som driver vannpumpe og dynamo. Presenningen din henger imidlertid helt perfekt, som vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.