Jump to content

Yamaha, innslagsrele til starteren virker ikke

kvast

Recommended Posts

Kjenner ikke noen akkurat i ditt område, men hvis du ringer til Romnes i Skien 35 91 53 00 og spør hvem de leverer slike deler til i ditt distrikt, får du sikkert hjelp. Eller du kan ringe Kjexrud hos Asker elektro diesel. Han er av den gamle garden som kan en god del.

Et annet alternativ kan være Bema i Grimstad eller Maskinteknisk i Oslo hvis du skal oppdrive en byttedel.

er det mulig og åpne releet selv eller bør det på verksted?

Det er to viklinger i innslagsreleet, en innslagsvikling og en holdevikling.

Hvis du har et multimeter og stiller dette inn på Ohm, så setter du den ene klypen på styreledningen som da kommer fra tenningslåsen, og den andre til gods.

Får du et utslag her, så er det kontakt gjennom holdeviklingen. Så flytter du den klypen som du sist satt til gods, til den kraftige ledningen som går fra releet og inn i starteren.

Har du kontakt også her, er begge viklingene i orden.

Hvis startmotoren klikker inn, men ikke går rundt, er det da som regel kontakten bak i innslagsreleet som er utslitt. På din startmotor er ikke bakstykket valset sammen, og det betyr at bakkelitten i bakkant av releet kan skrues av. Normalt må en da skru ut et par skruer som er forseglet under litt masse og lodde av en ledning somkommer innenfra releet og ut til den lille kabelskoen.

Delene som da kanskje er slitt, kan bygges opp igjen med slaglodd.

Det er vanskelig å si hva folk klarer og ikke klarer å repparere selv, men slik virker nå teknikken i vertfall.

Lykke til.

Hei,

Jeg var innom på et yamaha verksted for å teste startmotoren min.

Motoren går som bare det, men innslagsrele funket ikke.

Hva gjør jeg nå? Starteren og motoren er fra 70 tallet, så det er ikke bare å kjøpe nytt

Var det alt Yamaha verkstedet kunne hjelpe med?

Ser ut som bp er mer proff en verkstedet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei igjen folkens, har plukket alt i biter og det ser ut til at min fiende rust har tatt knekken på innslagsreleet. alt er eiret og rustet bort. alt som er igjen er masse rust støv på gulvet. Denne går nok i søpla.

Hvis noen har tips eller vet hvor jeg kan få tak i nytt/brukt som fungerer så vær snill å si fra.

det står hitachi s108-54 på motoren, ingenting på releet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...