Jump to content

Vinkling av innenbordsmotor med aksling


Reidar67

Recommended Posts

Vi har kjøpt oss båtprosjekt. Det er satt inn en BMC 1,8 langt framme i båten (halvplaner), men forrige eier har valgt å sette motoren "rett", i stedet for å tilte den opp i framkant for å passe akselvinkel. Han har ment å sette på ei knute på akslingen.

 

Jeg finner dette noe tungvint, men han mente denne motoren hadde godt av å stå "rett" pga smøring.

 

Jeg tror jeg likevel vil tilte den opp i forkant, slik at jeg slipper knute på akslingen.

 

Noen som har synspunkter på dette? -Egne erfaringer?

 

Er det fare for dårlig smøring når motoren er tiltet litt opp? Båten er en halvplaner og vil naturlig nok gå med baugen noe i været. Men tyngdepunktet er langt fram, og skroget har "tunnel"/flat bunn over propellen. Så jeg tror den vil gå RELATIVT rett likevel.

 

Motoren har sumpsmøring, med dypeste punkt i oljetrauet/oljepumpe i bakkant (I forhold til fartsretningen).

 

 

 

Bilde  Bilde

Link to post

....Er det fare for dårlig smøring når motoren er tiltet litt opp? .....

Er ingen ekspert på området, men vil vel tro at de allerfleste marinemotorer er designet og bygget slik at de, p.g.a. rak aksel, må ha noen grader med tilt og vil tåle det!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

I de tekniske data for de aller fleste nyere motorer er det oppgitt max installasjonsvinkel og gjerne også max konstant hellingsvinkel sideveis.

 

Vanligvis brukes gir med nesenket og vinklet flens, men uten slikt gir er gjerne vinklingen max ca 8 grader bakover og max ca 4 grader forover, men det varierer fra motor til motor.

 

Et alternativ er å sette inn et CV-ledd. Da trenger du også et trykklager. Siden CV-leddet slites mye når vinklen er stor, kombineres det gjerne med litt vinkling på motoren og litt vinkling på cv-leddet.

 

Lotus

Link to post

Er ingen ekspert på området, men vil vel tro at de allerfleste marinemotorer er designet og bygget slik at de, p.g.a. rak aksel, må ha noen grader med tilt og vil tåle det!  :smiley:

 

 

 

 

Det er min oppfatning også. Men i flg selger ville DENNE motoren gjerne stå rett, uten at han kunne gi noen eksakt forklaring på dette. Jeg vil være 100% sikker før jeg går løs på dette. Må bla kjøpe ny aksling, da den som følger med (30mm) ikke er lang nok til denne montasjen.

 

Men uansett trenger vi en roraksling, så det gjør ikke noe å kjøpe en ny til propellen.

Link to post

I de tekniske data for de aller fleste nyere motorer er det oppgitt max installasjonsvinkel og gjerne også max konstant hellingsvinkel sideveis.

 

Vanligvis brukes gir med nesenket og vinklet flens, men uten slikt gir er gjerne vinklingen max ca 8 grader bakover og max ca 4 grader forover, men det varierer fra motor til motor.

 

Et alternativ er å sette inn et CV-ledd. Da trenger du også et trykklager. Siden CV-leddet slites mye når vinklen er stor, kombineres det gjerne med litt vinkling på motoren og litt vinkling på cv-leddet.

 

Lotus

 

 

 

Det er nedsenket flens på giret, men ikke vinklet kraftuttak.

 

CV-ledd = "knute" ???    

 

Jeg vet det trengs trykklager/thrustlager ved leddet aksling. Dette er d.y.r.t... Kan også sette på en klem-ring, og la det presse på en foring på oppheng i bunnstokk... (?)

Link to post

Dersom du avslutter propellakselen en meter eller halvannen bakom motoren og setter på et lager som kan oppta propellthrustet vil du plutslig ha mange muligheter til å plassere motoren slik du vil. Det vil da være helt kurant å forbinde motoren til propellakselen ved hjelp av en kardangaksel av biltypen med et universalledd i hver ende.

 

Det finnes en rekke firmaer rundt i landet som bygger/bygger om/reparerer slike aksler for bilbransjen. Du finner helt sikker et passende emne hos en bilhogger.

 

Flotte luker i dørken !

Link to post

Dersom du avslutter propellakselen en meter eller halvannen bakom motoren og setter på et lager som kan oppta propellthrustet vil du plutslig ha mange muligheter til å plassere motoren slik du vil. Det vil da være helt kurant å forbinde motoren til propellakselen ved hjelp av en kardangaksel av biltypen med et universalledd i hver ende.

Det finnes en rekke firmaer rundt i landet som bygger/bygger om/reparerer slike aksler for bilbransjen. Du finner helt sikker et passende emne hos en bilhogger.

Det var dette som var forrige eiers plan, og medfølgende aksling (brukt, 150 cm) passer til det. Et skikkelig thrustlager koster imidlertid masse gryn!  

 

Flotte luker i dørken !

Absolutt! Forrige eier har gjort godt arbeid! Likeså er hele overbygget nytt. Sandwich med upåklagelig finnish. Bildene rettferdiggjør ikke båten. Vi fikk den for 24.000,- med hengeren den står på. (Motor er nyoverhalt, men mangler dynamo. Og starteren må gåes over/byttes).  

 

 

 

 

 

 

.

Link to post

Det finnes en rekke firmaer rundt i landet som bygger/bygger om/reparerer slike aksler for bilbransjen. Du finner helt sikker et passende emne hos en bilhogger.

Et av disse foretakene er Uni Cardan i Oslo. Jeg fant et passende, komplett CAV-ledd i søpla på en marina. Den ene knuten satt i sju stein, det gjorde også trustlageret. 400 kroner for et nytt lager fra Coates i Moss og Uni Cardan fant at samme leddet ble benyttet på bakakslingen til Ford Granada. Ny knute samt forlenging av "mellomakslingen" til mitt mål kom på fr. 2000. Vips; et nytt CAV-ledd som hos Progress koster skjorta.

 

Når det gjelder tiltingen på motorene, så er det flere fabrikanter som har 8 grader i lengderetningen som maks. Merk at dette gjelder under ugunstigste forhold. Antar at dette også vil gjelde for BMC. Jeg vil anta at begrensningen gjelder oljepumpens kavitasjonsfrie opphenting av smøreolje. Dernest kommer hensynet til aksialtrusten. (På Frigg hadde vi Detroit diesler som var montert vertikalt. De var da utstyrt med spesielle bunnpanner og oljepumper. Driftstiden mellom overhaling var ca. 500 timer). Motoren på Hulda tilter 2 grader akterover når båten ligger stille. Bunnpannesumpen i akterkant av motoren. Har ikke målt tilten under fart enda, men forventer ca. 5 grader som ugunstigste. CAV-leddet tar maks. 8 grader pr. knute, hvis jeg ikke husker feil. Hulda's ene knuten ligger rett under maks. Den andre knuten er nesten på linje med propellakslingen. Selv under hard belastning er det ikke varmgang i knuten som går med størst vinkel. Det hele funker meget bra, og kan anbefales.

Link to post

Når det gjelder tiltingen på motorene, så er det flere fabrikanter som har 8 grader i lengderetningen som maks. Merk at dette gjelder under ugunstigste forhold. Antar at dette også vil gjelde for BMC. Jeg vil anta at begrensningen gjelder oljepumpens kavitasjonsfrie opphenting av smøreolje.

 

Har også hørt 8 grader. Men jeg har vanskelig for å se for meg hvor mye 8 grader er når jeg står oppi båten PÅ LAND... Og så kommer vel også det inn at baugen reiser seg under gange. Jeg vet ennå ikke hvor mye. Imidlertid er motoren plassert så langt fram at jeg tror den ikke kommer til å gå med nesa i været. (Håper jeg!)

Link to post

Det er nedsenket flens på giret, men ikke vinklet kraftuttak.  

 

Jeg vet det trengs trykklager/thrustlager ved leddet aksling. Dette er d.y.r.t...  

Ja, selv for en liten motor som din, kommer du fort opp i 10.000. Det er mye penger i forhold til dine 24.000.

 

Siden du har nedsenket gir, ville jeg montert motoren så lavt jeg bare kunne og så tiltet den. Med opp mot 2 meter med aksel så kanskje du klarer deg med 6 grader nedvinkling hvis du tar deg jobben med å flytte litt/justere stevlageret ditt og bruke en litt mindre propelldiameter, men med flere blader eller større bladareal. Men slike ting koster jo også.....

 

Mål til aller først og se hvilken vinkel du faktisk får bare ved å tilte. Blir den i meste laget, så kan du jo ta en ny vurdering. Fordelen med CV-ledd, trykklager og myke motorfester er jo støygevinsten da. Noen er villige til å betale mye for mindre støy.

 

Lotus

Link to post

Siden du har nedsenket gir, ville jeg montert motoren så lavt jeg bare kunne og så tiltet den. Med opp mot 2 meter med aksel så kanskje du klarer deg med 6 grader nedvinkling hvis du tar deg jobben med å flytte litt/justere stevlageret ditt og bruke en litt mindre propelldiameter, men med flere blader eller større bladareal. Men slike ting koster jo også.....

 

 

Lotus

 

Der er vi jo "heldig" da det ikke er tatt hull til aksling ennå! Vi kommer til å kjøpe splitter nytt fra Sleipner.

Bilde

Ingen grunn til å gjøre det "billig" med skroggjennomføringer!!! Propellen vi har er nok passe, med tre blader. Blir nok at vi bruker det vi har.

 

 

 

Denne skulle jeg gjerne hatt på akslingen i hvertfall:

Bilde

Men det blir nok litt dyrt!

 

Link to post

Skulle anta at du kan bruke et såkalt flenslager fra en kulelagerleverandør. Det finnes en masse av disse, ikke bare SKF. Det er bare å "spyrje" om du skulle trenge noen adresser.

 

Jo, adresser til "alternative" leverandører på et slikt flenslager vil jeg gjerne ha!

 

Har ikke montert noe slikt før, og ser ikke helt for meg hvordan de skal sitte. Så hvis noen har bilde så...

 

 

Fant forresten dette:

Bilde

Kan det stemme?

 

http://www.rotek.no/view.asp?page=lagertyper

 

Link to post

Det var dette som var forrige eiers plan, og medfølgende aksling (brukt, 150 cm) passer til det. Et skikkelig thrustlager koster imidlertid masse gryn!  

 

.

Hei Reidar67,

 

Ja et skikkelig thrustlager kan fort bli dyrt, men har du tilgang på en dreiebenk kan du også finne fixe måter å gjøre det rimelig.

 

Jeg har i et par tilfeller laget til ganske rimelige thrustlager; og kanskje kan du bruke en av ideene:

 

I ett tilfelle kom akslingen ut av gearkassen og gikk rett over i en nokså vid flens. Da dreide jeg til en mellomleggsskive omtrent så vid som flensen og så tykk at den gjenværende avstanden mellom skiven og akterkant av gearkassehuset ble den samme som tykkelsen på et passe stort SKF aksiallager. Dermed kunne jeg trekke ut akslingen, tre lageret inn på flensen sammen med den nylagede mellomlagsskiven og sette akslingen på plass igjen.

 

Dermed hadde jeg et meget enkelt og rimelig thrustlager  -  som riktignok thrustet bare på forover  -  men som gjorde jobben i mange år.....

 

Det andre tilfelle gjorde jeg grundigere; da fant jeg et gammeldags lagerhus av støpejern, det var så pass stort at det gikk fritt utenpå akslingen med god margin. Så dreide jeg meg litt inn i huset fra hver side for å skape et hulrom for hvert av to aksiallager. Så laget jeg to kraftige klemringer og monterte en i forkant og en i akterkant av lagerhuset. På selve lagerhuset monterte jeg også en greasekopp som da smurte begge aksiallagrene innenfra.

 

Dette virket helt problemfritt så lenge vi hadde den båten.

 

- - - -

 

Litt fantasi  -  så finner du sikkert en rimelig og god løsning.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det andre tilfelle gjorde jeg grundigere; da fant jeg et gammeldags lagerhus av støpejern, det var så pass stort at det gikk fritt utenpå akslingen med god margin. Så dreide jeg meg litt inn i huset fra hver side for å skape et hulrom for hvert av to aksiallager. Så laget jeg to kraftige klemringer og monterte en i forkant og en i akterkant av lagerhuset. På selve lagerhuset monterte jeg også en greasekopp som da smurte begge aksiallagrene innenfra.

 

Jeg har fått med to lagerhus fra en skurtresker. Mulig jeg kan finne noe som passer i de, og til 30 mm aksling. Og med en kraftig klemring på hver side skulle vel det holde en stund? Om det ikke er smørehull på lagerhusene (Ikke sett på de ennå), så kan jeg sikkert bore opp og gjenge til, slik at jeg kan sette på en standard fettkopp oppå. Mulig dette kan funke! TAKKER!!!

Link to post

I sidste ( eller var det forige ) utgave av "Bøtbørsen" er der en artikkel om motor montering. Der står der 13 gr. som max. heldningsvinkel, hvis ikke jeg husker feil. Jeg skal ta' en titt i morgen ( bladet ligger på jobben ) og komme tilbake med mer.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Har også hørt 8 grader. Men jeg har vanskelig for å se for meg hvor mye 8 grader er når jeg står oppi båten PÅ LAND...

Forslag: Du har båt med vannlinje. Hvis du står på avstand fra båten og sikter på vannlinjen over et water, kan du bare tilte hengeren til vannlinjen ligger i water, som den vil ligge på sjøen. Deretter kan du måle vikelen (hellingen) på motoren ved å måle med water og gradevinkel mot akselflensen på motoren. Funker bra, har gjort det selv under installasjon av motoren i Hulda.

 

Joda, de vertikalmonterte motorene på Frigg hadde femhundre timer. Tok dette bare med for å angi at det er en grense for alt....

Link to post

Som sagt tidligere skulle jeg sjekke hva der står i båtbørsen om vinklen på akslingen. Der står at akklingen bør ha 13 - 15 gr. som max vinkel. 13 gr. er ganske mye. Jeg var og hjalp en tjommi i kveld med montering av en motor. Da jeg kom satt han og var ganske deppa, han mente at motoren stod så j****** på skrå. Jeg var litt enig, men vi målte opp og sjekket vinklen flere gange og kom til 11 gr. Vi tegnede maler som vi klippede ut, med flere vinkler, og der er utrolig stor forskel på f.eks. 11 og 15 gr.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...