Jump to content

Klargjøring av motor - Hvordan gjøres dette ?

abba2000

Recommended Posts

Hei.

Det nærmer seg båtsesong, og den nyinnkjøpte båten vår som nå ligger på land skal snart settes på fjorden.

Lurer på hva som må gjøres med motor for at oppstart og bruk gjennom sesongen skal gå smertefritt.

Motoren er en VOLVO DT70E fra midten av 80-tallet.

Finnes det en standard prosedyre som kan være lur å følge?

Har fått følgende stikkord: Olje, kjølevæske, vann i diesel, filter, impereller, lading, ror og wire, pumper.

Hva bør gjøres, og hvodan gjøres det?

Dette blir vår første sesong på fjorden, så en plass må starte for å tilegne meg kunnskap.

Håper noen kan svare.

Hilsen fiha

Er ikke oljen skifet før båten ble tatt på land? (Blir ofte skiftet ved vinteropplag). Den skifter du ved enten å tappe den eller suge den ut av bunnpanna i motoren. Vet ikke hvordan denne motoren er men noen har tappeplugg i bunn av motoren (bunnpanna). Visst ikke må man suge oljen opp med en sugepumpe for olje. Finnes i forskjellige varianter (elektriske, vakuum osv..) Oljen er veldig seig når den er kald, derfor er det en fordel å starte opp motoren så du får litt temperatur i den visst det er mulig. Så pumper/suger du opp olja og heller på ny.. Hvilken olje denne motoren skal ha vet jeg ikke men det er sikkert noen som vet her inne!

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Start for all del ikke den motoren mens båten står på land uten først og ha laget et arangemang for tilførsel av kjølevann. I motsat fall river du impelleren i sjøvanspumpen og brenner eksosslangen.

Sjek at det er olje på motor og gir, sjek kjøleveske, og at du har diesel.

Ta eventuelt oljeskift etter at du har sat ut båten det er da mye lettere og kjøre den varm. Om ikke det er montert handpumpe på motoren for oljetømming. Kjøp da en slik vakumpumpe fra Maritim største type som tar 14l da tømmer du motoren greit i to runder.

Lykke til.

Takk for tilbakemelding.

Så olje må skiftes for hver sesong, helst før vinteropplag?

jeg venter med å skifte olje til båten ligger på vannet og jeg har kjørt motoren varm.

Hvor mye olje går på en slik motor? - Må jeg også skifte oljefilter? (Hvordan gjøres dette?)

Hva med impereller? Hvor på motoren finner jeg disse og hvordan skiftes de?

Er det andre ting jeg må gjøre for å få båten klar for sesongen?

Masse teite spørsmål her, men jeg er helt grønn på dette feltet, og en plass må jeg jo starte.... :crazy:

Håper noen gidder å svare meg....

Hilsen fiha.

Kjenner ike til din motortype, og vet heller ikke om du har drev eller girkasse.

Men ja, oljefilteret skal skiftes samtidig som du skifter sm.oljen.

Er nok en hel del som bør gjennomgåes før du starter sesongen, men dette beror på hvor mye og hva utstyr du har.

Olje,- og filterskift gjøres normalt på høsten i forbindelse med opplag, bl. annet fordi det er gunstigere å la motoren stå vinteren igjennom med renest mulig olje, da den gamle oljen innholder en del substanser som svovel etc. som ikke er gunstig for metallegeringene i motor (korrosjon).

Det er ikke nødvendig å skifte motorolje etter hver sesong. Motorolje- og diesel-filter kan være mere hensikstsmessig å skifte. Moderne høykvalitets merkeoljer er slik bygget opp at den korroderende effekt av brukt olje er eliminert ved tilsetninger. Selgere av smøreoljer kan ha vikarierende motiver for å hevde andre meninger.

Er dere så sikre på at oljen skal skiftes før opplag?

Kondenserer det ikke i motoren når den står ute i såpass store tempraturforskjeller vi har iløpet av en vinter?

Motoren har mye bedre av å stå i ny olje enn i brukt olje etter hva jeg har hørt. Er ikke helt sikker på hva som er årsaken, emn der er visstnok kjemisk.

Så olje må skiftes for hver sesong, helst før vinteropplag?

Etter min mening, ja. Det SKADER ihverfall ikke og mottoren har etter det jeg har hørt bedre av å stå i ny olje. Er motoren litre brukt går det sikkert greit.

Hvor mye olje går på en slik motor? - Må jeg også skifte oljefilter? (Hvordan gjøres dette?)

Hva med impereller? Hvor på motoren finner jeg disse og hvordan skiftes de?

Foreslår at du leser grundig gjennom instruksjonsboken for motoresn, alt dette skal stå der. Så ville keg ha alliert meg med en jeg vet kan sine saker for å vise deg det i praksis første gangen. Impelleren finner du vanligvis på fremsiden av motoren, på motorblokken. se etter slangen for sjøvann. Impelleren bytes ved å ta av lokket til impellerhuset og ta selve impelleren ut. Det er noe forskellig design, noen har en låseskrue så se i instrukskkjsonboken. Smør inn ny impleren i litt fett, pass på at lamellene blir lagt samme vei som den gamle.

Er det andre ting jeg må gjøre for å få båten klar for sesongen?

Masse teite spørsmål her, men jeg er helt grønn på dette feltet, og en plass må jeg jo starte.... :crazy:

Håper noen gidder å svare meg....

Når du bytter filter må du lufte dieseltilførselen, det må du mulignes uansett. Ellers bør du selvsagt stoffe og polere skroget. Batteriene har du selvsagt tatt ut og satt i kjelleren, og lader dem godt opp før du setter dem tilbake?? hvis ikke (og de har stått hel vinter uten lading) bør du sjekke dem.

Det er ikke nødvendig å skifte motorolje etter hver sesong. Motorolje- og diesel-filter kan være mere hensikstsmessig å skifte. Moderne høykvalitets merkeoljer er slik bygget opp at den korroderende effekt av brukt olje er eliminert ved tilsetninger. Selgere av smøreoljer kan ha vikarierende motiver for å hevde andre meninger.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. De fleste fritidsbåter har så kort antall motortimer i løpet av sesongen at olja burde faktisk holde i mange år. Det eneste jeg er noe usikker på er evnt. kondesdannelse dvs vann som kan gå i olja ved store temp. svinginger i løpet av vinteren. Noen som vet noe sikkert om det?

Uansett hvor god olje, har den en levetid på 1 år. Se for eks i service heftet på en bil. Olje skiftes 1 gang i året uansett kjørelengde.

Oljen har en funksjon å vaske vekk sot og svovel forbindelser i tillegg til å smøre. Når den blir stående i motoren ett halvt år uten å bli startet kan denne forurensningen tære på lager flater.

Derfor skiftes olje om høsten.

Ett tips ved oppstarting av motor som har ståt i ro i lengre tid er å aktivere stopperen og kjøre på startmotoren til en har fått opp olje trykket. Dette gjelder spesielt turbo motorer.

Hilsen Smaapala

Hei igjen.

Batteriene ja.... De har stått i båten hele vinteren. Burde jeg tatt dem ut?

Har kjøpt en Ctek-lader som jeg håper får liv i dem igjen? - Det har heldivis vært en mild vinter.

I båten har jeg 2 batterier. Et for start og et for forbruk. I tillegg har jeg en bryter som jeg kan sette i AV / FORBRUK / START / START&FORBRUK.

Regner med at jeg kan kople opp batteri-laderen på forbruk-batteriet og ha bryteren i START&FORBRUK for å lade begge batteriene ?

Oljeskift:

Noen som har en god oppskrift på hvordan man i praksis skifter olje på en slik motor.

Hvilken type olje anbefales?

Hvor får jeg tak i en manual til motoren?

Har fått beskjed om at den heter VOLVO DT70E, og skal være ca. 215Hk.

Ellers har jeg et lite spørsmål til:

Var nede i båten her en dag for å sjekke frostvæsken.

Motoren er ferskvannskjølt med varmeveksler.

Åpnet påfyllings-lokket for frostvæske og kikket nedi. Det var veldig lite frostvæske.

Overtrykks-beholderen (en 5-liters dunk) var full. Det går en slange fra påfyllingslokkket og ned til beholderen som står nederst i motorrommet.

Hva kan ha skjedd? Det var ikke slik i høst når jeg tok båten på land.

Mange spørsmål her..... men føler at dette forumet gir meg mange gode svar !

Hilsen fiha

Uansett hvor god olje, har den en levetid på 1 år. Se for eks i service heftet på en bil. Olje skiftes 1 gang i året uansett kjørelengde.

Oljen har en funksjon å vaske vekk sot og svovel forbindelser i tillegg til å smøre. Når den blir stående i motoren ett halvt år uten å bli startet kan denne forurensningen tære på lager flater.

Derfor skiftes olje om høsten.

Ett tips ved oppstarting av motor som har ståt i ro i lengre tid er å aktivere stopperen og kjøre på startmotoren til en har fått opp olje trykket. Dette gjelder spesielt turbo motorer.

Hilsen Smaapala

Det siste er et godt råd, men at levetiden på olje kun er ett år tror jeg ikke holder. En bilmotor har vanligvis svært mange flere driftstimer enn en båtmotor i en fritidsbåt. Ang. tæring på lager ved oljeskift f.eks. hvert 2.år har jeg ikke hørt at det er dokumentert. Det kan da være ok å tørne motoren noen ganger på starteren i løpet av vinteren. (Husk ta ut impelleren ( og aksel) på sjøvannpumpa dersom motoren står på land.

hei!

Jeg regner med at det er en TD70E du har. Vi har samme motor i en 36 fots stålbåt. Den er fra 70 tallet en gang og innstallert i vår båt i 1990 etter overhaling. Motoren er egenttlig en industrimotor som er marinisert. Det er en solid motor som tåler mye juling og som man må bruke dynamitt på for å ta livet av. Jeg har originalmanualen til den, men den kan du også få kjøpt av Volvo. (Jeg får ikke tak i denne manualen de første 14 dagene).

På vår motor er det oljeavtapping vha en kran i forkant av bunnpanna for tilkopling av sugepumpe, men det ser som hele bunnpanna vår er modifisert med fall forover. Ellers er det også mulig å suge opp olje gjennom peilestussen, men det tar nok litt tid, for det går ca 25 l 10-40 motorolje på vår motor, hvis jeg ikke husker feil.

Lufting av dieslsystemet kan være en vrien historie, men hvis det er kaldstartanordning (knapp til i trekke ut ved dieselpumpa) lufter den seg gjerne selv når denne trekkes ut og holdes mens man forsøker å starte motoren.

Ikke så mye jeg kan bidra med, men det er ihvertfall en solid motor du har fått.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Ser ut som en TD70 ja. Jeg kan skaffe deg en kopi av instruksjonsmanual, men det tar ca 14 dager før jeg kommer meg ombord i båten og hente den. Du får minne meg på det med en IM om to uker hvis du fortsatt trenger den.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Hei, her var det trangt, glad det ikke er meg som skal mekke her.

Min anbefaling er som følger:

1) Til v. for motor (høyre på bilde) ser det ut til å være et grovfilter for diesel. Skift innsats og pakninger ved å løsne bolt på midten oppe på filteret (11mm?), ta ut innsatsen, skift o-ring samt pakning oppe og nede. Dette følger med ny filterinnsats. Hold en avkuttet colaflaske e.l. under slik at du ikke søler med dieselen.

2) Skift dieselfiltre, sannsynligvis 2 stk som er under eksosmanifoilen. Dette gjøres tilsvarende som punkt 1.

3) Luft dieselsystemet. Åpne lufteskruen på grovfilteret (ved siden av festeskruen, litt ute av senter) 14mm? På dieselpumpen er det en rund liten håndpumpe. Skru opp toppen av denne og pump til det kommer diesel ut av grovfilteret. Dersom du ikke får frem diesel må du suge den frem fra luftehullet på toppen av filteret. Grønn diesel smaker nam nam. Når grovfilteret er fullt av diesel gjøres samme lufteprosedyre på finfiltrene.

4) Skift impeller. Følg kjølevanninntaket til du finner impelleren, sannsynligvis en liten rund sak merket Jabsco. Skru opp skruene på den runde platen og ta deretter ut impelleren med tang eller spesialverktøy. Pass på at du ikke ødelegger kantene til impellerhuset dersom du bender den ut. Du kan ta litt fett på akslingen og selve impellerer når du monterer ny.

5) Har du sjøvannsfilter så rens dette.

6) Skift olje og oljefilter etter du har sjøsatt og varmkjørt motoren. Oljen må du sannsynligvis pumpe opp fra peilehullet. Du må sørge for at slangen du bruker går helt ned i bunnen av bunnpannen. Skift oljefilter, hold en boks e.l. under for å unngå søl - og ha en tørkerull klar! Oljefilterer løsner du med spesialverktøy fra Biltema e.l. eller rett og slett ved å kjøre et skrujern gjennom filteret og bruke dette til å få skrudd det av. Det går med ca 12 liter olje, sjekk peilepinnen før oppstart og etter at du har kjørt motoren. Olje 15w40 for dieselmotorer.

7) Sjekk nivå på kjølevæske, etterfyll evt. med 50/50 frostvæske og vann.

8) Sjekk oljenivået på girkassen - den har sikkert en peilepinn. På noen gir skal oljen peiles når motoren går på tomgang.

9) Sjekk slitasje og stramming på viftereim. Skift om nødvendig.

10) Sjekk at batteriene har nok vann, etterfyll evt. med batterivann. Lad batteriene før 1. oppstart.

11) Antar at du ikke har vannkjølt turbo. Pass på at det ikke er noe brennbart rundt den da den er rødglødende når du kjører. Evt. kan du bygge den inn i en metallkasse eller isolere den med ikke brennbart materiale.

Det var j.. trangt rundt motoren din, går det an å demontere noe innredning og evt. platene på siden av motoren? Få med deg en motorkyndig 1. gang - så sparer du mye tid og ergrelser. Motoren din er hjemmemarinisert. Guud luck!

Redigert av Stranna (see edit history)

Hei Stranna.

Tusen takk for kjempegod tilbakemelding.

Her er det mye godt stoff for en amatør som meg.

Dersom du kommer på andret ting som jeg også bør gjøre, er det kjempeflott.

Kanskje du har en god forklaring på hvorfor det lite kjølevann på motoren også?

Det er fullt og vel så det i overtykks-beholderen som står nede i motorrommet (en 5-liters vinduspyler-kanne).

Som nevnt tidligere var det bra med kjølevann dagen før jeg tok båten på land, men nå når jeg åpnet lokket var det nesten ikke vann.

Er dette skadelig? - Hva kan det skyldes?

Takker for alle svar !

Hilsen fiha.

Amatør? Det er jeg også 100%. Men jeg synes det er viktig å vite hvordan tingene fungerer dersom noe skulle skje underveis. Kan og vil heller ikke betale en mekaniker 1000 kr. timen med moms ++ for å vedlikeholde en 25 år gammel motor.

Kjølevannsmysteriet ditt skyldes forhåpentligvis ikke manglende frostvæske på ferskvannsiden din med påfølgende frostsprengning..? Sannsynligvis var motoren din varm sist du kikket. Ved kald motor er kjølevæskenivået lavere.

Ellers ville jeg tatt en titt på skroggjennomføringene dine til toalett og kjølevann. Dersom kranene er uten tæring og er grei å åpne og lukke er alt OK - i motsatt fall: Skift før sjøsetting. Det kommer utrolige mengder vann inn gjennom et 5 cm stort hull.... :smash:

• 1 år senere...

Jeg bruker dette emnet for mitt spørsmål også da det vel hører hjemme under samme tittel :

Når motoren skal klargjøres, så har jeg tidligere brukt ei murerbøtte med 20-30 liter kapasitet med hageslangen i tillegg. Motoren er ganske så tørst, og dette holder ikke lenge før det er tomt.

Kan jeg ta en lang slange og tilbakeføre til ei tønne som settes under eksos utløpet ? Sugeslangen blir da ca. 5-6 meter lang ca. 1/2" størrelse.

Tenkte å sette på en klar slange første meteren så jeg kan se om motoren suger vann inn. Jeg er litt redd for at det tar for lang tid før vannet er fremme, og dermed risikerer å brenne impelleren.

Dette har jeg sett gjort tidligere, men er usikker på om motoren min suger godt nok, og fort nok, så langt.

Motoren er en VP TAMD 40A, med stor sjøvannspumpe.

Ser at skifte av impeller er et tema som mange prater om. Fremstår som et servicepunkt på lik linje med skifte olje på drev, zink osv.

Jeg sjekket opp med VP serviceverkstedet jeg har tilgjengelig ved min marina tidligere denne uken hvor jeg lurte på om de kunne skifte impelleren før sjøsetting. "Hvorfor det?" Spurte de. "Tja, skal man ikke det da?" Spurte jeg.

"Har du kjøleproblemer da?" Lurte de på. "Nei" sa jeg. Da anbefalte de å ikke skifte. Den fungerer, og om den har sittet i båten en stund er det dessuten en sjans for at impelleren har ripet små unike spor i impellerhuset, som gjør at nettopp denne impelleren, som fortsatt virker helt etter hensikten, passer helt perfekt til akkurat det impellerhuset.

Ved skifte kan det fort hende at man får to deler som ikke passer helt sammen og man vil da "reparere seg til et problem". DA er skifte av impellerhus i tillegg eneste løsning. Hvorpå begge utskiftninger i utgangspunktet var helt unødvendig.

Fasit fra dem var altså: Ikke fiks på noe som virker. Impeller er ikke et punkt på servicelista. Men ha en ekstra i båten, så du kommer deg hjem fra der du er om den plutselig skulle ryke en dag. Det var ifølge dem forøvrig like stor/liten fare for at en ny impeller vil ryke som en gammel. Det har man ingen garanti mot uansett. Den kan i teorien ryke første sesongen, eller holde i årevis.

Om du på død og liv skal bytte impelleren så må man gjøre det hvert år.

Alternativet er å bytte impeller og impellerhus samtidig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...