Jump to content

Ferskvann i båt, hvordan holde det rent og friskt?

Stoner

Recommended Posts

Før sesongen fyller du på vann og noen desiliter med klorin, pumper til det lukter klor i kranene og lar det stå noen timer. Deretter pumper du tomt, fyller opp med rent vann og tømmer igjen. Gjenta gjerne en gang til. Nå kan tanken fylles opp, og være klar til bruk! Jeg gjør dette hver vår, og har aldri hatt dårlig vann!

Det finnes også kjemikalier som fylles på hver gang du fyller vann, men jeg for min del har greid meg fint uten så langt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Før sesongen fyller du på vann og noen desiliter med klorin, pumper til det lukter klor i kranene og lar det stå noen timer. Deretter pumper du tomt, fyller opp med rent vann og tømmer igjen. Gjenta gjerne en gang til. Nå kan tanken fylles opp, og være klar til bruk! Jeg gjør dette hver vår, og har aldri hatt dårlig vann!

Det finnes også kjemikalier som fylles på hver gang du fyller vann, men jeg for min del har greid meg fint uten så langt...

Er det ikke noe med klorin og aluminium som ikke går sammen. Husker ikke helt hva det var, men mener det var en form for galvanisk reaksjon i tanken som medførte lekasje på sikt.

Men har du syrefaste tanker, eller rustfri kvalitet 316. Er det ikke noe problem.

Selv så har jeg alutank i min båt og den tapper jeg helt ned hver høst og åpner mannlokk og tørker den ren inni. Så blåser jeg slanger tomme for vann og demonterer vannpumpa og oppbevarer den hjemme frostfritt. Inngen problem med smak på vannet og holder seg bra igjennom hele sesongen.

Når jeg vet at båten blir liggende en stund uten brukav ferskvann prøver jeg å bruke opp så mye som mulig på tanken . Så kan jeg fylle på friskt vann ved neste tur ut med båten.

Har 240 liter å ta av så det er riklig med vann det for en helg.

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

• 1 år senere...

For første gang renset jeg ferskvannstanken med klor i vår. Vi har alltid drukket av vannet, og har holdt oss relativt friske. Tanken ble nok renere den, for filteret går stadig tett med ekkelt slim. Tynne tynne flak som legger seg lag på lag. Brunt av farge.... Det jeg også har lagt merke til er at vannet får en kledelig grønn nyanse når det har stått på tanken en stund. Slik har det ikke vært før. Vannet som fylles på er av beste norske kvalitet.

Hvorfor har det blitt slik? Er det noen som har erfaring med tilsetningsstoffer som skal holde vannet friskt? Er det lurt å slenge oppi en skvett med klor ved fylling?

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)

Er det ikke bare å ta ut filteret å skylle gjennom noen tanker da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg har en annen løsning; 2 vannsystemer - ett for vaskevann/dusjvann og ett for drikkevann. Drikkevannet er en 25 liters tank, nye slanger med "mattilsynkvalitet" og ny dobbeltvirkende handpumpe.

Dermed har jeg hyppige fyllinger av drikkevann med perfekt kvalitet - uten noen kjemikalier!

Anbefales.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jeg tror slimdannelse ikke er det samme som bakterievekst.

Klor er en utmerket bakteriedreper, men virker ikke på "slimfiskene" som nok helst dannes i slange/rørystemet. Dette er jo ikke særlig lett tilgjengelig for rengjøring.

Jeg hadde problemet i gamlebåten og løste det ved å helle eddik på tanken og la det stå i slangene før jeg spylte gjennom. Virket som en drøm, men må nok gjentas f eks en gang i sesongen.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Har en lignende opplegg som Tranen2. Ferskvann fra tank bruker vi til oppvask og vask, mens vi har en 20 liters dunk til drikkevann, te og kaffee som vi skifter vannet på ved hver anledning. Fungerer utmerket. Hadde nok i nøden brukt også vannet fra ferskvannstanken til å koke kaffee med.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Tøm tanken før vinteren. Slå på ei flaske sprit på tanken og kjør vannpumpa til det kommer sprit ut. Tapp ned berederen. La dette stå over vinteren. (En liten spritskvett i bunnen av en 200 l tank, desinfiserer hele tanken over tid pga spritdampen.) Dermed så har du desinfisert hele systemet. Har praktisert dette i 30 år, og har alltid drukket vann direkte fra kranen. Har kjørt blindtest på besøkende med flaskevann/tankvann. Tankvannet vinner hver gang.

Jeg forsøker alltid å fylle vann fra offentlig anlegg med kloring av vannet. Å fylle vann fra private anlegg uten kloring er forbundet med litt risiko.

Stikk aldri påfyllingsslangen ned i fyllestussen, den kan være full av bakterier på utsiden.

Tøm tanken før vinteren. Slå på ei flaske sprit på tanken og kjør vannpumpa til det kommer sprit ut. Tapp ned berederen. La dette stå over vinteren. (En liten spritskvett i bunnen av en 200 l tank, desinfiserer hele tanken over tid pga spritdampen.)

Bruker du Vodka eller Gin?

Spøk til side; hvilken sprit bruker du? Teknisk sprit...? %...?

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...