Jump to content

trimflaps korroderer på land?

Christina 3

Recommended Posts

For meg ser det ut som at trimflapset er forsterket med en plate i aluminium. Stemmer det eller er det bare et synsbedrag?

Tenkte på det samme jeg å, men syns det virker litt rart..... Har ikke sjekket det. Ville vel ikke vært naturlig å blande alu og syrefast ? :eek:

Jeg får skrape litt med en kniv og se.... I så tilfelle er det vel bare å skifte ut forsterkningen etterhvert.

For meg ser det ut som at trimflapset er forsterket med en plate i aluminium. Stemmer det eller er det bare et synsbedrag?

Var akkurat ute å sjekket og det virket som om det var alu ja..... Da skjønner jeg :eek:

Jaja da er det vel bare forsterkningen det går utover regner jeg med.

Fungerer zink bare mot tæring og ikke korrosjon ? Sitter jo fortsatt zink der.....

Var akkurat ute å sjekket og det virket som om det var alu ja..... Da skjønner jeg :eek:

Jaja da er det vel bare forsterkningen det går utover regner jeg med.

Fungerer zink bare mot tæring og ikke korrosjon ? Sitter jo fortsatt zink der.....

En slik materialsammensetning bestående av rustfritt stål, aluminium og sink vil ha en bedre forutsetning for å virke under vann enn over vann faktisk, for over vann vil man fremdeles kunne få en galvanisk aktivitet mellom det rustfrie stålet og aluminiumen, og da uten at anoden kan gi noen beskyttelse.

Hele konstruksjonen må vurderes. På slike konstruksjoner er det beste bruke like materialer i tillegg til å lime / skrue. Innestenkt vann mellom de to platene vil også skape problemer selv om begge platene er i samme materialet. Ph verdien som oppstår mellom platene vil føre til at det rustfrie stålet også tæres, selv om en har anode påmontert.

• 1 år senere...

Ville bare vise hva som har skjedd i mellomtiden med denne. :smiley:

Etter at jeg i fjor vår fant ut ved hjelp av dere at forsterkningsplata var i aluminium byttet jeg ut denne til syrefast. Nå har båten stått i hele vinter å her ses resultatet med gammel og ny plate..... :yesnod:

trimflaps_foer.jpg

trimflaps_etter.jpg

Bildene taler for seg selv..... :wink:

Redigert av marolita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...