magbolme Startet 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2008 Har lekkasje fra sjøvannspumpa (ikke fra impellersida). Har fått en tegning fra forhandler og startet demontering. Har fått av delene 18,14, 12 og 16, men de virker som mutteren 13 sitter bom fast. Er det noen som har erfaring med demontering av slike pumper og/ eller har idéer til hvordan jeg kan gå fram? Motoren er en Yanmar 3GM30, og pumpa er Johnson 10-24509-01. Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
knutza Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Er nr.13 lingsgjenget? Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Er nr.13 lingsgjenget? Vet ikke! Har prøvd å skru begge veier (om ikke så hardt andre veien! Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
TMe Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Mutteren må vel være pos.18. Pos.13 er kun en spacer så vidt jeg kan se. Utfordringen blir å få holde fast reimhjulet slik at dette ikke deformeres når mutteren løsnes. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Mutteren må vel være pos.18. Pos.13 er kun en spacer så vidt jeg kan se. Utfordringen blir å få holde fast reimhjulet slik at dette ikke deformeres når mutteren løsnes. 18 er mutteren som må av for å få av svinghjulet. Enig at det på tegningen ser ut som pos. 13 er en spacer, men på pumpe er det iallefall en mutter! Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Naurstad Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Mutter du har fått av skal sitte fastere enn den du ikke har fått av. Den du har fått av skal tildras med 17Nm. Den som du har problem med skal tildras med 10Nm. Problemet er at du ikke har reimhjulet til å holde imot når du skrur. Du må sikkert bruke en rørtang på aksling for å holde imot. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.