Jump to content

Hvor lang seilingstid USA/Florida - Norge/Stavanger?


Gnisten

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å være mannskap på denne båten. Problemet kan være å skaffe seg nok fri til å få gjennomført hele turen. Spørsmålet blir: Hvor lang tid vil man erfaringsmessig unnagjøre denne turen på? Avgang Florida omkring midten av mai. Det er antydet mellom 6-10 (max) uker. Hvilken rute tar man normalt på denne turen?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Her har du en ide, Miami - Stavanger:

 

gcmap.gif

 

Som du ser må dere ta litt rennafart så dere skvetter over en liten stein som heter Newfoundland, men det er bare en bagatell..... distanse 3974 nm.

 

Hvis du har latter og longer, så kan du prøve en storsirkelkalkulator som ligger på LarsH sin side.

 

Eller bruke gnomisk kart.... :wink:

 

Vi kan jo ta det som en øvingsoppgave ombord i Sandnes i morgen ettermiddag? Eller på kontoret litt senere, inkl. inspirasjonsvann?

 

mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Må da være en super oppgave det, vel? :yesnod:

 

Seriøst, hvis du googler litt på krysse atlanterhavet eller sailing across the atlantic får du noen treff på folk som har gjort det før. De fleste andre veien, riktig nok. Mesteparten tar vel turen via Azorene, men så var det dette med vestavindsbeltet da, kunne jo være kjekt å benytte seg av det når dere skal andre veien.

 

Kjenner forresten et lite snev av misunnelse nå.......

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Jeg skal kanskje ta samme leg,en snart.

Det er nm lengre via Azores, men betraktelig mere varmere og behaglig.

Og mener det er verdt turen innom, selv om det er lengre.Det går en uke ekstra, pluss stop over. Er du på Azores før 17 mai er det en slags festival der uken før, og verdt å få med seg. Var der i fjor.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Et konservativt anslag av tidsforbruk er 100 Nm pr døgn, mao. litt over 4 knop i snitt. Amel Super Marabou er en deilig turbåt, men ikke av de raskeste.

 

Florida - bermuda, ca 900 Nm, regn 9 døgn på overfart + noen dager på bermuda?

Bermuda - Azorene ca 1800 Nm, regn 18 døgn + noen dager på Azorene

Azorene - Plymouth ca 1200 Nm, 12 døgn + noen dager ...

Plymouth- Stavanger ca 700 Nm, 7 døgn

 

M.a.o. 46 dager eller 6-7 uker i ren seiling. legg inn noe tid til hvile på hvert sted + ekstra tid før dere kommer av gårde fra Florida, så blir det 9-10 uker. Selvsagt kan det gjøres raskere, dere har medstrøm mm, men på den annen side kan man jo ikke garenter godt vær ....

 

Dette innebærer at dere seiler via Bermuda og Azorene, den mest vanlige ruten tilbake over atlanteren. Men dere må bestemme om dere ønsker å seile gjennom den engelske kanal eller ikke, eventuelt gjennom caledoniakanalen i Skottland som er et alternativ. Den engelske kanal er beryktet for kombinasjnene meget stor skipstrrafikk, mye dårlig vær, store tidevannsforskjeller, og til dels grundt vann og vanskelige havner.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
M.a.o. 46 dager eller 6-7 uker i ren seiling. legg inn noe tid til hvile på hvert sted + ekstra tid før dere kommer av gårde fra Florida, så blir det 9-10 uker. Selvsagt kan det gjøres raskere, dere har medstrøm mm, men på den annen side kan man jo ikke garenter godt vær...

Et edruelig anslag. Men særlig med medstrøm hvis man seiler via Azorene er det vel ikke? Golfstrømmen går vel oppover langs USA til Cape Hatteras omtrent før den bøyer VNV. Azorene ligger et stykke lenger syd. Vi seilte/dreiv forøvrig fra Canada til Irland for noen år siden med snittfart 3,3 knop, hvorav ca 1 knop kom fra Golfstrømmen... Vanligvis regnet vi 4,5 knop i snitt på overfarter. Så hva som er "godt vær" kan være så mye. En kompisbåt som seilte samme strekk ble slått flate to ganger...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Et edruelig anslag. Men særlig med medstrøm hvis man seiler via Azorene er det vel ikke? Golfstrømmen går vel oppover langs USA til Cape Hatteras omtrent før den bøyer VNV. Azorene ligger et stykke lenger syd. Vi seilte/dreiv forøvrig fra Canada til Irland for noen år siden med snittfart 3,3 knop, hvorav ca 1 knop kom fra Golfstrømmen... Vanligvis regnet vi 4,5 knop i snitt på overfarter. Så hva som er "godt vær" kan være så mye. En kompisbåt som seilte samme strekk ble slått flate to ganger...

 

Du har rett, jeg trodde man fikk en liten"dytt" i starten, men som dette bildet viser: gulf-stream-AMJ.gif

er det ikke det.

 

Det finnes en del bøker om seiling i atlanteren, anbefaler en tur til Nautisk forlag eller amazon.co.uk Det er dessuten mange historier på nett f.eks. denne: http://www.libertysails.com/html/atlantic_crossing.html

 

Dere er selvsagt klar over at det er egen yacht rally som kalle ARC europa som går 8 Mai til 23 Jun 2008? : http://www.worldcruising.com/arceurope/itinerary.aspx

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Hei Gnisten og takk for sist.

Har sett litt på tidsforbruket vårt: Vi brukte nøyaktig 10 uker på vår tur Miami - New York - Halifax - Acorene - Hurum. Først 5 uker opp langs Østkysten, så 2 uker til Acorene, 1 uke der, og 2 uker hjem derfra. Litt flaks på været. Østkysten var flott seilas faktisk 90 % på Intracostal Waterway (vannvei innafor kysten), så langt som opp til Norfolk, helt uten bølger, og rolig motorkjøring de dagene det var motvind. En del på grunn i sandbanker skal innrømmes, vi stikker 2,3 meter. Østkysten ligger på linja mellom raskeste vei Miami - Oslo (storsirkel), det er det få som tenker på. Det betyr å halvere oppholdet på havet, og få feks uforglemmelige NY osv på kjøpet. Vi kunne dratt rett til Irland og spart tid og mil, men valgte via Azorene, det ble 3-4 dagers ekstra seilas, har vi regnet ut.

 

Jeg anbefaler alle som skal hjem fra Karibia å først ta et krus gjennom Bahamas til Florida, så rett linje til Oslo. Du får: Mindre væravhengig, bøttevis av opplevelser og seilasen blir ikke lenger enn "mjælkeruta" over havet.

 

Håper det order seg med fri!

Link to post
  • 3 uker senere...
Da ser det ut til at dette er i boks. :smiley::sailing:

Avreise Miami ca. 23/5 -> Bermuda -> Azorene -> Caledoniakanalen -> Nordsjøen -> Stavanger.

 

Forsikring av båt for atlanterhavskryssing er under vurdering av reder. Noen gode råd her?

 

Vurder å dele opp forsikringen i to, tre parter.

 

1. Bermuda og omeng til du slipper tak i USA.

2. Kryssingen til Irskesjøen via Azorene for seg.

3. Caledoniakanalen -> Nordsjøen -> Stavanger for seg.

 

Muligens innlemme Caledoniakanalen og fastlandet med nr. 2

 

Avhengig av hvilke selskaper du velger kan du komme ut med besparelser og spesielt på nr. 2 forsikring.

 

53' Amel Super Maramu er en bra båt. Er det denne du fortsatt henger deg på.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
vad koster forsikring o vad koster båten?? og hur vurderer du båten kvalitetmessig.......bunnsolid?!

det er mange faktorer her......hvis man skal sejle uforsikret eller helforsikret! :smiley:

 

Båten koster vel rundt 2-3 mill., uten at jeg vet helt hva rederen har betalt :wink:

Kvalitetsmessig meget solid etter det jeg nå har sett og hørt.

 

Vurder å dele opp forsikringen i to, tre parter.

 

1. Bermuda og omeng til du slipper tak i USA.

2. Kryssingen til Irskesjøen via Azorene for seg.

3. Caledoniakanalen -> Nordsjøen -> Stavanger for seg.

 

Muligens innlemme Caledoniakanalen og fastlandet med nr. 2

 

Avhengig av hvilke selskaper du velger kan du komme ut med besparelser og spesielt på nr. 2 forsikring.

 

53' Amel Super Maramu er en bra båt. Er det denne du fortsatt henger deg på.

 

Interessant. Er dette basert på egen viten/erfaring? Hvilke selskaper snakker vi typisk om her (evt. for de forskjellige leggene)?

Ja, det er denne (innlegg #13 i tråden) Amel'en vi snakker om :yesnod:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Interessant. Er dette basert på egen viten/erfaring? Hvilke selskaper snakker vi typisk om her (evt. for de forskjellige leggene)?

Nå er det snart 40 år siden vi begynte å rote med disse forsikringene, men tror ikke utgangspunktet har forandret seg så mye.

 

Tar man først utgangspunkt i forsikring for hele turen - Bermuda til Stavanger - får man en forsikring / dekning med mange forbehold (små skrifter). Og en ender opp med at enkelte faktorer på båten ikke dekkes opp. Det kan være noe så enkelt som riggen med mast. Og forbeholdene blir mange og "skulte" da få av oss leser betingelsene, inklusiv samtale med selskapet. Skulle noe skje så opplever mange at de ikke har dekning for den aktuelle situasjonen som kan oppstå.

 

Norske selskaper har god dekning for Skandinavia uten tillegg i prisen. Medlemskap i en forening o.l. gir som oftest rabatt. Og denne forsikringen vil jo starte sitt løp etter at båten er innenfor Skandinavisk område.

 

Det samme vil en oppnå i USA innenfor territoriet til USA. Medlemskap i en forening gir som oftest rabatt. Tidsbegrenset forsikring.

 

Rundt de Britiske holmene vil en også kunne få rimelige tilbud. Medlemskap i en forening gir som oftest rabatt. Tidsbegrenset forsikring.

 

Selve strekket, USA-kyst til Irland-, UK-kyst er område som kan forhøye prisen radikalt på en totalforsikring. Her finnes det selskaper som forsikrer kun dette strekket og til en vettug pris. Sannsynligheten for at noe skal skje på dette strekket er jo minimal. Det er kystområdene som som oftest trekker opp premien. Ironisk i grunnen, men slik er det.

 

Sett opp et tidsskjema for turen med innlagt margin og be om tilbud. I disse mail tider kan en plukke ut mange forsikringsselskaper og sende dem mail med bekreftelse for mottak. Og når dere ber om tilbud så hold dere til hvilket område dere er ute etter. Ikke bland inn hele turen og hvilke intensjoner dere har da dette ikke vedgår forsikringsselskapet. Jobben blir å kunne sammenligne tilbudene som løper inn. Selger er jo (forhåpentlig) forsikret så dere kan muligens få overta denne forsikringen til dere er ute av USA territoriet. Og muligens over til Irland.

 

Vær nøye med å sette opp hva som skal dekkes av forsikringen. Selvrisikoen og hva dere selv synes dere selv kan dekke av egen lomme, bør jo også vurderes. Det er mye arbeid og vurderinger en må analysere, men jeg mener en kan spare inn betraktelig på skipskassa ved å utføre denne jobben.

Og for all del ikke glem dere selv oppi dette. Har dere forsikring på dere selv så forhør dere i forkant om denne gjelder for turen. Ikke ta noe for gitt...

 

God fornøyelse :smiley:

 

Angående hvilke selskaper en skal ta kontakt med er vår erfaring nå såpass tilbake i tid at dette ikke kan ha noen interesse. Vi har i alle disse årene ikke hatt noe behov for å ta utbytte fra dem. Selskapene har forskjellig praksis både med hva de punger ut med og hva de yter av service. Her må en innhente info fra de som har hatt behov for utbetaling. Google er jo effektivt. Og fri til BP medlemmene som har mottatt utbetaling...

 

Tillegg:

Også reiseforsikring / sykeforsikring bør vurderes vist dere ikke vil ende opp på gaten i USA. Har skjedd med andre som undervurderte egen helse.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...