Jump to content

Hva skal jeg bruke for at trebåten skal lekke lite?

SeaMaster175

Recommended Posts

Hei jonhei og velkommen til baatplassen.

Kan fortelle deg noe du ikke bør gjøre silikon :cheers: andre masser  :nonod: fylle båten med vann fra innsiden :nonod: møre etter sjøsetting (sagflis i vannet) :nonod:.

Den beste og enkleste varianten er hvis du har tilgang til å henge i stroppen på krana et døgn eller to etter sjøsetting, og deretter hvis du fortsatt har problem, ha tilgang til strøm og koble på en pumpe med nivåbryter og desverre  :headbang:ettersyn mange ganger i døgnet

Jeg har sjøsatt noen hundre trebåter i min karriere som "hjelpis" på Killingen og i Bestumkilen. Det var jo flere av dem på slutten av femtitallet og sekstitallet. Et probat middel var å kline vanlig smørefett i alle nater og sprekker. Vi brukte også gjerne litt der hvor vi antok at det kunne være lekkasjer. Som eksempelvis i hælen og i skjøten mellom baug og kjøl. Båtene ble stoffet til slutt. De som gikk på vannet etter denne behandlingen var som regel potte tette. Og de forble potte tette. Når båtene trutnet, ble fettet klemt ut uten at det gjorde motstand. Lærte trikset hos Killingen Slip og Baatbyggeri. Da jeg holdt til der, levde fremdeles Gamle-Fritjof, Oslofjord-båtbygger av tredje generasjon.

:cheers:

Det heter nok filleryer Gunga Din, og metoden med våte matter på treverket er sikkert god, men hvordan få matta til å ligge oppunder båten? Hvis den er for stor til å legge " på rygg" altså?

Skulle tro det ikke har så stor betydning om du ikke kommer til fra utsiden. Poenget er vel å starte trutningen før sjøsetting.  Om dette starter innenfra eller utenfra er av mindre betydning på dette stadiet ville jeg tro.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ja - forsåvidt enig, Arnstein! Tenkte vel først på at dørk, benker eller annen innredning vil være i veien?

Merket meg forøvrig rådet fra Hulda. I mine unge dager brukte vi disse klumpene fra utspylt spillolje som vi fant i fjæra på samme måten som han beskriver. For det første var det gratis og for det andre effektivt. Klistret seg godt fast i treverket, særlig hvis det var tørt, og ble klemt ut ettersom bordene trutnet. Hørte også om en større frakteskute av tre som ble berget fra å synke etter grunnstøting ved at mannskapet klinte flere kasser margarin fra lasten i hullet i baugen. De kom flytende og velberget til kai!

Old fishermen never die - they only smell that way!

:nonod:

Innlysende!! Elementært, min kjære Watson. Skulle nok ha tenkt på det straks!

Skjønner forøvrig at det er flere enn undertegnede som fordriver tiden som best man kan mens våren lar vente på seg! Huff - - minus 13 i kveld igjen.............

Godt vi har baatplassen!

Old fishermen never die - they only smell that way!

Brukte selv noe som het Sauetalg (eller noe i den stilen) for noen år siden, og med bra resultat. Tidligere prøvde jeg med smult, det var ett helvetes svineri å smøre under båten, i det varme vårværet smeltet smulten og randt utover hele overkroppen :cheers:- og luktet også som F...

Hørte også om et annet stoff, tror det het ullfett og forhandles på apotek.

I riktig gamle dager mauret man trebåten når man sjøsatte etter lang tid på land. Man tok og gravde opp en stor maurtue og fylte i en sekk. Når båten var sjøsatt, senket man sekken under båten og åpnet den. Hva som så skjedde? Vel, båten fløt i allefall.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Fyll sprekkene med hard margarin og sjøsett. Skån båten for fart og bølger inntil den er trutnet og margarinen er presset ut. Ikke bruk silikon el som ikke presses ut da det medfører at sprekkene blir lengere under trutning.

Annet fett som er nevnt over vil også virke, men er mere grisete..

Hvis du fortsatt er i tvil selger bla Biltema rimelige 220 v lensepumper med nivåbryter..

Lykke til!

Mons

Fyll sprekkene med hard margarin og sjøsett. Lykke til!

Er mange som bruker vanlig margarin ja.  :cheers:

Bruk våte tepper i lang tid før Du sjøsetter, bare la de ligge der de skal, og spyl litt vann på de i ny og ne, og så smører Du på margarin rett før sjøsettinga.

Jeg satte ut min båt som angivelig hadde hvert 3 år på land før jeg kjøpte den, klart den lekte men en 220 volts vannpumpe (finnes vel i de fleste havner) m nivåbryter holdte plenty unna. Hvis ikke en slik pumpe holder unna tror jeg ikke jeg hadde tort å sjøsette.

I vinter har jeg satt båten svakt skrånende slik at jeg skal legge ut svetteslanger fremst slik at vannet renner etter bordene(klinket båt) og helt bak, bakerst har jeg en pumpe med nivåbryter som sørger for at  vannet pumpes ut før det blir for stort trykk innenefra. Kanskje finner jeg lekkasjen som jeg ikke fant forrige sesong og da. Har ikke prøvd dette før og heller ikke hørt om andre som har gjort det men er sikker på at noe vil jeg få trutnet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Mener å ha lest en artikkel i et båtblad for et par-tre år siden om en kar som  sprøytet båten innvendig med Amerikansk Terpentin. Han hadde en kravellbygget båt som var malt utvendig. Når han tok båten på land (ferdig trutnet) tok han en hagesprøyte - pumpetrykktypen- og dusjet skroget innvendig. Etter mange omganger trekte fuktigheten ut på utsiden mellom bordgangene. Terpentinen erstattet vannet og gjorde at vannet ikke trekte inn i treverket igjen og treverket forble trutnet. Selv ved lagring på land hold trutningen. Når den ble tatt på land igjen ble det en omgang med sprøyten igjen, men ikke de mengder som første gang.

I tilegg beskrev han en tørr trebåt innvendig, noe som ikke var tilfelle tidligere når den var i bruk.

Han malte båten utvendig etter første behandling og beskrev at ved sjøsetting var båten TETT.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Det er nok en god del år siden jeg hadde trebåt, men min 29 fots plattgatter var rimelig "glissen" i bunnen etter hver vintertørke. Dette ble enkelt tettet ved å bruke vannpumpefett. Tok det på fingeren og strøk det langs sprekkene før stoffingen. Båten var da helt tett fra første time.

Han som kjøpte båten kjøpte den ferdig pusset på vannet om våren. Våren etter brukte han silikon, og mange av skrogbordene ble ødelagt da de trutnet og sprengte ut klinker etc. Båten drakk ca 100l per døgn etter det...  :smiley:  Vet ikke hvordan han fikk ordnet dette, men det var nok ikke rimelig...

Jeg har på trebåter jeg har eid tidligere, brukt Farm.

De finnes i to typer en Farm 80 og en Farm 100, dette brukes avhengig av størrelsen på sprekkene. Tror Farm 100 er for størst sprekker.

Dette er et seigt tjærelignende stoff, som presses ut v/trutning, men holdt båten tett frem til da, 1-3 døgn v/ca. 15 gr. i vannet.

Forøvrig bør du ikke starte motoren det første døgnet etter sjøsetting, pga. treverket er tørt, det betyr mere klaring(større åpninger overallt) feks. rundt naglene(klinkingen). Dette betyr at dersom båten er tørr i treet, kan naglene vibrere litt i treverket v/motorgange og dermed slite litt større hull rundt spikeren hver gang, og så etter mange år blir det lekkasje rundt naglene.

Men pleies en trebåt, er det ingen båt som er penere!

Lykke til! :puke:

Båthilsen fra Fernanda.

Det som har fungert best på min gamle trebåt er GRØNNSÅPE som smøres i sprekkene fra yttersiden kvelden før utsetting.

Dette har fungert utrolig bra, bare få liter vann kommer inn de første timene. Jeg fikk desverre tipset etter at jeg sjøsatte for første gang, og dermed fikk hele havna et "show" der pumper ble skaffet fra nærmeste hus, "nød maurning" med sagflis (fra "støvsugerposen" på slipemaskinen), en kranbil på overtid etc som følge.

Kan også legge til at det sto 5-6 karer ved brygga og kom med "1000" gode råd om hva jeg skulle ha gjort FØR jeg satte ut (alle hadde drevet rundt i området ca en måned mens jeg holdt på med vårpussen), men dette var selfølgelig før internett & Baatplassen ordnet opp :cryin:

//Hymer

PS

Fra boka "1000 råd om sjøsetting av en gammel trebåt" som jeg kanske skriver en dag:

-Ikke ha på bunnsmørning for tidlig.

-Legg våte filler innvendig i noed dager.

-Ikke fyll vann innvendig.

-Sett ut tidlig, før det blir varmt.

-Dybde på utsettingssted< dypgående+fribord

-Ta vare på pussestøvet (til maurning)

osv.

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...