Jump to content

Eksoslekkasje i turbo, Ford 2704ET


dezibella

Recommended Posts

Er det noen som sitter på erfaring om hvordan men deler en turbo.

Jeg har en liten lekasje i turboen mellom eksos og trykk siden slik at det kommer sot utenpå turboen og dette suges da inn i innsuget.

Har tittet på dette i dag og fant ut av at det er klemflensen som er røket og da må jeg dele turboen for og få denne av.

Varmeskjoldet sitter i sammen med klemflensen.

Har hørt en plass at de to turbodelene bare henger sammen med klemflensen når denne har røket burde det kansje gå utover efekten av turboen, :cryin:

Motoren er en Ford 2704 ET 185 hk. :cheers:

www.songembf.com

Link to post

Jeg husker ikke hvordan varmeskjoldet er festet. Sitter ikke det bare på klemringen eller noe sånt da? Hvis du ser hvordan det sitter festet i forhold til selve skjøten du skal ha fra hverandre, og skjoldet ikke er skrudd fast på noen av de delene, så skal det ikke være noe som holder de delene sammen ellers. Bortsett fra sot og eventuelt koks. Bruk en kobberhammer eller lignende og kakk på delene. de skal gå i fra hverandre da. Men de kan sitte ganske godt sammen.

Første gangen jeg hadde en slik turbo ute, så fikk jeg et verksted til å skille den for meg, jeg tok ikke sjansen på å gjøre det selv. Men de brukte bare samme fremgangsmåte som beskrevet over de også.

Sørg for å rengjøre og pusse flensene godt når du skal ha det sammen igjen. Delene må være skikkelig rene og hele på flatene som skal sammen. Mener å huske at det ikke er noen form for pakning der, så du er avhengig av at delene går godt mot hverandre igjen. Ellers blir det ikke tett.

Link to post

På min 2704ET var varmeskjoldet sveist fast på klemme som holdt turboen sammen. Det var bare å løsne klemmen godt nok og ta turboen av. Først måtte oljerør og retur rør fjernes.

Har bilder av denne turboen liggende en eller annen plass, finner jeg de legger jeg de ut...

 

Sjekk kvaliten på klemmen som holder turbo sammen når du har denne av, se spesielt på punktene der varmeskjoldet er sveist på.

Jeg fikk turbohaveri da en sveis på denne hadde forårsaket at det ble noe tynt gods og klemmen røk og turbo falt av. Dette skjedde ved maks turtall :cryin: :cryin: :cryin:

 

Det kan også være en idee å sjekke hva du kan få en nyere og mere effektiv turbo til. Jeg fikk en "ny" og kraftiger turbo til min motor hos KD-Trading i Bergen. Etter at denne ble montert gikk motoren mye mindre anstrengt.

For meg kostet dette ca 7 lapper inklusiv ombygging av feste/avstandstykke/pakninger ++

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

hei 880

 

Det er samme problem her varmeskjoldet er sveiset fast i klemmringen og skruefestet til klemringen er røket av så det har ikke vært noe feste.

Det er vel bare flaks at turboen ikke har delt seg under kjøring.

 

Hadde håpet på at dette går og sveise dette :sweat:

 

Hvist ikke må det vel gå ann og skaffe et nytt kansje fra kt :wink:

www.songembf.com

Link to post

Forsøkte å få tak i nytt skjold uten å lykkes, det gamle kan nok sveises. Hadde et annet skjold liggende men dette viste sg å ha samme svakhet.. Det endte opp med ny turbo da eksosturbinen hadde slipt av en millimeter på skovlene...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Tok i dag mot til meg og løsnet på turboen dette gjikk utrolig enkelt.

Et bittelite kakk med hameren og den datt ifrahverandre noe som undrer meg er at den ikke har gått ifrahverandre under belastning siden klemflensen var røket.

Ser nå frem til og få prøvd den og se om efekten har økt litt siden det har vært en lekasje og blåst ut sot og sugd dette inn i innsuget. :flag:

www.songembf.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...