norflyer Startet 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2008 Kjøpte i høst en eldre Wasa 55 som var blitt rimelig vanskjøtt. Motoren kom i deler og måtte overhales før jeg kunne sette den tilbake i båten.. Men noen hyggelige nye landsmenn fikk jeg reparert min MD2040 for 4500 kroner. Denne motoren skulle forhandleren kassere og selge meg en ny.. Jammen sier jeg bruk og kast samfunn. Men nok om det. Motoren går som en klokke når jeg har gir den diesel fra en liten ekstern tank. da jeg forsøkte å kjøre den på dieselen som ligger i tanken på båten vil den ikke starte overhodet. Sannsynlig så er vel tanken full av diesel dyr og masse annet gammelt skit. Saken er da.. Jeg skal tømme tanken og forsøke å rense den.. Skal nok bli en spennene oppgave siden det ikke er så legg å komme til den. Så er jo da spørsmålet om hva en skal gjøre med de 40 liter med diesel som ligger i tanken fra før.. Kan jo ikke akkurat dumpe den ned i grusen på opplagsplassen heller.. Hvor kan en eventuelt lever noe slikt uten at det koster skjorta. Takker for framtidige gode svar... Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Hvis du ikke vil være en miljøsynder så lever det på en miljøstasjon eller snakk med en bensinstasjon. Ypperlig til å blande i svære bensintanker. Og i tilfelle noen nå futter helt av så har jeg sett værre problemavfall og tungolje bli blandet i bensin tanker på raffenerier og i sementsiloer. Skal ikke mye til for å være mere miljøvennlig enn oljeselskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Selv har jeg etter "tankrens" kastet overflødig diesel på gjenvinningsstasjonen. Ikke noe problem det, hvis du bor i nærheten av en vel og merke. mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Øya Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Jeg fikk lever gammel diesel til brannvesenet for noen år siden. De bruker den i forbindelse med Trening. Men om det er lov i dag...?aner jeg ikke. Men det skader ikke å spørre. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Hansi Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Spillolje og lignende kan leveres på miljøstasjoner. De fleste båthavner har i tillegg miljøstasjon hvor en kan levere slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Jeg tømte begge dieseltankene på båten. Brukte pumpe som jeg satte på drill, det gikk veldig bra. (Startet med å tømme begge vanntanker, greit å få tømt de og sjekket at de er rene). Filtrerte diesel tilbake på tanker. Tok ut en del av diesel i bunn/ bunnfall og tømte dette på tank / miljøstasjon i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Noen som vet hva det koster å levere til miljøstasjon ? Hørte rykter om 3 - 4 kroner pr. liter her i område - Vanylven mot Ålesund. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kasund Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Veit ikkje pris, men trur Veolia i Olsvika tar imot slikt (spillolje osv). Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Spillolje, og diesel, som er et oljeprodukt er gratis å levere! (skal være gratis på gjennvinningsstasjoner) Jeg har kjørt sugebil og tømt spilloljetanker flere ganger, kunden som ofte er et bilverksted eller gjennviningsstasjoner får faktisk betalt for oljen som blir hentet! Spillolje er et produkt som gir nesten 100 % gjennvinning, og er gull verdt for de store miljøindustriene, f.eks veolia (Norsk gjennvinning) osv. Så når jeg kommer med sugebil til 1000 kr timen, henter 3000 liter på gjennvinningsstasjonen, kjører det til en langringstank, når lagringstanken rommer 20000 liter kjøres hele vogntog til forbrenningsannlegg der oljen blir fyllt på enorme tanker. Dette får jeg som transportør fullt betalt for, så det må være god økonomi å samle inn spillolje. Oljen blir deretter forbrent, og varmen som utvinnes brukes til f.eks oppvarming av boliger og bygninger eller for å lage elektrisitet. Noe av oljen som blir samlet inn blir også ny olje, etter en renseprosess som jeg ikke kjenner til. Det var dagens foredrag fra meg! Thomas Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Walter_S Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 ....gir det til en i båtforeningen som har en gammel tresjark som brukes året rundt. Vedkommende har garantert en gammel Refleks eller en Pyro-bysse ombord. Dieselen kan han sile og filtrere og bruke i dagtanken til byssa / ovnen. Det er ikke så farlig om det er noen dråper med vann i den - de fleste dagtanker har et jur til avtapning av kondens og dritt, anyway. Vinn-vinn situasjon for dere begge... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Nordåsen Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Tom-ass, betyr dette at jeg kan gå sugd ut de siste 200 literne med fyringsolje nr 1 ( diesel ),som jeg har igjen i nedgravd tank i hagen, gratis? Tanken er ikke i bruk lenger og skal fjernes... Har lurt lenge på hvordan jeg skal få tømt den. Beklager forøvrig avsporingen... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Nei, verdien på 200 liter er så liten, att det vil nok ikke være lønnsomt så sant ikke det er biler i nærheten av deg som bare driver med spilloljeinnsamling. Der jeg kjørte så var det lang tid imellom hvert olje-sugeoppdrag, så en slik tur ville vi ikke gjort, men om jeg kunne tatt det når det hadde passet meg, og du bodde i rimlig nærhet hadde jeg nok gjort det. Kjenner jeg deg rett så vil du bare bli kvitt olja, og dermet kunne firma/sjåfør fått "panten"... Legger ved litt info fra miljøvernforvaltningen: Refusjonsordning for innlevert spillolje I 1994 ble det etablert en egen refusjonsordning for innlevert spillolje. Målet med ordningen er å stimulere til økt innlevering av spillolje til godkjent behandling. Statens forurensningstilsyn (SFT) forvalter ordningen. Refusjonsordningen innebærer at det betales en avgift ved kjøp av bestemte smøreoljer. Det gis refusjon for all spillolje som stammer fra smøreolje, uavhengig av om spilloljen stammer fra avgiftsbelagt smøreolje eller ikke. Det blir for eksempel gitt refusjon for olje fra pressing av oljefiltre. Spillolje fra større skip i utenriksfart er unntatt. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Gunga Din Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 .............. Vedkommende har garantert en gammel Refleks eller en Pyro-bysse ombord. Dieselen kan han sile og filtrere og bruke i dagtanken til byssa / ovnen. Det er ikke så farlig om det er noen dråper med vann i den - har min Eber...kopplat i bunn på dieseltanken....den drar ur dieselvannet.....o forbrenner det.... självklart går ikke Ebern på enbart vann (tyvärr.. ) men dette funker kjbra jag får på så sett veldi lite dieselvann i tanken! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SiA Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 For å slå kaldt vann i blodet, diesel er IKKE spillolje, og omfattes ikke lovlig av refusjonsordningen. Men normalt er det "gratis" for private å levere mindre mengder til mottak for "farlig avfall",(dekkes av renovasjonsavgiften). Gjelder i hvertfall Oslo, der jeg jobber. Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Spar dieselen til st. hans og ha den på bålet.... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 For å slå kaldt vann i blodet, diesel er IKKE spillolje, og omfattes ikke lovlig av refusjonsordningen. Og det var det vi skulle ha betalt 3-4 kr. for, ved levering av 200 liter møkkete diesel til mottak. Ga den heller vekk til naboen som renset den og putrett i vei godt fornøyd. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
tom-ass Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Jeg var iallefall og tømte fyringsoljetanker, og det ble pumpet på lagringstanker, og dermed blandet med alt det andre som var i de tankene. Muløig det strider mot loven, men det ble iallefall gjort i vårt firma! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
jo_no Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 norflyer, Ser du bor i Arendal. Agder gjenvinning (som er både i Arendal og Grimstad) tar gratis imot diesel. I alle fall tok de imot de 100 literne jeg kom med gratis etter å ha fått dyr i tanken - på Grimstadstasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 Takk jo_no. Det er jo det som er få fint med dette forumet.. Til slutt dukker det opp noen som bor i nærheten som kommer opp med et svar som passer. Hehe Fikk ut dieselen i går.. Over på ett gammelt oljefat som jeg hadde liggende i garasjen.. Så nå bærer det nok avgårde til Agder renovasjon på mandag for å levere alle de gamle leieborerene som hadde tatt seg tilrette i dieseltanken.. Takker for mange svar... Flere sprørsmål kommer. Renoverer jo en seilbåt fra 80 tallet.. . Og der er det jammen meg mye gammelt drit som skal tas tak i.... Bra det er en varm vinter vi har... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.