kvast Startet 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2008 Hei, Jeg var innom på et yamaha verksted for å teste startmotoren min. Motoren går som bare det, men innslagsrele funket ikke. Hva gjør jeg nå? Starteren og motoren er fra 70 tallet, så det er ikke bare å kjøpe nytt Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Naurstad Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 (redigert) Prøv ebay fant flere startere til yanmar der ebay startinnslag Redigert 27.Februar.2008 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
logget av Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Den kan sikkert overhales og reppareres. Hvor holder du til i landet? En leverandør somheter Cargo (Romnes) har med stor sannsynlighet nytt innslagrele. Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 bor i sandefjord. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Problemet er at startmotor og innslagsrele er en enhet. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
logget av Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Kjenner ikke noen akkurat i ditt område, men hvis du ringer til Romnes i Skien 35 91 53 00 og spør hvem de leverer slike deler til i ditt distrikt, får du sikkert hjelp. Eller du kan ringe Kjexrud hos Asker elektro diesel. Han er av den gamle garden som kan en god del. Et annet alternativ kan være Bema i Grimstad eller Maskinteknisk i Oslo hvis du skal oppdrive en byttedel. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Har du bilde av den startmotoren din? jeg har en yamaha starter liggende, kanskje den passer? Min ligger på markedet her mener jeg.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Ferske bilder :D Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/19103/47245.jpg Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/19103/47246.jpg Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
csvirus Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Denne ser da veldig lik ut til flere nyere startere fra yamaha, er det en 20-40hk 2-syl du har? Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Det skal stå på en Yamaha 28AE motor fra 70 tallet Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
csvirus Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Ville sjekket med noen av de store aktørene innen deler og delemotorer til utenbords på finn, en av de har garantert noe...... Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 er det mulig og åpne releet selv eller bør det på verksted? Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 (redigert) Tror dere at jeg bruke deler fra denne? Yamaha 28 A Jeg har en helt lik bare 28AE Min Motor 1 Min Motor 2 Hvis jeg trenger andre deler enn starteren.??? Redigert 27.Februar.2008 av kvast (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
westbas 89 Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Ser ikke starteren på denne(ser ut som man.start) men det kan se ut til at start releet er til å åpne. Klikker det i relet? da er det brente kontakter i relet,og disse bør byttes(kan jo prøve og rengjøre disse,men er ikke en så holdbar rep.) Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 det kommer en klikkelyd når den tilkobles strøm. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
logget av Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 er det mulig og åpne releet selv eller bør det på verksted? Det er to viklinger i innslagsreleet, en innslagsvikling og en holdevikling. Hvis du har et multimeter og stiller dette inn på Ohm, så setter du den ene klypen på styreledningen som da kommer fra tenningslåsen, og den andre til gods. Får du et utslag her, så er det kontakt gjennom holdeviklingen. Så flytter du den klypen som du sist satt til gods, til den kraftige ledningen som går fra releet og inn i starteren. Har du kontakt også her, er begge viklingene i orden. Hvis startmotoren klikker inn, men ikke går rundt, er det da som regel kontakten bak i innslagsreleet som er utslitt. På din startmotor er ikke bakstykket valset sammen, og det betyr at bakkelitten i bakkant av releet kan skrues av. Normalt må en da skru ut et par skruer som er forseglet under litt masse og lodde av en ledning somkommer innenfra releet og ut til den lille kabelskoen. Delene som da kanskje er slitt, kan bygges opp igjen med slaglodd. Det er vanskelig å si hva folk klarer og ikke klarer å repparere selv, men slik virker nå teknikken i vertfall. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 takker for tips, skal se på den i kveld. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
NilsPils Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 (redigert) Hei, Jeg var innom på et yamaha verksted for å teste startmotoren min. Motoren går som bare det, men innslagsrele funket ikke. Hva gjør jeg nå? Starteren og motoren er fra 70 tallet, så det er ikke bare å kjøpe nytt Var det alt Yamaha verkstedet kunne hjelpe med? Ser ut som bp er mer proff en verkstedet. Redigert 27.Februar.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Ja det var ikke mye hjelp å få der, var hos Herholdt Andersen i Tønsberg. Måtte ikke betale noe for testen da. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
logget av Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Var det alt Yamaha verkstedet kunne hjelpe med?Ser ut som bp er mer proff en verkstedet. Innen enkelte fag er det fordel om man ikke har vært med på rejeringenes gjentatte forsøk på kunnskapsløft i skolen. Godt at vi gamle kara også kan ha noen fordeler av å være gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 (redigert) det kommer en klikkelyd når den tilkobles strøm. Kommer tannkransen frem også? Det som kan være årsaken er brent kontakt for hovedstrømmen. (kontaktbryter til punkt 30 som vist på tegning) Ser at Ole Petter har nevnt dette også tidligere. Redigert 27.Februar.2008 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
TMe Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Vær obs. på at innslagsviklingen får jord gjennom børster/anker/feltvikling. Denne forbindelsen må være i orden for at innslaget skal kunne slå inn med full kraft. Holdeviklingen gir i seg selv ikke nok krefter til å slå inn drevet.Holdeviklingens oppgave er kun å holde drevet i inngrep når starteren går. Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Hei igjen folkens, har plukket alt i biter og det ser ut til at min fiende rust har tatt knekken på innslagsreleet. alt er eiret og rustet bort. alt som er igjen er masse rust støv på gulvet. Denne går nok i søpla. Hvis noen har tips eller vet hvor jeg kan få tak i nytt/brukt som fungerer så vær snill å si fra. det står hitachi s108-54 på motoren, ingenting på releet. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
logget av Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Du må ikke kaste den gamle. Det kan være pant på denne hvis du kjøper en byttedel. Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 (redigert) Prøv å se hos en bilopphugger. En del japser har hitatshi startere. kansje innslagsreleet passer. eller hos en marina som har service på motorer. Redigert 27.Februar.2008 av JEFredriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.