Trond Aasvoll Startet 28.Februar.2008 Del på Facebook Startet 28.Februar.2008 Det er sendt ut tilbud på AIS kl.B Transpondere, type AIS CTRX med tilbehør til kr 6 498,- Men koblingen til PC,en er beskrevet at det er en serieport? Hva er det, er det den med 15 pinner eller er det USB? Går det å koble den AIS,en på en kartplotter også? Er det noen som vet mye om dette her, som kan gi et svar? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Serieporten har 9 pinner. Du kan bruke plotter som støtter AIS Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 En vanlig serieport (RS232) har 9 pinner. Den med 15 pinner er til skjerm. Det finnes også 25 pins serieporter, men det er ikke vanlig nå lenger. De fleste nye bærbare nå leveres helt uten serieport. I så tilfelle kan du kjøpe en overgang som går i USB porten. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Trond Aasvoll Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Takk for svaret. Er det noen som har noe å si om hvordan denne AIS,en er i forhold til andre? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Kan du legge ut litt mer info om denne AISen. Hvem er produsenten? Har litt mistanke om at det er samme enhet som markedsføres under minst 3 forskjellig navn, hvorav den hos ProNav heter ProAIS. Traff en seiler i Tyskland som hadde den samme, men under et annet navn. Tilsvarende registrerte jeg i Danmark med et tredje navn. Felles for alle tre var samme softwarestyring av enheten fra PC. Før jeg skriver mer, kan det være fint å få lenke til AISen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Det er vel denne formoder jeg Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Trond Aasvoll Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Pakken Watski og True Heading tilbyr inneholder følgende: 1 stk. AIS-CTRX klasse B Transponder 1 stk. VHF antenne splitter klasse B 1 stk. GPS antenne 1 stk. 10 meter RG58 kabel med FME kontakt i begge ender. 1 stk. FME-TNC adapter kontakt 1 stk. Sikring med holder på 1 meter DC kabel. 1 stk. Manual på CD samt monterings software for transponder. Har ikke lært meg å putte inn bilder her enda, men på tilbudet er den gul i farve med en grå firkantet koblingsenhet i ene enden. Dette må jo være det billigste tilbude så langt, enda? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Det er vel denne formoder jeg Ja det er den. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Da er det den samme som Pronav selger under betegnelsen ProAIS. Jeg har mye informasjon om denne, både tekniske spesifikasjoner og manualer om momntering og kobling mot forskjellige kartplottere. Jeg brukte denne hele sesongen 2007 og har utelukkende positive kommentarer. Jeg har lagt ut mange bilder om informasjon fra AISen på forskjellige tråder her på båtplassen. Kan eventuelt oppfriske noen av disse ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 (redigert) ProNav har priset til 8 625,- Og Watski har jo en hel pakke m/splitt og kabler etc. til 6 498,- veil 10 990,- Så dette må jo være billig og bra? Så til dem som spekulerer å kjøpe AIS må finne seg en seilerkompis som seiler Watski doublehanded, og bruke tilbude der? Redigert 28.Februar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Det er helt sikkert greit å kjøpe fra Watski dersom du sikrer deg å få tilgang til softwareoppdateringer av transponderen. Jeg får tilgang til oppdateringer av software fra ProNav. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Ja, det må jeg spørre om hvordan dem gjør det. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Da blei denne bestilt. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
roaldbj Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Gratulerer, håper du får en god antenne. Senderstyrken er ca 2 watt så det er nok viktig både med god antenne, bra plassering og gode kabler med plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 2 watt bare? Da må en jo invistere i en høyere lett carbonmast i tillegg, for å få antenna høyere. Er 2 watt max på B sendere? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) En vanlig serieport (RS232) har 9 pinner. Den med 15 pinner er til skjerm. Det finnes også 25 pins serieporter, men det er ikke vanlig nå lenger. De fleste nye bærbare nå leveres helt uten serieport. I så tilfelle kan du kjøpe en overgang som går i USB porten. Jeg fikk til svar fra Watski i dag at det var en 15 pinner. Er ikke det den som er på AIS,en? Redigert 29.Februar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
roaldbj Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Det er 15 pinne kontakt til AISen. Jeg er nå i Stavanger på D5LA kurs og får ikke lenket informasjonen om denne AIS enheten, men kan ordne det til uken. Dersom du går inn på Pronav vil du finne lenker til PROAIS som har mange konkrete opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Takk skal du ha, og jeg har satt meg bedre inn i den dippedutten. Pakken innholdt ikke koblingskabel mellom AIS og PC, og da blir det greit. Det fins vel kabel fra 15 way D-type til USB, noen plass, å få kjøpt billig? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
lippert Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Det fins vel kabel fra 15 way D-type til USB, noen plass, å få kjøpt billig? Du kan ikke koble en seriel-port dirkete mot USB da må du ha en form for signaloversetter. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) Du kan ikke koble en seriel-port dirkete mot USB da må du ha en form for signaloversetter. Er det en slik enhet som dem kaller for "black box" som nmea signalene må innom først, før den går til pc,en? Redigert 1.Mars.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
arkmarin Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Tilbudet er meget godt. Vær klar over at det ikke er nødvendigvis riktig at alle båter med AIS ser deg. Jeg er skuffet over, etter å ha kjøpt AIS class-B, er at nyttefartøy ikke ser meg. Jeg ser de, men ikke omvendt. Hadde jeg visst dette før jeg kjøpte, så hadde jeg kjøpt class-A utstyr, selv om det er mye dyrere. Årsaken til at de ikke ser class-B-båter, skal være at spesifikasjonene for class-B ikke var klar da kravet om AIS på nyttefartøy ble innført. Ved en oppdatering av programwaren til class-A, så vil de også se class-B båter. Men det hjelper en lite, når de ikke foretar oppdatering. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) Jeg har forstått det slik at det var bare det gamle AIS B senderene som hadde dette problemet, og at dagens AIS B ikke har dette handycapet. Er ikke det riktig? Men B sender, sender bare 2w mot A sender 25w, det er en vesentlig forskjell, vet jeg. 2W, tilsvarer ikke det ca 15 nm og kanskje litt mere i gode forhold? Men dem må jo ha oppdatert programene nå, på B sender, slik at alle A motakere & sendere som er innenfor B's rekkevidde, kan se AIS B? Redigert 1.Mars.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
lippert Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) Jeg fikk til svar fra Watski i dag at det var en 15 pinner. 15 pinns seriel. Jeg har tatt feil før jeg, men jeg kan ikke huske annet en 25 og 9 pinns serielkontakter. Er det en slik enhet som dem kaller for "black box" som nmea signalene må innom først, før den går til pc,en? Ja, og nei. Denne AIS boksen har både "vanlig serielt" RS232 signal og RS422 (NEMA) så her har du flere muligheter. Og jeg var litt rask i mitt forrige svar (rart ingen har korrigert meg). Det finnes mange enkle overganger fra seriel til usb. Konverteringen skjer med software på PC'en. Se f.eks. her http://www.usbgear.com/USB-Serial.html Redigert 1.Mars.2008 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Nei, og jeg var litt rask i mitt forrige svar (rart ingen har korrigert meg). Det finnes mange enkle overganger fra seriel til usb. Konverteringen skjer med software på PC'en. Se f.eks. her http://www.usbgear.com/USB-Serial.html Jeg synest det ikke er noe rart, for dette er jo ny vitenskap for mange her. Jeg har seilt før med bare mottaker. Når en skal begynne å sende i tillegg, blir det noe annet opplegg? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Bare for å gjøre det klart: Nyttetrafikken ser AIS klasse B uansett!! De mangler derimot noen tillegsopplysninger som båtens navn ol. om de ikke har helt ny software på AISen sin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.