Jump to content

Batterihvilespenning og temperatur ??

Haba

Recommended Posts

:wink: :wink: :sailing:

Hei, fortsatt er kaldt ja, men går rette veien !

Hadde ikke tenkt å starte en ny batteri/lade diskusjon, fant flere tråder, men ikke helt en som passet.

Vet at hvilespenningen på topp ladet batteri ligger rundt 12,72 volt. Men lurer på om det er målt ved en bestemt temperatur. Synes å ane at hvilespenningene synker en smule når det blir kaldt. Kan noen rettleie/korrigere meg ?

hilsen

Haba som snart starter sessongen.

Det er mulig at det du har observert er korrekt. Batteriene mine ligger vel rundt omkring det området der når det ikke har foregått lading på noen dager. Jeg har "gammeldagse" batterier der jeg kan måle syrevekten. Dette er en sikker metode for angivelse av nivå på ladingen.

Var nedom i dag og sjekket batteriene. Startbatteriet holder omtrent pluss10 grader, winchbatteriet omtrent 0 grader. Begge hadde hvilespenning 12,96 volt. Startbatteriet har ujevn syrevekt på de forskjellige cellene. Det betyr at effektiviteten synker, fosfateringen øker og batteriet står foran utskifting hvis jeg ikke greier å balansere syrevekten ved høy lading. Nå står det på lading med 15 volt noen timer.

Ja. Batterispenningen synker når det blir kaldt. men bare bitte litte grann. En smule om du vil  :cheers:

Temmelig nøyaktig en tidels volt fra +25 til minus 15°C. Ikke mye å snakke om med andre ord.

Så hvis du registrerer at den er litt slapp om vinteren, så kan du trøste deg med at det blir bedre når våren kommer.

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...