Trond Aasvoll Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Jeg lurer på en ting. Med B sender som sender 2w, og når en drar over Skagerrak. Da vil en forsvinne etter 15nm på skjermen på nette. Da ikke landbaserte stasjonene ikke klarer å ta deg inn. Er det så? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
GeirT Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Jeg lurer på en ting. Med B sender som sender 2w, og når en drar over Skagerrak. Da vil en forsvinne etter 15nm på skjermen på nette. Da ikke landbaserte stasjonene ikke klarer å ta deg inn. Er det så? Kona satt hjemme å fulgte med på PC'en da jeg dro på pinsetur til Skagen i fjor. Hun sa vi forsvannt noen timer, for så å dukke opp igjen utenfor danske kysten. Seilte Lista-Skagen, 140nm. Og ble vel sett av basestasjonene på Lista, Flekkerøy og muligens Hisøy, samt private (Shipplotter-baserte) stasjoner i Danmark. Rekkevidden var nok minst 20nm etter kartet å bedømme. Men det er ofte lengre rekkevidde på VHF om sommeren. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Trond Aasvoll Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 (redigert) Takk for svare, det var det jeg funderte på. Ca 20 nm ja. Det blir som det samme som vi brukte i 2004, tracking over mobilnette. I regatta sammenheng. Når en tenker at en skal sitte hjemme og følge med. Redigert 2.Mars.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Det har gått ut varsel på Navtex om at enkelte AIS mottagere, bla SAAB R-3, har sluttet å fungere som følge av forandring i sat. konfigurasjon. De advarte også om at det kunne være fler. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Hei. Det har vært mye snakk om overgangsduppetitt for å kunne koble AIS med seriell utgang til en PC med kun USB inngang. Men hva med det omvendte? Jeg har en GPS med USB utgang som jeg skulle hatt koblet til en plotter med seriell inngang. Finnes det slik adapter? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trond Aasvoll Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Hei. Det har vært mye snakk om overgangsduppetitt for å kunne koble AIS med seriell utgang til en PC med kun USB inngang. Men hva med det omvendte? Jeg har en GPS med USB utgang som jeg skulle hatt koblet til en plotter med seriell inngang. Finnes det slik adapter? Lars H. Tatt en runde på Claes Olson, dem hadde ingen ting. henviste meg bare til internett. Av venter svar fra Watski om samme problemet og om hva True Heading vil svare på dette via dem. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Roger jo Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Det har gått ut varsel på Navtex om at enkelte AIS mottagere, bla SAAB R-3, har sluttet å fungere som følge av forandring i sat. konfigurasjon. De advarte også om at det kunne være fler. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ja Svenskene er våkene. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_925137.svd ZCZC 281900 UTC FEB BALTIC SEA NAV WARN 018 IT HAS BEEN VERIFIED THAT SOME AIS-TRANSPONDERS OF TYPE 'SAAB R3-AIS', COMBINED WITH AN OLDER GPS-RECEIVER, HAVE STOPPED WORKING, MOST LIKELY DUE TO CHANGES IN THE SATELLITE CONFIGURATION. AFFECTED VESSELS ARE 'INVISIBLE' TO AIS-RECEIVERS IN OTHER VESSELS AS WELL AS FROM SHORE STATIONS. ALSO OTHER MAKES OF AIS- AND GPS-EQUIPMENT MAY BE AFFECTED. VESSELS ARE REQUESTED TO HAVE THEIR AIS- EQUIPMENT CHECKED BY SHORE STATION OR OTHER VESSEL. CANCEL BALTIC SEA NAV WARN 017. NNNN ----- **sjöfartsunderrättelser** Alla länder. Ej områdesbundet Vissa AIS-fartyg osynliga. Vissa fartyg som är utrustade med äldre GPS/AIS-utrustning är sedan den 27 februari kl 01.00 "osynliga" för AIS-mottagare, såväl i andra fartyg som hos landstationer. För att få bättre vetskap om problemets omfattning, samt om vilken utrustning (märke, modell, tillverkningsår) som är berörd av problemet, önskar Sjöfartsverket ta del av de eventuella iakttagelser som gjorts av fartyg och landstationer. (Og jeg som trodde at det bare var i "Starwarsfilmer" man kunne bli usynlige..) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Trond Aasvoll Svart 4.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2008 (redigert) Nå har jeg fått AIS,en, True Heading CTRX B transponder. Ble mest imponert av GPS antenna. Den er 5cm i diameter og 1,5cm høy. Den er av typen, montere i dekk og blir intregrert i dekk, etter ønske? Men sitter forsatt med problemet, hvordan få dette opp mot PC,en med kabelen som følger. Det var en RS232 9-pin med en montert "by pass" kabel med 4 stk nmea, hvit-brun-svart-orange for å koble opp mot eventuel kartplotter? Går det an å koble de 4 ledningene raskt og greit til PC på en enkel og grei måte?? Og hvordan får en lastet over kartene som en har lyst til å bruke over på programmet, var det SeaClearII programmet som ble brukt? for å kjøre AIS tracking.. Redigert 4.April.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.