Jump to content

Sommer´n, .....  kommer´n?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Det er fredag, jeg sitter på kontoret mitt og ser ut av vinduet på snøen som driver forbi.  Klokken er 1130.  

 

Hadde det vært sommer og sol hadde jeg forlengst forlatt dette stedet til fordel for å forberede avreisen med båten, så om en time eller to hadde jeg vekket  de to eldre engelske gentlemen som lever i kjelleren sammen med kjølsvinet til live, og i 4 - 5 knop seget ut fra båthavna med kurs for selve livet. To og et halvt døgn med  de to damene mine. Den ene fant jeg for 34 år siden, den andre for bare 15 måneder siden. Det rare er at de aksepterer hverandre, damen som ble født i 1949 har funnet stor konkurranse i damen fra 1971, men har lært seg til å leve med henne.  Hun har jo selvfølgelig erfaring med at jeg har andre forhold tilbake fra lenge før hun traff meg første gang, men denne siste har vært værst å svelge. Hun krever nemlig mere tid enn tidligere forhold, og kjærligheten er kanskje større enn til tidligere "elskerinner". 31 åringen kan aksepter "den gamle", sålenge hun holder på med sitt, men når hun forsøker seg på ror og gear og gass, da blir den yngste damen vanskelig, det er forbeholdt skipperen. Eller kanskje de bare ikke forstår hverandre?

 

Etterhvert som vi kommer godt klar av land settes kursen rundt Nesoddtangen og utover fjorden.  Dragsund, Hjelp, Lykken, Setre, ja kanskje til og med Tjøme ligger foran oss.  Valget er vårt.  Kanskje vil vi være sammen med venner, møte nye mennesker, eller kanskje vil vi være sammen bare vi tre.  Valget er vårt, vi er fri.  Stress, mas, krav, kunder og allt mulig annet legger vi igjen hjemme, bare fortøyningene er sluppet, er det oss, sjøen, luften og kosen igjen.  Vi vet at denne lykken varer bare så kort, det er nesten som om man bare kan knipse i fingrene, så er det over, men vi nyter, nyter i lange drag.  Men plutselig, etter en haug med flotte helger og lang ferie ombord, er det plutselig vinter?  Det er mange som har spurt meg: "Hva gjør dere i båten hele tiden?  Det må da bli kjedelig?"  Ja, hva skal man svare til så dumme spørsmål? Hva syns der?

 

Hvorfor kan ikke vinteren gå like fort?  Tror dere det kommer en sommer igjen etter dette?

 

Jeg vet selvfølgelig at sommeren kommer, det gjør den jo hvert år i større og mindre grad, men hvorfor skal den være så kort, når vinteren er så lang?

 

Eller for å si det hele enkelt,  hvordan hadde vi greid oss uten båten? Både sommer og vinter dreier seg jo om den?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei.


Pirus: Det er fredag, jeg sitter på kontoret mitt og ser ut av vinduet på snøen som driver forbi.  Klokken er 1130.
Det gjør jeg og!
Hadde det vært sommer og sol hadde jeg forlengst forlatt dette stedet til fordel for å forberede avreisen med båten.
Hadde også avspasert fra lunsj, eller tatt fri hele fredagen.
Det er mange som har spurt meg: "Hva gjør dere i båten hele tiden?  Det må da bli kjedelig?"  Ja, hva skal man svare til så dumme spørsmål? Hva syns der?
Når jeg er i båten gjør jeg ingenting, jeg lever laaaangsomt
Hvorfor kan ikke vinteren gå like fort?  Tror dere det kommer en sommer igjen etter dette?
Ja!!!
Eller for å si det hele enkelt,  hvordan hadde vi greid oss uten båten? Både sommer og vinter dreier seg jo om den?
Utenkelig, håper helsen holder i fremtiden og.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heldiggris*

 

En slik jobb skulle jeg og hatt  :wink:


 

Er jeg like heldig om du får vite at jeg på årsbasis har totalt ca 2800 timer i jobb? Som selvstendig næringsdrivene kan jeg imidlertid ved litt planlegging gjøre slike stunt jeg beskrev i sommerhalvåret.

 

Jeg klager ikke, liker å jobbe, men jeg tror ikke mange ville misunne meg totalt sett, medmindre de er arbeidsnarkomane.  Dessuten, hjelper det å klage? Ingen bryr seg allikevel.

 

Ha en god helg i snøværet når dere kommer så langt.  Jeg tar helg om fire timer.  Begynnte ikke før 7 i dag, så det blir bra.  :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Sommer'n kommer når'n kommer.

 

Årets sommersesong blir ekstra spennende for oss. Vi har gått gradene i båt, fra 14 til årets innkjøp : 34 fot.

 

2002 :

14-fot m/10 hk : Ønsket oss litt mer fart, og en kalesje å krype innunder da vi ventet vårt første barn.

-Kjøpte en 20 fot KMW With 2000 DC

 

20-fot u/toalett : Vi ønsket så sårt å kunne ha et lite toalett ombord... Var litt kummerlig med tyttebærbøtta fra fjoråret

-Kjøpte en Alicraft 740 DC

 

24-fot m/litt for liten plass : Vi ønsket oss litt mer plass, og hadde vel planer om Nummer 2... Fart var ikke så viktig, heller prioritere plass.

-Kjøpte en Kragerø 26

 

26-fot u/fart : Trodde det var greit å sysle rundt i snekkefart, men fant ut at det er greit å kjøre sakte når du kan kjøre fort, men ikke så gøy å kjøre sakte når det er full fart...

-Kjøpte en Nidelv 28

 

28-fot u/dør : 4 herlige sesonger i båten, men kalesje er jeg blitt veldig lei av. Kald og trekkfull på vår- og høstsesong. Ønsker oss en dør vi kan lukke, og ha det lunt og varmt, selv når det er kaldt ute.

-Kjøpte en Fairline Corniche

 

2012:

Døren er på plass, varmeapparatet fungerer. Ekstra vannvarmer forberedes i garasjen. Båten er langt borte, og kommer ikke hjem før om 1 måned. Kan nesten ikke vente...

Om været blir bra eller ei, er ikke lenger så farlig. Sol og deilige dager vet jeg at det blir, kanskje ikke så mange, men de som kommer skal vi nyte. De andre dagene skal vi nyte i en lun båt, kanskje med en god bok, rusle rundt på øyene, fiske litt i regnvær, og bare eksistere på enkleste grunnlag. Blir det kjølig, så er båten lun og varm når vi kommer tilbake.

 

Sommer'n kommer når'n kommer.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde hatt samme livskvalitet hvis båten hadde ligget på land vinteren i gjennom. Et par tre timer nesten daglig sysler jeg med mitt ombord. Noen ganger blir det en liten fisketur andre ganger en helgtur med fruen. Lørdager tar vi lunsjen ombord sammen.

 

Etter å vært selvstendig næringsdrivende i over 20 år har det blitt snaut med ferier. Men fredagene året i gjennom har vært hellige.

1, juni planlegger jeg å trappe ned og bli pensjonist. Denne sommeren skal jeg og fruen bevilge oss 14 dager sammenhengende ferie. Uvirkelig.

 

Hver time ombord i Astor er kvalitetstid. Noen ganger behøver jeg ikke gjøre annet enn å se båter komme og gå ut havna. Jeg er heldig som har båtplass helt ytterst i innløpet med utsikt til hele Drøbaksundet.

 

Når fellesferien kommer er området rundt Drøbak og Hurum et herlig sted. De fleste har dratt ut fjorden. Noen feriegjester legger kursen inn fjorden. Et hyggelig avbrekk med prat på bryggekanten sammen med nye båtvenner.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Klart sommeren kommer i år også. Heldige er de som ikke har ferie i Juli. :tongue::giggle:

 

Knall vær fra 30 Mai og frem til 04. juli. Både i :flag_sw::flag_da::flag:

Juli blir trøsstelsløs, med mye regn og vind.

Fra 08. August er det knallvær igjen. Og det varer helt frem til midten av September. :yesnod:

 

Er i allefall lov å håpe :saint:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja visst blir det sommer! Men først skal vi vel glede oss til våren og mange herlige båtturer. Og i dag dukket de første tegn til våren frem i hagen her på Skjetten. Noen optimistiske spirer i bedet i solveggen.

 

spire.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde hatt samme livskvalitet hvis båten hadde ligget på land vinteren i gjennom. Et par tre timer nesten daglig sysler jeg med mitt ombord. Noen ganger blir det en liten fisketur andre ganger en helgtur med fruen. Lørdager tar vi lunsjen ombord sammen.

 

Etter å vært selvstendig næringsdrivende i over 20 år har det blitt snaut med ferier. Men fredagene året i gjennom har vært hellige.

1, juni planlegger jeg å trappe ned og bli pensjonist. Denne sommeren skal jeg og fruen bevilge oss 14 dager sammenhengende ferie. Uvirkelig.

 

Hver time ombord i Astor er kvalitetstid. Noen ganger behøver jeg ikke gjøre annet enn å se båter komme og gå ut havna. Jeg er heldig som har båtplass helt ytterst i innløpet med utsikt til hele Drøbaksundet.

 

Når fellesferien kommer er området rundt Drøbak og Hurum et herlig sted. De fleste har dratt ut fjorden. Noen feriegjester legger kursen inn fjorden. Et hyggelig avbrekk med prat på bryggekanten sammen med nye båtvenner.

Godt å høre Inge, at du endelig tar ferie. Heng med oss opp telemarkskanalen iår, det hadde vørt hyggelig.Vi også tar drar den 29 ende mot Strømstad.
Link to post
Share on other sites

Godt å høre Inge, at du endelig tar ferie. Heng med oss opp telemarkskanalen iår, det hadde vørt hyggelig.Vi også tar drar den 29 ende mot Strømstad.

Hadde vært topp Bjørn. Vi vet enda ikke når fruen får ferie. Men ønske vårt er de to siste ukene i juni eller i august.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

ingen hjemme så det ut som :flag_bp:

Hun blir liggene 3 uker til før jeg forlater vinterhavna for i år. Må jo jobbe litt også.

Heldigvis er det gode båtboer naboer som passer på mens jeg er avgårde.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...