Biam 900 Startet 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 29.Februar.2004 Hei Jeg skal kjøpe en påhenger til gummijolle og mener å ha hørt at 4hk egentlig er en plombert 5hk. Er det noen som vet om dette er riktig??? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Det kommer an på hvilken modell du har. Eks.: Eldre Yamaha 4hk kan ikke bygges om (mindre sylindervolum enn 5hk), men nyere er slik jeg forstår identisk med 5hk. Sitér dette innlegget Link to post
Biam 900 Svart 29.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Ok, så hvis jeg kjøper en NY 4hk feks Mercury, så er det en plombert 5hk?(og sparer ca. 1000-1500,- kr.) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Vet at Yamaha 4hk faktisk er 5hk.. Mercury vet jeg ikke, men hadde en slik for noen år siden. Skiftet dyse slik at den skulle bli 5, men merket ikke forskjell. Hadde den på en gummibåt. Det ble heller ikke noe forskjell i forbruk som jeg la merke til. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Forhørte meg om prisen på en Yamaha 4 hk på Speed båtsenter i Sandefjord nå i Januar. Svaret var at de ikke solgte 4 hk noe mer, men kun 5 hk. Når jeg da spurte om det var samme motoren bare med nytt merke og 1500 kroner dyrere begynte selger å le og delvis innrømte det. Men noe bekreftelse fikk jeg ikke. Så det er ikke umulig at det har vært samme motor i flere år. Mariell. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
KOB Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Ok, så hvis jeg kjøper en NY 4hk feks Mercury, så er det en plombert 5hk?(og sparer ca. 1000-1500,- kr.) Er litt usikker på om det er tilfelle med Mercury. Vi kjøpte en ubrukt 5hk 2001-modell på Sjøen for alle i 2002 (se http://www.hannah2.net/juliane.htm ). Jeg mener å huske at 4hk så annerledes og mindre ut? Men innmaten kan jo være den samme for det? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Anders Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Du kan jo gå inn på http://www.boat.no og sjekke slagvolum på 4 og 5 hk på de forskjellige motormerkene. Hvis det er likt, er det vel bare en eller annen form for plombering. Mercury 4 hk 2003 mod, 2 takt: Sylindervolum: 0,102 L (102 kubikk) Mercury 5 hk 2003 mod, 2 takt: Sylindervolum: 0,102 L (102 kubikk) Nye Mercury 4 og 5 hk har altså identisk sylindervolum. Dette er jeg sikker på gjelder for de fleste 4 og 5 hk av flere merker, både nye og gamle. MVH Anders Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Som Ingar sier så kommer det an på modellen. Min 4 hk Suzuki er 4 hk og ingenting annet (den er noen år gammel). Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 På slike spørsmål er det håpløst å trekke generelle konklusjoner, det kommer an på motorstørrelse og årsmodell. Det beste man kan gjøre, er å sjekke tekniske data. Er feks 6- og 8-hester like store på motorvolum, og eneste forskjell er ved hvilket turtall makseffekten oppgis, ligger sannsynligvis forskjellen i at 6-hesteren har mindre dyse. Dette er tilfelle for Suzuki fra 98-99. 6- og 8-hester veier like mye, har like stort motorvolum, like stort tverrsnitt i forgasseren men 6-hesteren oppnår sin makseffekt ved 1800rpm mindre turtall. Den er grunnet mindre tilførsel av drivstoff ikke i stand til å komme opp på nok turtall til å yte 8 hk. Slike ting er kurant å gjøre noe med, bytt dyse eller bor opp eksisterende om du har tilgang til verksted som sysler med fin-mekanikk. Denne forskjellen vil merkes. Om derimot tekniske data avslører at det er forskjell i motorvolumet, mens makseffekt oppnås ved relativt likt turtall, er motorene bygd opp rundt hver sin stamme. Da har du ingen plombe å fjerne, all effektøkning blir som trimming å regne. Dette vil resultere i bortfall av garanti om vi snakker om nyere motorer. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Hei Jeg har en 2002 mod Yamaha 4hk på "Gummilars" Sener årsmodeller er etter hva jeg kan se helt like, men oppgitt til 5 hk. Er det noen som kjenner oppskriften til oppgradering fra 4 til 5 hk for 2002 mod. 2takt Yamaha? (vil heller oppgradere enn å leve på nutrilett ) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Helge Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Er litt usikker på om det er tilfelle med Mercury. Vi kjøpte en ubrukt 5hk 2001-modell på Sjøen for alle i 2002 (se http://www.hannah2.net/juliane.htm ). Jeg mener å huske at 4hk så annerledes og mindre ut? Men innmaten kan jo være den samme for det?For Mercury (og Mariner) har 4 Hk og 5 Hk vært samme motor i alle fall siden 1997(! om ikke enda lenger?) med unntak av noen forskjeller i forgasser. Min 97-modell 4 Hk Mercury har identisk slagvolum som 5 Hk og eksakt samme utvendige fysiske mål. Forhandler gjorde den om til 5 Hk for meg FØR jeg fikk den utlevert (det hadde han nok i utgangspunktet ikke lov til?). En må vel ned på 3,5 Hk Mercury før utvendige mål er mindre og slagvolum er mindre. Uansett både 2.5, 3.5, 4 og 5 Hk Mercury og Mariner er jo egentlig Tohatsumotorer Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Trude III Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Yamaha motor Norge oppgir at alle som heter 4BC = 103cc = 5HK motorer. Disse er spessielt tatt inn i Norge (m. 4hk emblem). Før ca. 1996 heter de 4AC = 83cc = 4HK motorer. Grunnen til at de ble lansert som 4hk skulle etter Yamaha motor Norge være at de var et hakk sterkere til å drive den lille gummijolla som det står maks 4hk på. På denne måten ble alltid Yamaha den sterkeste 4hk på markedet. Jeg mener å ha lest en test av 4hk motorer (Båtmagasinet?) hvor Yamaha ikke ble testet da det ikke ville bli en rettferdig test. Hilsen Harald L. Sitér dette innlegget Trude III Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 auda.... da er det kanskje ingen vei utenom nutriletten allikevel uansett, takker for svar. Trøsten får være en gratis "oppgradering" av motoreffekten med 20%. Det hadde vært no' for moderskipet :lol: mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
GeirKS Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Dette er litt underlig da jeg har en 4 HK Yamaha 2002, som ikke driver min Achilles jolle i plan med to voksne ombord. I følge Yamaha forhandler er denne motoren (som nevnt over) allerede 5HK. En venn av meg har identisk jolle, men med 4HK Mercury 2002 som er "oppgradert" til 5 HK. Den planer med to voksne... med et nødskrik riktignok. Kanskje Achillesen planer lettere med litt mindre luft i kjølen? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Yamaha motor Norge oppgir at alle som heter 4BC = 103cc = 5HK motorer. Disse er spessielt tatt inn i Norge (m. 4hk emblem). Før ca. 1996 heter de 4AC = 83cc = 4HK motorer.Høres litt merkelig ut.... Mercury og Mariners 4 Hk på 102 cc blir jo i volum nesten identisk med 103 cc som det visstnok da er i Yamaha -> skulle jo medføre ganske lik styrke fra de motorene. Jeg er i alle fall positivt overasket over kraften fra min 4 Hk Mercury som ble oppgradert (gratis) til 5 Hk. Vår Suzumar 265 gummibåt planer med denne motoren med 2 lette personer (70+70) eller en tung ombord. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
GeirKS Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Kan jo hente opp denne igjen siden vi diskuterer det samme i en nyere tråd. Achillesen planer med to voksne hvis jeg ikke blåser opp kjølen, ser det ut til. Geir Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Dette med påhengs og HK vet jeg ikke så mye om, men har erfaring med at det er viktig at båt og motor "passer sammen". Har ei jolle som jeg har prøvd med 2 ulike 9,9 HK (Yamaha og Evinrude), fikk uten tvil større fart med Yamaha (den var muligens noe lettere). Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
TwinCab Svart 27.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2005 Ja, jeg kjøpte en 4 hk Mercury i fjor og betalte for en 4 hk motor. Forhandleren spurte om han skulle fjerne et eller annet i forgasseren slik at det ble en 5 hk motor. Jeg sa ok og han gjorde dette. Poenget ved denne operasjonen var at jeg da betalte hk avgift for 4 hk motor og fikk levert 5 hk motor. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 27.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2005 (redigert) Poenget ved denne operasjonen var at jeg da betalte hk avgift for 4 hk motor og fikk levert 5 hk motor. <{POST_SNAPBACK}> Det betales ikke avgift for motorer under 9 hestekrefter. :nono: Forøvrig er hk. avgiften på ikke mer enn 135 kroner, altså uansett ingen formue å spare på å "lure unna en hest". M/Y Ellen Marie Redigert 27.Mars.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
bliss X Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Min yamaha er 4 HK, men er det egentlig en 5 HK tro? Kjøpte den brukt for et par år siden. Selger skulle skaffe fram instruksjonsbok, og kvittering senere, men det ble aldri noe av derfor vet jeg ikke årsmodellen. Antar at den er fra rundt 1999 eller 2000. Noe sted på motoren jeg kan se dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Se link under Eksterne Linker/Diverse Sitér dette innlegget Link to post
ULM Svart 29.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2005 Jeg hade en Mariner 4 HK som jeg etterhvert byttet inn med en helt identisk Mercury 5 HK (samme cc) uten at jeg merker noen nevneverdig forskjell. Har hørt at det er Tohatsu som produserer motorblokken til Mercury/mariner (samt en del andre merker?) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2005 Har noen tips om hvilken 4/5Hk en egentlig bør kjøpe? Er det egentlig vits i og kjøpe 5HK? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 14.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2005 Blue_Dragon: Jeg VET at Mariner og Yamha er samme motor. Dette fordi jeg har sammenlignet de side om side. Dessuten har de samme form på dekselet. Om Mercury også er samme er jeg usikker på, men tidligere var ikke dekselet likt på Mercuryog Mariner 4hk av en eller annen merkelig grunn. En annen ting jeg vet, som også ble bekreftet av en annen lenger oppi posten er at Yamaha 4hk faktisk er 5hk, men blir solgt som 4hk. Når det gjelder hvilken du skal kjøpe så tror jeg ikke det spiller så stor rolle når det gjelder 4hk. Mitt råd er derfor å kjøpe hos en forhandler du kjenner til fra før eller har hørt gode ting om, samt som ikke ligger så kangt fra deg med tanke på service og lignende. Har selv hatt en Mercury 4 hk i mine tidlige båtdager, og var fornøyd med den. Har også hatt en Yamaha i det siste, og var like fornøyd der. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2005 Ser ut som de fleste forhandlere har kampanjepriser på 5HK men ikke på 4Hk slik at 4HK blir dyrere. Ser ut til at det blir Mariner eller Mercury. (Tidligere har jeg alltid brukt Evinrude og Johnson). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.