Jump to content

innkjøring av suzuki df 140


frihågen

Recommended Posts

Det vanlige for en sånn motor er vel at innkjøringsperioden er de første ti timene; første timen bare lavt turtall 2000 rpm, neste time 3000rpm og hvert tiende minutt full gass et lite øyeblikk (ett minutt). Neste åtte timene normal bruk, men ikke full gass mere enn kortere perioder.

Sikkert noen som mener at man kan være "tøffere" med motoren i innkjøringsperioden og at det er bedre for motor, men det jeg beskriver er vel omtrent som det står i boken?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det beste er nok å sette av en hel dag til tur alene. Ta med forsyninger, kaffe og en god bok (Instruksjonsboken). Grunnen til at du bør være alene, er at du da ikke trenger å ta andre hensyn enn til motor og innkjøring. Litt pauser og en kaffekopp+instruksjonsboken innimellom :smiley:

 

De første 20 minuttene foregår på tomgang. Foreta endel girskift frem og tilbake i denne perioden. Sjekk også at kjølevann og instrumenter oppfører seg som de skal, og at motoren går jevnt og pent

 

Deretter i ca en time bør det ikke overskrides 50% av turtallet, dvs bruk kreftene rolig opptil å få den i plan og reduser turtallet til omkring dette.

 

Etter denne timen kan turtallet økes til 3/4 av maks. Variér hastigheten litt opptil 3/4 av maks i denne timen. Det 59. minuttet gir du WOT i 60 sekunder og lar motoren få arbeide på 3/4 turtall igjen i 10 minutter.

Her vil du få en pekepinn om du har rett propell; kommer du ikke innenfor maks anbefalt WOT på disse første 60 sekundene, så bytt propell.

 

Fra og med time 3 må du unngå å kjøre motoren mer enn 5 minutter på full gass av gangen. La den få gode perioder på 2/3 turtall til å kjøle ned mellom disse periodene.

 

Etter 10. time er motoren å regne for innkjørt. Jeg pleier i tillegg og la motor gå en god del på revers i løpet av innkjøringen. Foretar også mange rolige girskift F-N-R. For ordens skyld; jeg regner ikke de første 20 minuttene inn i innkjøringsperioden.

 

Og --- i løpet av en slik tur eller to, vet du sikkert hva boken sier om ettersyn etter innkjøringen :wink:

 

Lykke til! :flag:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Deretter i ca time bør det ikke overskrides 50% av turtallet, dvs bruk kreftene rolig opptil å få den i plan og reduser turtallet til omkring dette.

Hva mener du.... ikke overskride 50% av MAKS turtall? Det er vel det du mener, men med min Skibsplast 655 og Suzuki DF140 så mener jeg å huske at båten ikke holder seg oppe i plan ved kun 3000 rpm. Tomgangsturtallet er jo godt under 1000 rpm. Ved 2000 rpm er jeg over 5 knop men langt fra i plan. Ved 2500 rpm begynner jeg å grave godt med sjø og gir man på en del mer da går båten opp i plan for så å gå med mye høyere turtall enn 3000 rpm og jeg mener altså å huske at man ikke kan slakke av helt ned til 3000 og holde båten i plan. Nå er det vel litt for lenge siden sesongen 2007 til at jeg for min del husker nøyaktig ved hvilket turtall min båt går ned fra plan, men jeg mener bestemt at det er før man kommer ned i 3000 rpm (var det mellom 3500 og 4000 rpm et sted tro?). Men det er kanskje??? mulig med enkelte andre båter enn SP655.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Jo, du setter fingeren på et konkret problem i så måte :yesnod: men det jeg skrev, er det jeg husket (og nå sjekket) i fra boken for Yamaha 2 Taktere. I så måte har disse intervallene beskrevet over 10 timer i en innkjøringsperiode vært en rettesnor for de fleste motormerker

 

Jeg er helt enig med deg at å la motoren jobbe lett og pent i plan er mye bedre for ikke å snakke om mindre belastende enn å la den arbeide tungt i sekvensen før båten kommer opp i plan - selv om dette skulle bety 3500-3600 o/min. :yesnod: Igjen, som du påpeker - bruk fornuft og se hen til båttype...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Det 59. minuttet gir du WOT i 60 sekunder og lar motoren få arbeide på 3/4 turtall igjen i 10 minutter.

Her vil du få en pekepinn om du har rett propell; kommer du ikke innenfor maks anbefalt WOT på disse første 60 sekundene, så bytt propell.

Etter 10. time er motoren å regne for innkjørt.

 

Hei, tydelig at det er en mer omfattende prosedyre med innkjøring av en 4-takter kontra 2-takter. Det er jo en del flere komponenter som skal gå seg til. Regner med at det du refererer til er tatt ut fra innkjøringsprosedyrer for den aktuelle motor.

Når du nevner at i det 59. MINUTT gir WOT i 60 sekunder o.s.v , tyder på at man må ha med stoppeklokke. :wink:

Syntes det ellers var tidlig med et eventuellt propellbytte, men det er selvfølgelig korrekt å forholde seg til det som står skrevet. :yesnod:

Link to post

Kjenner jeg Rago rett så gjaldt nok dette i utganspunktet totakter :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

en motor er vel en motor i den sammenheng?

Poenget er at alle deler skal gå seg til

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ja, det er 4-takter det er spurt om, og jeg har svart med basis i kjennskap om prosedyrer for innkjøring av 2-takt - og at denne ikke er svært mye forskjellig i fra innkjøringsprosedyren på 4-takt. Riktignok for Yamaha, men jeg tror ikke Suzuki har noe spesielle momenter i forhold til denne...

 

Edit; Litt av kjepphesten min i innlegget var egentlig dét å få foretatt innkjøringen alene på noen lengre turer. Da slipper man fullastet båt, mas i fra andre om å få prøve, kjøre hit&dit, mister kontroll over tidsbruken og bla bla bla... Rikelig med tid til å gjøre seg kjent med den nye motoren og hvordan den reagerer på båten. :seeya:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Bare sånn til info så er mitt innlegg #3 basert på innkjøringsprosedyre for Yamaha 4-takter hentet fra instruksjonsboken her; http://www.bryggan.net/smi/pdf/manual_4taktdorado.pdf

 

At det er forskjeller ute og går er jo klart for Evinrude E-tec sier jo at det er bre å gi jernet fra første minutt! Se her: http://www.sjo-sportservice.no/ny/filer/Evinrude%202007.pdf

 

Viktigheten av å ikke la motoren jobbe for tungt og heller overskride max rpm et kort øyeblikk for å få båten i plan og deretter kjøre 3/4000 rpm står også beskrevet i motormanualer under kapittler for innkjøring.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Men E-tec er pr. idag alene om denne "innkjøringen" hvor motoren skal være forberedt i konstruksjon og materialvalg for at motorens elektronikk skal styre denne selv.

 

Jeg syns derfor ikke det er grunnlag for å kalle dette innkjøringsprosedyre sammenlignet med de fleste andre motorer hvor kapteinen selv må ta de nødvendige grep.... - Jeg vil heller kalle det innovasjon framfor forskjeller...... :smiley:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Jeg syns derfor ikke det er grunnlag for å kalle dette innkjøringsprosedyre sammenlignet med de fleste andre motorer hvor kapteinen selv må ta de nødvendige grep....

 

Syntes det må være et fremskritt at "kapteinen" slipper å ta grep i det heletatt for innkjøringsprosedyren, når E-tec har program som styrer dette . Tror faktisk at E-tec er inne på det rette når De har lansert dette systemet. :yesnod:

Link to post

Tja

Hvis man kan stole 100% på systemet så...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

BRP er vel den eieren som har gjort mest for å revitalisere et hvilken som helst påhengermerke noengang. Ved konsekvent å satse på teknologi hvor de andre feiger ut og safer på 4-taktere legger de hodet på blokken. Vi snakker om mye penger, så jeg tror de har gjort hjemmeleksene sine.... :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Hvor avgjørende er det at man følger innkjøringen til punkt og prikke egentlig? Hva kan skje om man gir jernet fra start og lar den få hard bruk fra første minutt?

 

Synes det hørtes ut som at det er såpass omfattende at mange gir bengen og gjør dette litt sløvere enn man skal.

 

Gjør forhandlere dette for en?

 

På biler er det jo fortsatt de første 1500km at man skal kjøre inn, men det er ikke kjempeviktig lenger. F eks hentet vi en ny Mercedes S-klasse på fabrikken i Tyskland i sommer. Den var det "maks 180km/t" og "helst ikke over 2500o/min". Det er en diesel slik at 2500 var oppnådd i nettopp 180km/t i høyeste gir, logisk nok. Samt at man skulle unngå å aksellerere for fullt og maks belastning.

 

Kan da ikke være så veldig forskjellig på sjøen? Altså at man unngår å overskride ca 2/3 av maks turtall de første 10 timene og unngå maks belastning? Skulle tro at en motor er en motor. Men det er vel forskjellig hvor klargjorte de er fra fabrikk?

Lingefan

Link to post
Gjør forhandlere dette for en?

 

Det gjør de sikkert hvis du avtaler dette med dem. De bare engasjerer en av sine ansatte til å gjøre dette f.eks en lørdag, og sender deg en regning på 12 000.- for dette utførte arbeidet på ca. 10 timer.

 

Har du råd til dette, vil jeg anbefale dette på det sterkeste. Da slipper jo du å tenke på dette - og - i tillegg er garantiansvaret ytterligere styrket......

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
sikkert en typisk pris å ta for sånt noe.
Kanskje vi skulle tatt på oss slike oppdrag :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...