Superkul Startet 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2008 (redigert) har solgt vår herlige 28 sandvik som måtte vike for større plass vi har en bekjent som har en skikkelig fin stålbåt på 38 fot og nå gleder vi oss hemmningsløst er det noe vi burde tenke på i forbindelse med at det er stålbåt?? har hørt mye historier om dårlig jording som har medført hull og senking av båt osv osv - noen som har erfaringer og tips?? Redigert 25.Februar.2008 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 (redigert) måtte bare legge ut bilde av den evnt nye båten Redigert 25.Februar.2008 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
avmønstret5 Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Gratulere, fint skrog, hviken type er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Stål og treverk er helt greit å lage båt av men ikke bland disse to materialene. Hadde en seilbåt med en god del treverk på og rust var et problem rundt de områder der treverk og metall var i berøring med hverandre. Treverket holder på fuktighet noe stålet ikke setter pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Gratulerer med stålbåt! Gå inn på www. Metal Boat Society; der kan du lære det meste om stålbåter. Mange råd og erfaringer med isolasjon, rust, strømopplegg 12 og 230 V, maling, osv. www. Maringarderoben i Sverige har også et eget forum for stålbåteiere.(Forum för de riktiga sjøbusarna.) Behandler man en stålbåt på riktig måte, er det ikke mer jobb enn med plast, og mindre enn med trebåt. Hvor er båten din laget, og hvilken motor sitter i den? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Astor Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Gratulerer! Fint om du hadde lagt ut litt spesifikasjoner også. Spennede! mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
M/S Bastard Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Ser fin ut, håper det blir meg en dag som har stålbåt Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 takk takk - spesifikasjoner kommer .... vil ikke selge skinnet før bjønn er skutt hehe - eneste jeg vet er at den er velholdt og at det sitter volvo penta i den - vi har vært og sett og vi likte det vi så - så en av de nermeste dagene vet vi mer - ingenting er sikkert her i verden før man har gitt verandre penger/nøkler og kontrakter Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kosmix Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 (redigert) Det er en Beach Craft! Gratulerer! Redigert 25.Februar.2008 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Kosmix Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Faren min bygde en sånn fra scratch, men det var en 10M. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Bergen Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Gratulerer med (kansje) ny båt. Kan vi tillate oss å spørre hvordan responsen var på Sandviken så tidlig på året, og om du måtte justere dine prisforventninger underveis? Vi med åttitallsnekker er jo av enkelte utpekt som tapere på prisutviklingen. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 hehe prisen for sandviken gikk etter all forventing - tror jeg satte rekord der ja hehe neida jeg fikk prisforlangende men så er den ganske bra utstyrt - det er alt på den inkl ny vinsj jeg monterte nå - pluss at den er kjempe hel og veldig til og stole på - tror både jeg og ny eier er kjempefornøyde Ser ut som stålbåten blir vår nå også - kommer tilbake straks den er i boks - skal legge inn masse bilder på hjemmsia mi som jeg kan legge ut link til da Sandvik båtklubben jeg drev fikk jeg en annen sandvik entusiant til og overta så da lever klubben videre også Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 som dere ser på bildet har vi da endelig kommet i mål - nå er jeg i gang med pussing og lakkering av teak gulv og rekker endelig er guttedrømmen i mål og båten blir antagelig satt på vannet i god tid før 17 mai. forrige eier er så grei og titter over og retter opp småting så båten er ship shape når vi starter Så nå mangler det bare at sola holder seg slik den nå har begynt - amen Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Gratulerer! Jo, noe slikt hadde vært gøy å eie. Foreløpig får 70-talls sjekta holde stand! Må vi begge ha en knallsommer foran oss! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Superkul Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 litt spesifikasjoner: motoren er en volvo penta 240 hk båten er 1997 mod og overhalt motor fra 1985 har gått over alle rustflekker - slipt - sandblåst -sparklet -malt Badebrygga som er integrert bak har vi skjært opp og sveiset en tunnel under så vannet kommer lettere ut - båten presset ned baugen på full gass før så vi håper det gir seg nå ellers håper vi nå på og få sjøsatt den før 17 mai Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Halvor Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Gratulerer med stålbåt! Jeg har en selvbygd en på tredje året nå og er like fornøyd. En kompis av meg kjøpte en Beach Craft 38 i fjor, og han er i full gang med oppussing. Jeg må si at båten hans er veldig praktisk innvendig, og mer "planlagt" enn min. Du har fått deg en fin båt syns jeg, og kommer garantert til å få mye glede av den. Kompisen min har dobbelinstallasjon med to stk MD 47 på ca 83 hk hver. Jeg merket også at båten hans var bedre i sjøen i forhold til slingring og rulling enn min. Jeg har en enkelinstallasjon med en TAMD 70 E. Er det noen lærde her på forumet som har noen mening om en båt blir mer stabil med to motorer som gir fremdrift? Man får jo en ekstra ballast med to motorer på hver side av kjølen, men kan fremdriften på to aksler også hjelpe på stabilitet? Lykke til med ny båt!! Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Planende båter er i hvertfall mye mer stabile med 2 motorer, så det hjelper nok på båter med fortrenger skrog også... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 i forhold til slingring og rulling Jeg har sett at en del stålbåter har påmontert ekstra "kjøler på sidene", for å bremse rulling. Det burde vel være en relativt smal sak å gjøre hvis du ikke allerede har det påmontert... Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte en stålbåt jeg så på i Sverige for noen år siden. 36 fot med god plass både foran og bak. Den gangen var det ganske lav kjøpesum også. I dag er det annerledes, men stålbåt kan jeg godt ha. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Halvor Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Jeg har sett at en del stålbåter har påmontert ekstra "kjøler på sidene", for å bremse rulling. Det burde vel være en relativt smal sak å gjøre hvis du ikke allerede har det påmontert... Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte en stålbåt jeg så på i Sverige for noen år siden. 36 fot med god plass både foran og bak. Den gangen var det ganske lav kjøpesum også. I dag er det annerledes, men stålbåt kan jeg godt ha. :-) Hei! Jeg har sett på muligheten til å få montert slingrekjøler, men jeg har et problem. Under vannlinjen er skroget dobbelt, med et ytterskikt på 5 mm og et innerskikt på 3 mm. I mellom skiktene på 5 cm, er det sprøytet polyrethaneskum for rustbeskyttelse. Dette betyr at jeg ikke kan sveise, for da slipper skummet pga varmen. Undersøkte om jeg kunne sveise på vinkeljern til selve kjølen for deretter å gjenge opp hull i ytterskiktet og feste kjølene på den måten. Ble frarådet dette av en fagmann som mente at det var for tynt å gjenge i med 5 mm stål. Da står jeg der, og får godta utsagnet til en gammel båtbygger fra nordland jeg snakket med en gang: " Slingrer sier du? hvis du ikke tåler det får du holde deg på land!!!" Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Gratulerer Jab Så flott ut på det ene bilde. Har du flere ? Hvilken fart gjør du? Var det en Beach Craft? 38 fot er en herlig størrelse vh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Pjolter Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 (redigert) Hm kom visst 2 ganger, Jaja. Gratulerer igjen Redigert 4.Mai.2008 av Pjolter (see edit history) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Superkul Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Hvilken fart gjør du? den gjør max 12 men kan hende den går litt fortere nå som vi har lagd tunnel under badebrygga - for den presset ned baugen ved full fart før det! Vi sjøsatte den i dag og skal seile fra oppegård til fredrikstad på torsdag så da får vi se...... Har vært 3-4 laaaaaaaange uker som jeg har bodd i den og jobbet for å få den ferdig så nå får sommeren bare komme og yes 38 er en herlig størrelse Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.