Jump to content

Må jeg bruke to-spaks kontrollboks?


enter4u

Recommended Posts

Etter mye spekulering her, så har jeg enda ikke funnet noen løsning på hvordan jeg skal kunne bruke en-spaks kontrollboks til den "nye" motoren. Jeg er ikke så glad i to-spaks, og vil gjerne hae bare en sspak. Problemet er at slaglengden på kabelen (c8-kabel) er 8 cm. Og som dere ser så er det en lang arm til giringen på kassa. Har et behov for 15 cm slaglengde her. Åssen er det å lage et feste til kabelen halvveis inn på armen? Blir jo mer belastning på kabelen da. Og jeg vet ikke kvor hard den blir å få i gir heller :sad:

Er det noen som har en god løsning på dette med en en-spaks kontrollboks?

dsc00428.jpg

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post

Trodde dette var noe kontroll boksen tok seg av :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

En girkasse lar seg mye lettere sjalte mellom girene når inngående aksel går rundt, altså når motoren går. Du skal ikke se vekk i fra at det vil gå helt fint og kabelen vil tåle det.

Hvis jeg ikke husker feil så er C2 og C8 samme kabel med like innfestninger, bare at C8 er mer solid og beregnet for tyngre overføring av krefter.

Kansje denne lange girarmen på giret er i fra den tiden hvor wiren var koblet direkte til manøverarmen(girspaken din). Dagens kontrollbokser er "giret" slik at du overfører mer krefter til kabelen enn kraften du tilfører spaken.

Link to post

Har hatt samme type krontollboks. Mener at denne tok seg av utvekslingsforholdene mellom gear/gass. Når hendeln ble beveget koblet den inn gear stoppet denne bevegelsen mens gass vieren gikk videre. En topp kontrollboks for god manøvrering. Se til at kablene ligger i fin bue slik at de går lett.

Slet litt selv med min installasjon da denne var nermer 30 år gammel, vanskelig å treffe "giringspunktet". Demonterte kontrollboksen, renset og smurte denne + nye kabler. Ble som en drøm å bruke...

 

Lagt til..

 

Eneste problemet jeg hadde med denne i 10 år var at skruene for feste av "strømpen" hadde en lei tedens til å løsene. Dette medførte at jeg ikke fikk fullt utslag. Men med en kontroll av dette innimellom fungerte det helt ok....

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Litt tung. men sikkert fordi jeg ikke hadde montert boksen, men sto med den i hånda samtidig som jeg gira.
Det har nok mye å si ja :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...