Jump to content

Kvitte seg med "gammel" diesel

norflyer

Recommended Posts

Kjøpte i høst en eldre Wasa 55 som var blitt rimelig vanskjøtt. Motoren kom i deler og måtte overhales før jeg kunne sette den tilbake i båten.. Men noen hyggelige nye landsmenn fikk jeg reparert min MD2040 for 4500 kroner. Denne motoren skulle forhandleren kassere og selge meg en ny.. Jammen sier jeg bruk og kast samfunn. Men nok om det.

Motoren går som en klokke når jeg har gir den diesel fra en liten ekstern tank. da jeg forsøkte å kjøre den på dieselen som ligger i tanken på båten vil den ikke starte overhodet. Sannsynlig så er vel tanken full av diesel dyr og masse annet gammelt skit. Saken er da.. Jeg skal tømme tanken og forsøke å rense den.. Skal nok bli en spennene oppgave siden det ikke er så legg å komme til den. Så er jo da spørsmålet om hva en skal gjøre med de 40 liter med diesel som ligger i tanken fra før.. Kan jo ikke akkurat dumpe den ned i grusen på opplagsplassen heller..

Hvor kan en eventuelt lever noe slikt uten at det koster skjorta.

Takker for framtidige gode svar...

Hvis du ikke vil være en miljøsynder så lever det på en miljøstasjon eller snakk med en bensinstasjon. Ypperlig til å blande i svære bensintanker. Og i tilfelle noen nå futter helt av så har jeg sett værre problemavfall og tungolje bli blandet i bensin tanker på raffenerier og i sementsiloer. Skal ikke mye til for å være mere miljøvennlig enn oljeselskapene.

Spillolje, og diesel, som er et oljeprodukt er gratis å levere! (skal være gratis på gjennvinningsstasjoner)

Jeg har kjørt sugebil og tømt spilloljetanker flere ganger, kunden som ofte er et bilverksted eller gjennviningsstasjoner får faktisk betalt for oljen som blir hentet!

Spillolje er et produkt som gir nesten 100 % gjennvinning, og er gull verdt for de store miljøindustriene, f.eks veolia (Norsk gjennvinning) osv.

Så når jeg kommer med sugebil til 1000 kr timen, henter 3000 liter på gjennvinningsstasjonen, kjører det til en langringstank, når lagringstanken rommer 20000 liter kjøres hele vogntog til forbrenningsannlegg der oljen blir fyllt på enorme tanker. Dette får jeg som transportør fullt betalt for, så det må være god økonomi å samle inn spillolje.

Oljen blir deretter forbrent, og varmen som utvinnes brukes til f.eks oppvarming av boliger og bygninger eller for å lage elektrisitet. Noe av oljen som blir samlet inn blir også ny olje, etter en renseprosess som jeg ikke kjenner til.

Det var dagens foredrag fra meg!

Thomas

Bygdetulling med båtførerbevis!

....gir det til en i båtforeningen som har en gammel tresjark som brukes året rundt. Vedkommende har garantert en gammel Refleks eller en Pyro-bysse ombord. Dieselen kan han sile og filtrere og bruke i dagtanken til byssa / ovnen. Det er ikke så farlig om det er noen dråper med vann i den - de fleste dagtanker har et jur til avtapning av kondens og dritt, anyway.

Vinn-vinn situasjon for dere begge...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Nei, verdien på 200 liter er så liten, att det vil nok ikke være lønnsomt så sant ikke det er biler i nærheten av deg som bare driver med spilloljeinnsamling. Der jeg kjørte så var det lang tid imellom hvert olje-sugeoppdrag, så en slik tur ville vi ikke gjort, men om jeg kunne tatt det når det hadde passet meg, og du bodde i rimlig nærhet hadde jeg nok gjort det.

Kjenner jeg deg rett så vil du bare bli kvitt olja, og dermet kunne firma/sjåfør fått "panten"...

Legger ved litt info fra miljøvernforvaltningen:

Refusjonsordning for innlevert spillolje

I 1994 ble det etablert en egen refusjonsordning for innlevert spillolje. Målet med ordningen er å stimulere til økt innlevering av spillolje til godkjent behandling. Statens forurensningstilsyn (SFT) forvalter ordningen.

Refusjonsordningen innebærer at det betales en avgift ved kjøp av bestemte smøreoljer. Det gis refusjon for all spillolje som stammer fra smøreolje, uavhengig av om spilloljen stammer fra avgiftsbelagt smøreolje eller ikke. Det blir for eksempel gitt refusjon for olje fra pressing av oljefiltre. Spillolje fra større skip i utenriksfart er unntatt.

Bygdetulling med båtførerbevis!

.............. Vedkommende har garantert en gammel Refleks eller en Pyro-bysse ombord. Dieselen kan han sile og filtrere og bruke i dagtanken til byssa / ovnen. Det er ikke så farlig om det er noen dråper med vann i den -

har min Eber...kopplat i bunn på dieseltanken....den drar ur dieselvannet.....o forbrenner det....

självklart går ikke Ebern på enbart vann (tyvärr.. :smiley: ) men dette funker kjbra

jag får på så sett veldi lite dieselvann i tanken!

S/Y Gunga Din

For å slå kaldt vann i blodet, diesel er IKKE spillolje, og omfattes ikke lovlig av refusjonsordningen.

Og det var det vi skulle ha betalt 3-4 kr. for, ved levering av 200 liter møkkete diesel til mottak. Ga den heller vekk til naboen som renset den og putrett i vei godt fornøyd.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Takk jo_no.

Det er jo det som er få fint med dette forumet.. Til slutt dukker det opp noen som bor i nærheten som kommer opp med et svar som passer. Hehe

Fikk ut dieselen i går.. Over på ett gammelt oljefat som jeg hadde liggende i garasjen.. Så nå bærer det nok avgårde til Agder renovasjon på mandag for å levere alle de gamle leieborerene som hadde tatt seg tilrette i dieseltanken..

Takker for mange svar... Flere sprørsmål kommer. Renoverer jo en seilbåt fra 80 tallet.. . Og der er det jammen meg mye gammelt drit som skal tas tak i.... Bra det er en varm vinter vi har...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...