dezibella Startet 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2008 Er det noen som sitter på erfaring om hvordan men deler en turbo. Jeg har en liten lekasje i turboen mellom eksos og trykk siden slik at det kommer sot utenpå turboen og dette suges da inn i innsuget. Har tittet på dette i dag og fant ut av at det er klemflensen som er røket og da må jeg dele turboen for og få denne av. Varmeskjoldet sitter i sammen med klemflensen. Har hørt en plass at de to turbodelene bare henger sammen med klemflensen når denne har røket burde det kansje gå utover efekten av turboen, Motoren er en Ford 2704 ET 185 hk. Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
Naurstad Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Har skiftet lagre i min turbo, men det er for en Scania DS11 motor. Har beskrivelse og tegning for denne hvis du er intresert. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
dezibella Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Har skiftet lagre i min turbo, men det er for en Scania DS11 motor. Har beskrivelse og tegning for denne hvis du er intresert. Det hadde vært kjempe fin. Prinsippet er vel nogenlunde likt Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
GeirFrode Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Jeg husker ikke hvordan varmeskjoldet er festet. Sitter ikke det bare på klemringen eller noe sånt da? Hvis du ser hvordan det sitter festet i forhold til selve skjøten du skal ha fra hverandre, og skjoldet ikke er skrudd fast på noen av de delene, så skal det ikke være noe som holder de delene sammen ellers. Bortsett fra sot og eventuelt koks. Bruk en kobberhammer eller lignende og kakk på delene. de skal gå i fra hverandre da. Men de kan sitte ganske godt sammen. Første gangen jeg hadde en slik turbo ute, så fikk jeg et verksted til å skille den for meg, jeg tok ikke sjansen på å gjøre det selv. Men de brukte bare samme fremgangsmåte som beskrevet over de også. Sørg for å rengjøre og pusse flensene godt når du skal ha det sammen igjen. Delene må være skikkelig rene og hele på flatene som skal sammen. Mener å huske at det ikke er noen form for pakning der, så du er avhengig av at delene går godt mot hverandre igjen. Ellers blir det ikke tett. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Det hadde vært kjempe fin. Du finner beskrivelse ved å gå til min hjemmeside, klikk på den røde Scania DS11 motoren og du vil få opp beskrivelse av turbo. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
dezibella Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 (redigert) Det er alså ikke nødvendig å løsne turboblader eller noe annet for og få dele disse to. Turbobladene sitter i en egen innsats i mellom disse to stykkene. Redigert 28.Februar.2008 av dezibella (see edit history) Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
Nemo Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Hei. Du kan gå inn på dukumentarkiv her på BP, velg motorer og der vil du finne Ford 2700 serien. Under denne finner du en fil som er insendt av SveinH. Last ned filen og der finner du tegninger av turboen. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 (redigert) På min 2704ET var varmeskjoldet sveist fast på klemme som holdt turboen sammen. Det var bare å løsne klemmen godt nok og ta turboen av. Først måtte oljerør og retur rør fjernes. Har bilder av denne turboen liggende en eller annen plass, finner jeg de legger jeg de ut... Sjekk kvaliten på klemmen som holder turbo sammen når du har denne av, se spesielt på punktene der varmeskjoldet er sveist på. Jeg fikk turbohaveri da en sveis på denne hadde forårsaket at det ble noe tynt gods og klemmen røk og turbo falt av. Dette skjedde ved maks turtall :cryin: Det kan også være en idee å sjekke hva du kan få en nyere og mere effektiv turbo til. Jeg fikk en "ny" og kraftiger turbo til min motor hos KD-Trading i Bergen. Etter at denne ble montert gikk motoren mye mindre anstrengt. For meg kostet dette ca 7 lapper inklusiv ombygging av feste/avstandstykke/pakninger ++ Redigert 28.Februar.2008 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
dezibella Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 hei 880 Det er samme problem her varmeskjoldet er sveiset fast i klemmringen og skruefestet til klemringen er røket av så det har ikke vært noe feste. Det er vel bare flaks at turboen ikke har delt seg under kjøring. Hadde håpet på at dette går og sveise dette Hvist ikke må det vel gå ann og skaffe et nytt kansje fra kt Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
880 Svart 28.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 Forsøkte å få tak i nytt skjold uten å lykkes, det gamle kan nok sveises. Hadde et annet skjold liggende men dette viste sg å ha samme svakhet.. Det endte opp med ny turbo da eksosturbinen hadde slipt av en millimeter på skovlene... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
dezibella Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 Tok i dag mot til meg og løsnet på turboen dette gjikk utrolig enkelt. Et bittelite kakk med hameren og den datt ifrahverandre noe som undrer meg er at den ikke har gått ifrahverandre under belastning siden klemflensen var røket. Ser nå frem til og få prøvd den og se om efekten har økt litt siden det har vært en lekasje og blåst ut sot og sugd dette inn i innsuget. Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
Nautofil Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 (redigert) Du finner beskrivelse ved å gå til min hjemmeside, klikk på den røde Scania DS11 motoren og du vil få opp beskrivelse av turbo. -Hvor har du fått fatt i Scanias verkstedhandbok....... Redigert 1.Mars.2008 av Nautofil (see edit history) Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
Naurstad Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 -Hvor har du fått fatt i Scanias verkstedhandbok Skaffet den gjennom bekjentskap fra et verksted som ikke hadde bruk for den. Men slike verksteds-manualer må vel kunne bestilles fra leverandør av motormerke? Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.