M/S Bastard Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Skisse fra Tme. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Utmerket skisse og opplegg TME. Kan anbefale tur til hogger'n og finne mellomaksling fra passende bil eller halv bakaksling fra BMW, Granada eller annen bil som har CAV-ledd i hver ende. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Da er det etter skissen og bedømme ikke universal ledd jeg har. Skal ta et bilde jeg så får dere som er kyndige gi meg et svar på hva jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Slik ser det ut hos meg. Nå er jeg heldig da det nesten ikke er vinkling i det hele tatt. Den vribare sleipner kassa vil fungere som opplagring. Den sitter ca. 20-30 cm fra flens skjøten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Det der er et vanlig "mellomakslingkryss", eller universalledd. Hudstruen roper"MAT", ha det så lenge... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Ja, da er det nok det. har ikke så god greie på de faglige uttrykkene innen bil og motor. Men motoren står rett. Så da gjør jeg ikke noe med dette i år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Bare sjekk at det beveger seg "som smurt". Hvis det henger eller lugger i beveglesene, må du skifte nålelagerene. Lønner seg å være kritisk på dette punktet nå når alt er fra hverandre allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Dersom du har en opplagring av propellakselen der hvor mellomakselen slutter vil dette fungere utmerket. Du har stiv propellhylse og motoren på gummilabber. Den korte kardangakselen tillater motoren å bevege seg på labbene. Du har en helt grei hjemmesnekret løsning. Skal man gå helt etter læreboka så skal riktignok gaflene i leddene stå på linje, her er de noe vridd i forhold til hverandre. Dette har neppe noen praktisk betydning i ditt tilfelle. Ellers takk til Hulda for rosende ord. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Jeg hørte engang at et mellemakselled stjeler ganske mye effekt, syns å huske 10%. Noen der veit om det er rett Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Poseidon Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Det "stjeler" sikkert effekt, men hvor mye avhenger både av tilstanden på leddet og hvilken vinkel det arbeider med. Når vinkelen som her blir kanskje 5-8 grader, da skulle det ikke være så ille. Men den effekten som stjeles, den kan jo ikke bare forsvinne ut i det store intet ifølge en av fysikkens grunnlover. Den må jo endre form og komme ut som blant annet varmgang og (u)lyd. Jeg kan se for meg at det ville bli ganske alvorlig med både varme og lyder hvis f.eks 10% av 40 kW skulle stråles ut fra et slikt ledd.... En annen ting er at de lagrene som brukes på forhjulsdrevne biler er langt mer teknisk avanserte enn de gammeldagse universalleddene som brukes på vanlige mellomakslinger. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Det "stjeler" sikkert effekt, men hvor mye avhenger både av tilstanden på leddet og hvilken vinkel det arbeider med. Når vinkelen som her blir kanskje 5-8 grader, da skulle det ikke være så ille. En annen ting er at de lagrene som brukes på forhjulsdrevne biler er langt mer teknisk avanserte enn de gammeldagse universalleddene som brukes på vanlige mellomakslinger. mvh Poseidon Stjele effekt: Godt poeng, kan du holde handa på et slikt ledd etter en halvtimes kjøring, er det sikkert ikke så ille. Prøv å stå stille og klem rundt en 75 W lyspære noen sekunder. Ikke direkte sammenlignbart, men allikevel. Ledd: Homokinetiske (CAV) ledd (både forhjuls- og bakhjulsdrevne) dette er "sanntidsledd" uten vinkelendring. Mellomakselkryss har vinkelendring. Spiller ingen rolle på en mellomaksling. Det er som Posidon sier: Slitte kryss gir innmari vibrasjoner og støy. Som jeg skrev over: Sjekk at de går som smurt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.