Jump to content

Når man skal hente ny båt og den ikke er slik det er lovet

Enzo

Recommended Posts

Sitter og leser siste seilmagasinet der det er en reportasje om en som henter en ny Hanse 370 og når han kommer ned til Tyskland og skal hente båten så har de montert sprayhood (han hadde ikke bestilt det) , de har montert mindre autopilot enn han hadde bestilt + noe andre greier om jeg husker rett.

La oss si at for å ta et eksempel Ola Nordmann kommer ned til Tyskland og skal hente sin 350 og så viser det seg at de har glemt å montere noe , de har montert noe feil og andre ting. La oss si de har felt inn instrumenter på feil plass osv.

Hvilke rettigheter har Ola da ?

Kan han si ........nei dette vil jeg ikke ha , jeg reiser hjem igjen og Nelson Marine skal dekke min tapte arbeidsfortjeneste samt tur retur reise + ubekvemstillegg.

Jeg vil reise nedover igjen når dere kan levere den båten jeg har bestillt og inntil da så renner det en døgnmulkt på 100EURO pr døgn.

Er dette gangbart ? hvordan løses slike ting ?

Man tar det man får, seiler hjem og lar importøren ordne det hjemme. Det gjelder småting. Mangler som gjør at båten er mindre sjødyktig er sjeldnere. De må løses på stedet, og da kan man jo få forsinkelser som gjør at tidsplanen ryker. Da er det viktig at alle avgjørelser blir tatt i samråd med selger slik at man ikke blir uvenner før kjøpet er fullført.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Problemet er helt relevant det Enzo

Personlig syns jeg kjøper ofte er lite flink til to ting

1. Sørge for detaljert spesifikasjon på hele leveransen - både angående tidsplan - betaling - standard/tillegsutstyr - selgers informasjonsplikt ved endringer underveis osv osv .

2. Følge opp etter punkt 1 når avvik dukker opp - for det gjør det stadig vekk.

Og så - ett spørsmål jeg ALLTID benytter ovenfor selger - dersom de ikke vil følge opp det som er avtalt :

"Skriv til meg NU på et papir HVORFOR jeg ikke kan få det jeg ber om - og hvis ikke du vil skrive det - så gi meg en skriftlig begrunnelse for at det skal være slik"

Dett har jeg brukt både ved bilkjøp og båtkjøp - og det er meget effektivt.

Og så er det en grunnregel som går foran alt:

Ikke bli sint eller uforskammet eller sur.

Hold deg til saken

Vær knall hard på dine krav - forutsatt at du kan dokumentere dem ihht punkt 1 - og gi tydelig utrykk for anerkjennelse ved oppnådd problemløsning

ikke lett - men det er det eneste som hjelper.

Edit:

Jeg er meget fornøyd med mine forhandlere av både båt og bil :-))

Redigert av Nils1 (see edit history)

Da er saken enkel for meg

jeg ville aldirg kjøpt båt av Hanse :sleep:

Jeg ville aldri kjøpt båt av en leverandør som ikke kunne garantere at det jeg bestillte var det jeg fikk - og tok ansvar for det.

I mitt firkantede hode er det så enkelt som det

Det er jo bøttevis med forhandlere og båtmerker å velge mellom.

Uten kunder er de ferdig - alle som en :seeya:

Redigert av Nils1 (see edit history)

Det "kvantitative" er som oftest lett å beskrive og følge opp. Eks. hvilken kartplotter, hvilken dieselvarmer osv.

Går man videre inn i detaljene, fortsatt på det kvantitative, blir det litt vanskeligere, men fortsatt mulig. Eks. 2 ekstra varmeuttak i cabinen.

Det som jeg erfarer er det vanskeligste er det jeg kaller det kvalitative, hvordan installasjonen eller montasjen skjer. Eks. hvordan felles kartplotter inn i dashbordet? Hvor monteres varmeuttakene? Hvordan ser de ut? Hvordan utføres kabel og slangestrekk for montert utstyr i motorrommet?

Stereoanlegg. Montert OK, men ekstremt tungvindt å betjene. Kartplotter hardwaremessig koblet til motor, men ikke satt opp / konfigurert til å vise de informasjonene du ønsker.

Det "kvalitative" er vanskelig å beskrive. Fordi det er mere visuelt, og langt mere avhengig av detaljkunnskap om båten; skott - kanaler ++. Og, når det er vanskeligere å beskrive, så er det vanskeligere å få med i en kontrakt.

Den beste måten jeg har funnet er å lage en detaljert sjekkliste. Som brukes ved bestilling, før byggestart og under bygging. Ved besøk på verftet og gjennomgang av detaljene. Bilder kan være bra her. Og hvis du oppdager feil eller avvik mens båten er under produksjon, er det som regel mye lettere å få produsenten til å rette det opp enn om båten er ferdigstilt og satt på vannet.

Ved bestilling og produksjonsoppfølging av mine to siste båter har jeg brukt en slik sjekkliste. Laget den i Excel. Noterer detaljer i møtene og bekrefter på mail i etterkant

Redigert av Svenning (see edit history)
Det "kvantitative" er som oftest lett å beskrive og følge opp. Eks. hvilken kartplotter, hvilken dieselvarmer osv.

Går man videre inn i detaljene, fortsatt på det kvantitative, blir det litt vanskeligere, men fortsatt mulig. Eks. 2 ekstra varmeuttak i cabinen.

Det som jeg erfarer er det vanskeligste er det jeg kaller det kvalitative, hvordan installasjonen eller montasjen skjer. Eks. hvordan felles kartplotter inn i dashbordet? Hvor monteres varmeuttakene? Hvordan ser de ut? Hvordan utføres kabel og slangestrekk for montert utstyr i motorrommet?

Stereoanlegg. Montert OK, men ekstremt tungvindt å betjene. Kartplotter hardwaremessig koblet til motor, men ikke satt opp / konfigurert til å vise de informasjonene du ønsker.

Det "kvalitative" er vanskelig å beskrive. Fordi det er mere visuelt, og langt mere avhengig av detaljkunnskap om båten; skott - kanaler ++.

Den beste måten jeg har funnet er å lage en detaljert sjekkliste. Som brukes ved bestilling, før byggestart og under bygging. Ved besøk på verftet og gjennomgang av detaljene. Bilder kan være bra her.

Ved bestilling og produksjonsoppfølging av mine to siste båter har jeg brukt en slik sjekkliste. Laget den i Excel. Noterer detaljer i møtene og bekrefter på mail i etterkant

Og da tipper jeg leveransen gikk ganske bra og ? :wink:

Da er saken enkel for meg

Jeg ville aldri kjøpt båt av en leverandør som ikke kunne garantere at det jeg bestillte var det jeg fikk - og tok ansvar for det.

I mitt firkantede hode er det så enkelt som det

Det er jo bøttevis med forhandlere og båtmerker å velge mellom.

du vil ikke finne en leverandør som ikke svarer bekreftende på en slik henstilling. Deretter begynner problemene. Slik er det bare.

Da jeg kjøpte ny båt som ble bygget i Sverige, hadde ikke byggeren fått faxet over side 3 i kontrakten. Heldigvis besøkte vi verftet før de var kommet for langt og ting fremdeles kunne endres. Er det grove avvik fra avtalt leveranse, kan du be om ny pris eller ny leveranse (en eller annen gang).

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

du vil ikke finne en leverandør som ikke svarer bekreftende på en slik henstilling. Deretter begynner problemene. Slik er det bare.

Da jeg kjøpte ny båt som ble bygget i Sverige, hadde ikke byggeren fått faxet over side 3 i kontrakten. Heldigvis besøkte vi verftet før de var kommet for langt og ting fremdeles kunne endres. Er det grove avvik fra avtalt leveranse, kan du be om ny pris eller ny leveranse (en eller annen gang).

snakker ikke om å svare bekreftende

- snakker om ord på papir :wink:

Må visst lese dette...

Ang Hanse så har jeg hørt flere som har fått feil-leveranser, men det ordner seg vel stort sett greit. Har du fått noe du ikke ville ha så er det jo stor sjanse for at du får dette gratis og slik sett kan det jo bli riktig så greit, men har du fått borret hull feil sted så er jeg enig i at det er kjiipt. Problemet er jo selvsagt at hullet er der og ny båt ville du selvsagt ikke få så dermed er det bare å begynne å forhandle...

Utfra alle historiene om dette og generelt på detaljkvalitet er jeg meget spent på hvordan min erfaring med Nelson og Hanse blir. Jeg har gjort et par endringer i bestillingen fra jeg signerte og har fått dette skriftlig. Nelson har ringt meg to ganger og gått gjennom leveransen, første gangen var det to feil. VHF pre og kartplotter var lagt inn uten at jeg hadde bestilt det. Neste gang var det helt riktig. Dette er lister de har fra fabrikken så kan jo fabrikken gjøre feil ifht listen så det kan jo selvsagt fortsatt oppstå feil i leveringen.

Vi har et par dager der nede i håp om at eventuelle feil/mangler kan bli utbedre der og da, vi skal også handle mye utstyr og montere VHF, kartplotter, flåte mv så tiden vil nok gå fort. Iflg Nelson er det mange som kommer ned og bare vil laste ombord utstyr og pils og sette avgårde. En bør selvsagt kunne forvente at båten er 100% når en kjøper, men min erfaring er at det alltid er noe med båt, sikkert også denne Hansen... så derfor har vi valgt å ha noen dager...

Som sagt før, jeg har en mistanke om at Hanse er litt jumbo når det gjelder siste finish på båtene, det er synd... Det er jo en del av opplevelsen. MEN så er det slik at jeg ville ha denne båten og fant ikke andre til en pris jeg hadde råd til så da får jeg prøve å leve med det, men det er ikke dermed sagt at du ikke kan stille krav... Men det kan nok bli slitsomt hvis en ikke legger inn litt realisme i kravene.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det var annerledes i gamle dager Nautor bygget båter designet av Sparkman & Stephens:

(men så hadde ikke vanlige lønnsmottagere råd til en Swan heller...)

Rod and Olin Stephens were a good team. Olin was the scientist, who rarely traveled from the office and his drawing board. Rod was the opposite. He was the practical man, who liked to travel and visit the yards that were building S&S designed boats around the world. He would go out with customers on sea trials. In short he would help the yard to build a high quality boat and he would help the client to sail it well.

[...]

Typical of him was that, when a boat was launched and the owner asked him to participate in the sea trials with the builder and often sailmaker present, he would want to start at the crack of dawn. This was usually hard for the owner, because he would have celebrated typically the night before with champagne and maybe some stronger liquids, but Rod did not care, because he went to the bed at 9 PM and only drank milk. Early next morning he would have himself hoisted at the top of the mast checking all the rigging and attachments, then down to the spreaders etc. The owner who was anxious to go sailing would impatiently wait for hours with his crew. At lunch time Rod would only have a sandwich and a glass of milk while the owner would have a big meal in the restaurant with his crew to kill boredom and time. It was a long time before Rod was down to keel bolts and the builder's rep., often myself, had to be with him, because he wanted to make sure that I understood what he meant with his list of comments in his yellow note pad. The sun would be on its way down before he was ready to do what everybody had been waiting for, i.e. cast off and hoist the sails. It would, however, not be a pleasant cruise, because he made every-body work hard by constant sail changes. All the sails had to be tested at different angles of wind. All the deck fittings and their right positions with each sail verified. Another few sheets of notes were written and if a representative of the sail maker was present the builder's rep. could have the heat turned off for a few moments. These sea trials were always a full day of hard work, but well worth of it, because only few potential problems went without notice. The work that Rod did was as important as the design, because the SWANs rarely had technical problems, much less so than many other boats.

Redigert av HaHa (see edit history)

Problemet med feil ved slike leveranser er hvor grensen går for hva du "må tåle" i øyeblikket, for å få det kompensert med prisavslag om ikke det lar seg rette senere. Det skal en god del til før du har rett til å nekte å overta båten og det er nok mye av spesielt det kosmetiske som ikke kan begrunne nektet overtakelse. Det er ikke mulig å si noe konkret helt generelt men jeg vil tro at før man kommer til strukturelle svakheter og fundamentale feil så vil man slite med å begrunne nektelse.

Det er derfor svært viktig å ha kontraktsfestete rettigheter som tar høyde for denne risikoen, altså for at man risikerer å MÅTTE overta en mangelfull båt for deretter å få manglene rettet opp i. Det må være en selvfølge at man enten holder tilbake et beløp eller har en ubetinget bankgaranti og det er absolutt en fordel med klare frister for utbedring av feil som måtte konstateres ved levering. Det er en kjensgjrning at du blir mindre interessant (i øyeblikket i alle fall) i det øyeblikk båten er ute av lokalene og dine penger står på leverandørens konto. Så det er klart best å være føre var.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Er det ikke mulig å be om å få overlevert båten f.eks 1uke etter at den skal sjøsettes , så kan representant for importøren i Norge gå gjennom den og bekrefte at alt på listen er akkurat som bestilt og så først etter det overfører man restbeløpet på kontrakten.

Kommer man da ned og det viser seg at det er feil autopilot og det mangler 2 uttak på varmeren så står man over for ren løgn fra leverandøren og kan kreve litt mer enn at man får rettet feilene senere , det er tross alt irriterende nok å måtte levere fra seg båten midt i første sesong for å få rettet opp feil.

For min del er det uhyre lite sannsynlig at jeg noen gang kjøper en ny båt fra en masseprodusent og henter den i utlandet men det ville irritert meg grenseløst om jeg bestilte en vare til 1,5mill og jeg bestilte utstyr fra en liste og leverandøren krysser av på listen for at tingene er gjort og så viser det seg at dette er rent slurv.

Det må ikke overses at mangler/feil gir krav på retting, eventuelt prisavslag elelr erstatning. det erikek slik at du må godta feil selv om du ikek kan avvise båten. Men poenget er altså at det er meget fornuftig å ha et ris bak speilet i form av enten garanti eller et restbeløp å betale, for å få forhabndleren til å gjøre som han skal. I alle høve kan en god avtale på forhånd spare deg for mye irritasjon ved levering. (Det betyr stort sett at forhandlernes avtaler må undergå store forandringer --- men de pleier ikke å si nei så rett ofte).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...