Stoner Startet 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Februar.2008 Det er ferskvannstank i min nye båt, noe som er nytt for meg. Hva er gulltipset for å holde dette vannet noenlunde friskt gjennom sesongen? Ønsker ingen bakteriebombe, så jeg har søkt på forumet uten å finne noe om dette temaet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 Før sesongen fyller du på vann og noen desiliter med klorin, pumper til det lukter klor i kranene og lar det stå noen timer. Deretter pumper du tomt, fyller opp med rent vann og tømmer igjen. Gjenta gjerne en gang til. Nå kan tanken fylles opp, og være klar til bruk! Jeg gjør dette hver vår, og har aldri hatt dårlig vann! Det finnes også kjemikalier som fylles på hver gang du fyller vann, men jeg for min del har greid meg fint uten så langt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dezibella Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 I helsekost butikken kan du få kjøpt korall pulver bland dette i vanet på tanken så holder du det friskt og du får ingen bi smak på vannet. Det kan du bruke i alle dreikker spsielt godt i rød vin det fjærner garvesyra så ingen skalle Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
edo Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 uansett slipper du ikke unna det å åpne tankene får en skikkelig vask innimellom Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Stoner Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 Takker for tips. Jeg skal ta de med meg gjennom sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 uansett slipper du ikke unna det å åpne tankene får en skikkelig vask innimellom Jeg slipper unna, for det er ikke fysisk mulig! Derfor skyller jeg med klor årlig, og greier meg med det! Ser ut til å fungere helt greit, egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 (redigert) Før sesongen fyller du på vann og noen desiliter med klorin, pumper til det lukter klor i kranene og lar det stå noen timer. Deretter pumper du tomt, fyller opp med rent vann og tømmer igjen. Gjenta gjerne en gang til. Nå kan tanken fylles opp, og være klar til bruk! Jeg gjør dette hver vår, og har aldri hatt dårlig vann! Det finnes også kjemikalier som fylles på hver gang du fyller vann, men jeg for min del har greid meg fint uten så langt... Er det ikke noe med klorin og aluminium som ikke går sammen. Husker ikke helt hva det var, men mener det var en form for galvanisk reaksjon i tanken som medførte lekasje på sikt. Men har du syrefaste tanker, eller rustfri kvalitet 316. Er det ikke noe problem. Selv så har jeg alutank i min båt og den tapper jeg helt ned hver høst og åpner mannlokk og tørker den ren inni. Så blåser jeg slanger tomme for vann og demonterer vannpumpa og oppbevarer den hjemme frostfritt. Inngen problem med smak på vannet og holder seg bra igjennom hele sesongen. Når jeg vet at båten blir liggende en stund uten brukav ferskvann prøver jeg å bruke opp så mye som mulig på tanken . Så kan jeg fylle på friskt vann ved neste tur ut med båten. Har 240 liter å ta av så det er riklig med vann det for en helg. Redigert 29.Februar.2008 av W-945 (see edit history) Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Ben Sin Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) For første gang renset jeg ferskvannstanken med klor i vår. Vi har alltid drukket av vannet, og har holdt oss relativt friske. Tanken ble nok renere den, for filteret går stadig tett med ekkelt slim. Tynne tynne flak som legger seg lag på lag. Brunt av farge.... Det jeg også har lagt merke til er at vannet får en kledelig grønn nyanse når det har stått på tanken en stund. Slik har det ikke vært før. Vannet som fylles på er av beste norske kvalitet. Hvorfor har det blitt slik? Er det noen som har erfaring med tilsetningsstoffer som skal holde vannet friskt? Er det lurt å slenge oppi en skvett med klor ved fylling? Redigert 21.August.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Har aldri renset, drikker vannet. men har stor utskifting av vann. har bare 250 l tank.. Ikke bismak, aldri syk Redigert 21.August.2009 av Pjolter (see edit history) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Ben Sin Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Skulle nok ikke ha renset jeg heller..... Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Er det ikke bare å ta ut filteret å skylle gjennom noen tanker da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
avmønstret5 Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Jeg vet ikke om trådstarteren ble klokere, det ble i alle fall ikke jeg, da det høres ut som en kan gøre alt eller ingenting med samme gode resultat. Er det noe fagfolk her som kan si noe om evnt. bakterievekst på tanker og i ledninger, og evnt. tiltak? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Daffy: Det er gjort mange ganger i hele sommer. Jeg har også hatt konstant sirkulasjon på tanken i mange timer. Tanken er ikke tilgjengelig for manuell skrubbing... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Jeg bruker et middel som heter Aqua clean, og det inneholder ikke klor.Kjøpes i båtustyrsbutikker. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Jeg bruker et middel som heter Aqua clean, og det inneholder ikke klor.Kjøpes i båtustyrsbutikker. Samme her.. har gått fint å drikke vannet i flere sesonger. Noen andre som har erfaringer med produktet? Skal bare noen få dråper til for å holde vannet bakteriefritt i 6 mnd. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Har også brukt AquaClean elns. Inneholder sølvioner. Ingen bismak som jeg kan merke. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Stoner Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Bruker også Aqua Clean, i tillegg til at jeg renset med klor i vår. Er alikevel for feig til å drikke det. Vannet på tanken brukes kun til vasking og koking. Drikkevann legger jeg i fryseren før vi drar ut. Da har vi isvann hele turen, etter hvert som det tiner. Slik sparer jeg også plass i kjøleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Jeg har en annen løsning; 2 vannsystemer - ett for vaskevann/dusjvann og ett for drikkevann. Drikkevannet er en 25 liters tank, nye slanger med "mattilsynkvalitet" og ny dobbeltvirkende handpumpe. Dermed har jeg hyppige fyllinger av drikkevann med perfekt kvalitet - uten noen kjemikalier! Anbefales. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Roger jo Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Klorer tanken hver vår. Setter den så på gjennomspyling et par timer. Og det gjør jeg også en gang til i sesongen, har hatt fint vann i 20 år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seilersnobben Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) Jeg tror slimdannelse ikke er det samme som bakterievekst. Klor er en utmerket bakteriedreper, men virker ikke på "slimfiskene" som nok helst dannes i slange/rørystemet. Dette er jo ikke særlig lett tilgjengelig for rengjøring. Jeg hadde problemet i gamlebåten og løste det ved å helle eddik på tanken og la det stå i slangene før jeg spylte gjennom. Virket som en drøm, men må nok gjentas f eks en gang i sesongen. Redigert 22.August.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Har en lignende opplegg som Tranen2. Ferskvann fra tank bruker vi til oppvask og vask, mens vi har en 20 liters dunk til drikkevann, te og kaffee som vi skifter vannet på ved hver anledning. Fungerer utmerket. Hadde nok i nøden brukt også vannet fra ferskvannstanken til å koke kaffee med. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
arkmarin Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Tøm tanken før vinteren. Slå på ei flaske sprit på tanken og kjør vannpumpa til det kommer sprit ut. Tapp ned berederen. La dette stå over vinteren. (En liten spritskvett i bunnen av en 200 l tank, desinfiserer hele tanken over tid pga spritdampen.) Dermed så har du desinfisert hele systemet. Har praktisert dette i 30 år, og har alltid drukket vann direkte fra kranen. Har kjørt blindtest på besøkende med flaskevann/tankvann. Tankvannet vinner hver gang. Jeg forsøker alltid å fylle vann fra offentlig anlegg med kloring av vannet. Å fylle vann fra private anlegg uten kloring er forbundet med litt risiko. Stikk aldri påfyllingsslangen ned i fyllestussen, den kan være full av bakterier på utsiden. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Fanafjord Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 arkmarin, bruker du rødsprit? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Tranen2 Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) Tøm tanken før vinteren. Slå på ei flaske sprit på tanken og kjør vannpumpa til det kommer sprit ut. Tapp ned berederen. La dette stå over vinteren. (En liten spritskvett i bunnen av en 200 l tank, desinfiserer hele tanken over tid pga spritdampen.) Bruker du Vodka eller Gin? Spøk til side; hvilken sprit bruker du? Teknisk sprit...? %...? Redigert 23.August.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
avmønstret5 Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.