Jump to content

Registrere USA importert båt i NOR - vær obs!

Feliz

Recommended Posts

Hei folkens!

Ny på dette formet og tenkte jeg skulle dele noen erfaringer vedr. registrering i NOR av en USA importert Bayliner 3058

Kjøpte "prosjektet" i april 2007 og skulle "bare" montere inn to nye diesler................HAHA!

(Står fortsatt på land, men den historien får vi ta i en annen tråd....):)

Så til saken:

Banken forlangte bedre sikkerhet for sine 300K og beordret båten registrert i NOR. Dette som en direkte konsekvens av nye bestemmelser i sjøloven om "frivillig" registrering av båter ned til 7 meter (tidligere 10 meter)

Nå står det en del om kjenningsignal osv i en annen tråd her, men ingenting om den prosessen man må igjennom for å skaffe all dokumentasjon. Dialogen med - og håndteringen av Sjøfartsdirektoratets del er det ingenting å utsette på. All ære til gutta og jentene ved stasjon Oslo som alle var hjelpsomheten selv. Kjenningsignal er inngravert, båten er målt og målebrev underveis i posten.

På NOR sine hjemmesider står det en del om krav til dokmentasjon og der begynner problemene folkens.

http://www.nis-nor.no/Dokumenter/B%C3%A5te...%C3%B8rsel.aspx

Her lærer man seg fort nye begreper som Apostille, Blue Ribbon, Bill of Sale, Letter of deletion, Abstract of title, Official number, osv.

Forvirret? Neida.......langt fra ferdig..............

Historikk: Båtens eierskap fra den var NY skal dokumenteres. Har den hele tiden frem til export vært registrert hos US Coast Gard (National Vessel Documentation Center) kan du be om en "Abstract of title" til 25 USD og bestille enkelt og greitt pr fax. HUSK: Presisèr ved bestilling at du skal ha et "Blue ribbon with Apostille" dokument. Ta for sikkerhets skyld med et "Letter of deletion"til 19USD som bekrefter at båten har blitt slettet fra US registeret. Også denne må ha Apostille! Kan du i samme slengen få med deg et "Bill of Sale" (som er den siste registrerte kjøpekontrakten) til nye 19USD er du snart lykkelig.

Så lykkelig ble nok ikke jeg, da det viste seg at båten ble avregistrert i 1998, og det finnes da ikke lenger i noe offisielt register! Sitter kun med navnet på eieren i 98 og må nå søke meg gjennom Statene for å spore opp denne, for så å finne alle eventuelle eiere frem til export i 2005. Firmaet som sendte båten til Norge har "pakket" vekk alle dokmenter, har tydeligvis ingenting på data og skal kun ha 595USD for å reprodusere EN "Bill of sale" Puuuhhh.

Er båten kjøpt av en nordmann som selv kjøpte den fra USA må du i tillegg ha et Skipskjøte signert av selger og to vitner.

Får du på på plass alt dette er det i grunnen bare kostnadene igjen.........venter på en faktura fra Sjøfartsdirektoratet for målingen på ca 2500,-

Så må jeg forskuddsbetale kr 1548,- til NOR for at de skal gidde å ta i papirhaugen.

Det siste som gjenstår da er å betale enda et tinglysningsgebyr på pantet på kr 1935,- (på forskudd selvsagt) før du sender Skipspanteobligasjonen til NOR.

Men; Siden jeg da ikke klarer å få tak i eierskapet fra 1998 til 2005 nekter NOR å registrere båten. Alle papirene jeg har skaffet hjelper ikke en dritt! Original faktura fra Megleren i USA, originale fortollingsdokmenter, CE-merking og norsk HIN kode har jeg fått, men de er ikke verd papiret de er skrevet på engang i forhold til hva NOR forlanger.

Konsekvens? Banken hadde klausul om at dette skulle være i orden innen 32.12.07. Fikk utsettelse til 15.02.08 men står nå på stedet hvil. Ila en uke eller to kommer det en faktura fra banken på ca 300K, da lånet er å anse som "misligholdt" pga manglende registrering!!

Moralen?

Vit hva du gjør når du skal kjøpe importbåt og finansierere helt eller delvis via banken (i dette tilfellet DnB NOR) Du MÅ kreve full dokmentasjon på båten med de ovenfor nevnte dokumenter. Kan ikke det skaffes så STYR UNNA!

Nevnte jeg forresten at det ser ut som jeg har en båt til salgs............?!!

Takk for oppmerksomheten!

Det tok meg 6 mnd, men jeg kom heldigvis i havn til slutt, og båten er nå registrert i skipsregisteret. Jeg skulle ikke pantsette båten, og slapp å ha banken "hengende over meg", men ville registrere den slik at den skulle bli lettere å selge når 3 fot syken kom og den har kommet nå siden båten min er til salgs :yesnod:

Det ble en "kamp og en srti" med masse telefonering, mailskriving og bytting av underskrifter fra tidligere eiere. Det eneste positive er at jeg fikk snakket med de 4 tidligere eiere og fått høre hele historien til båten min :yesnod:

Min båt er "ny i Norge" og solgt førstegang fra forhandler i Trondheim i 1987, men bygd i England. Når jeg endelig hadde fått underskrifter, på "overdragelse av fartøy og skjøter", fra alle tidligere eiere, trodde jeg at jeg var i mål, men nei da. Siden båten var bygd i England måtte det orginale byggebrevet foreligge. Etter mye om og men fikk jeg Fairline Norge til å hjelpe meg og fikk til slutt utstedt nytt byggebrev fra fabrikken da dette av en eller annen grunn ikke hadde blitt utstedt på båten når den var ny.

Total kostnaden på å få dokumentert eigerhistorien til båten og registrere den i NOR passerte 10.000,-, og vanvittig med tid, frustrasjon og irritasjon gikk med. Er du avhengig av å pantsette båten jeg støtter Feliz sitt utsagn:

Du MÅ kreve full dokmentasjon på båten med de ovenfor nevnte dokumenter. Kan ikke det skaffes så STYR UNNA!

En stor takk for utmerket service til Christin på Farline Norge og Tone på Skipsregisterene i Bergen :flag:

Hei og velkommen til Båtplassen, Feliz :cheers:

Det er vel ikke den store trøsten men du er slett ikke alene om å slite med å registrere importbåt i NOR. Nå er det en stund siden jeg kom i mål og det tok tid men ikke gi opp med en gang. Disse tingene tar tid men klarer du å få kontakt med aktuelle eiere så er jo det det beste. Alternativt kan du jo skippe hele eierrekken og få tilkjent eierskap ved dom. Helt kurant sak men tar et halvår eller noe slikt. Hadde jeg visst hvor lang tid det skulle ta å få mine papir i orden ville jeg nok gått for denne løsningen men det hadde jo ikke hjulpet meg så mye da det var slettingen i registeret i Puerto Rico som var den store bøygen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei igjen og takk for svar og IMèr.

Fornuftig å belåne på hus/leilighet ja, men hehe..........selv kråka på taket er belånt og behørig merket så det blir vel ikke aktuelt for min del.

Har også vurdert å få dom i tingretten etter §35 i sjøloven og skal sjekke opp dette til uka. men som det sies......sikkert en 6 mnd prosess det!

Det som faktisk irriterer meg mest med dialogen med NOR er at de er så forbanna inkonsekvente.............noe som et par av meldingene her også bekrefter. Hver gang du tror du er i mål kommer de med "Åhhh, nei..........du må jo også skaffe....bla,bla,bla......

Forstår jeg det riktig at det er denne opplysningen som er den sentralefra innlegg # 1:

..., da det viste seg at båten ble avregistrert i 1998, og det finnes da ikke lenger i noe offisielt register! Sitter kun med navnet på eieren i 98 og må nå søke meg gjennom Statene for å spore opp denne, for så å finne alle eventuelle eiere frem til export i 2005. Firmaet som sendte båten til Norge har "pakket" vekk alle dokmenter, har tydeligvis ingenting på data og skal kun ha 595USD for å reprodusere EN "Bill of sale"

Har du tatt en telefon til den amerikanske ambassaden i Oslo og spurt om råd?

Hmm, ja kanskje Ambassaden kan være en løsning.

Siste nytt er at jeg hvertfall har fått oversendt pr mail i går kveld det sist utstedte Certificate of Documentation fra S Coast Guard. :seeya: Der står hvertfall daværende adresse på eieren i 97 og det er faktisk "bare" 17 personer i white pages med det navnet. Her er det bare å krysse armer og bein for litt flaks i "uløkka" Bøyer meg ydmykt for innsatsen til "Documentation officer" Kim Demory hos US Coast Guard som mente jeg hadde betalt nok og sendte hele greia gratis både pr post og mail!

Og ja..........banken henger i en tynn tråd og action med å flytte all gjelda til en annen bank påbegynnes i morgen tidlig. Så får vi vurdere etter møte med div alternativer hva som gjøres videre. Ble forøvrig svært overrasket over betingelsene til Elcon/Santandèr på båtlån for medlemmer i KNBF. Går faktisk DNB NOR en høy gang på både rentesats og gebrer, men akk...........de refinasierer selvsagt ikke.

Historien fortsetter...........skal holde dere orientert jeg.

Feliz

Jeg er personlig opptatt av denne saken. Jeg er ikke opptatt av saken i forhold til egen nåværende båt, fordi den er allerede registrert i NOR. Jeg er opptatt av saken fordi jeg anser NOR registrering som et svært godt registert autorisert av norske myndigheter. Derfor hadde det vært fint om eksempelvis KNBF, Kongelig Norsk Båteierforbund, hadde satt seg inn i hvordan NOR registrering kan gjennomføres når man kjøper bruktbåt fra ikke-EUland / utlandet. Dersom du melder deg inn i KNBF får du tilgang til noe advokatbistand. Lykke til. Jeg kommer til å følge saken. Innmeldingsavgiften er langt mindre enn honoraret til advokat - slik jeg har oppfattet dette.

Problemet slik jeg fårstår det er at banken krever at den er registrert i NOR? Er det ikke andre banker som nøyer seg med og registrere båten i RSSR?

Mulig jeg er på tynn is her, men er det ikke og skyte spurv med kanon og registrere en 30 fot båt i NOR?

Jeg fikk ikke engang noen krav om registrering da jeg forsikret båten.

Problemet slik jeg fårstår det er at banken krever at den er registrert i NOR? Er det ikke andre banker som nøyer seg med og registrere båten i RSSR?

Skal det tinglyses pant i fritidsbåten noe som jeg har tolket denne tråden til å gjelde, så rekker nok ikke RSSR, det er nok kun NOR som egner seg til slikt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Stemmer det Sydvesten. Er båten registrert i NOR er den å betrakte som like sikker som fast eiendom og tinglyst pant er da det sikreste banken kan ha.

Samtidig må jeg presisere for alle som leser tråden at jeg IKKE er i mot å få båten registrert. Sånn sett er det massevis av fordeler med det, bl.a bedre lånebetingelser og rentesatser når man først må låne penger for å kunne nyte båtlivet. Og ikke minst en svært god dokumentasjon når 3 fot syken melder seg igjen og man skal selge skuta.

Det som irriterer meg grenseløst er at det skal så vanvittig mye dokumentasjon til selv om jeg nå har samlet en hel perm med diverse papirer. Nå kommer også de originale fortollingspapirene i posten men de kan vel stort sett bare brukes til en best mulig dokumentasjon i tingretten for eventuelt å få dom på eierskapet i stedet.

Forunderlig er det også at for å få kjenningssignal OG ID bevis/målebrev holdt det i massevis med kopi av min egen kjøpekontrakt og et enkelt måleanvisningsskjema. Her krevdes hverken Apostille eller Notarius Publicus...enkelt og greit faxet over til SFD.

Vel, klarte å spore opp en marina i Georgia hvor båten tydeligvis har liggget og har nå sendt mail til havnesjefen der for å be om hjelp til å spore opp eieren som hadde båten da. Hehe, alle monner drar.................

Og til deg roaldbj, Helt enig. Kr 300 i innmeldingsavgift til KNBF er småpenger i denne saken og det er nok ikke lenge før den innmeldinga er i boks. Skal først sjekke ut om ikke jeg faktisk allerede er kollektivt innmeldt via båtforeningen.

Når denne saken på et eller annet tidspunkt er over kommer jeg også til å bruke mye ressurser på å påvirke der jeg kan for bl.a å få KNBF i tale vs NOR. Om ikke annet kan man hvertfall få hjulpet andre som får samme situasjonen midt i trynet.

Feliz

Skal det tinglyses pant i fritidsbåten noe som jeg har tolket denne tråden til å gjelde, så rekker nok ikke RSSR, det er nok kun NOR som egner seg til slikt....

Ahh ok... Da skal jeg styre unna båtkjøp med pant i båten ja.

Håper det ordner seg Feliz ! Og at alt papir arbeide og strev med stivbeinte regler bare er et vagt minne til sommeren. :yesnod:

Stå på Feliz! du har min støtte og sympati (med en så fin båt)

Redigert av Wandalen (see edit history)
Når denne saken på et eller annet tidspunkt er over kommer jeg også til å bruke mye ressurser på å påvirke der jeg kan for bl.a å få KNBF i tale vs NOR. Om ikke annet kan man hvertfall få hjulpet andre som får samme situasjonen midt i trynet.

Dette er en etter mitt skjønn god offensiv holdning. Jeg har tidligere fått mye hjelp av KNBF og det er jo vi som er med på å hjelpe KNBF. Jeg bidrar gjerne med de enkle midlene jeg betjener.

Ble forøvrig svært overrasket over betingelsene til Elcon/Santandèr på båtlån for medlemmer i KNBF. Går faktisk DNB NOR en høy gang på både rentesats og gebrer, men akk...........de refinasierer selvsagt ikke.

Feliz

Nei, faktisk ikke Blue Dragon. Elcon hadde som jeg skrev over SVÆRT gode betingelser. Banken min heter nok DnB NOR ja. Har jo bare vært kunde der siden 86`så det er vel på tide å bytte tydeligvis.

Takk forøvrig for fine ord Wanndalen, noen ganger er det tungt å kjempe denne "kampen" så all støtte hjelper. Og takk i like måte. Du valgte nok den beste løsningen med èn motor mens jeg fortsatt sliter med å få plass til 2 V8 diesler. Hehe, hadde jeg visst bedre osv.......

La oss vurdere hva vi kan gjøre etterhvert roaldbj for å påvirke der hvor det monner.

Feliz

Siste nytt:

Hadde en lengre samtale med banken i dag og etter som jeg fikk forklart problemet inngående og fant ut at kanskje ikke banken helt kunne like mye som jeg har lært de siste ukene fikk jeg utsettelse på "misligholdet" om ikke på ubestemt tid så hvertfall noen uker! PUUH!

Slipper hvertfall våkenetter med tanke på en regning på 300K i posten hvert øyeblikk :flag:

Fortsettelse følger..............

Feliz

Godt at du fikk et pusterom. Bankene er nok litt mer strikse på sikkerhet nå - og når du har hus som er belånt over pipa kan jeg jo skjønne at de vil ha sikkerhet også :smiley:

Det er viktig læring dette her - skal båten registreres i NOR så må hele eierskapsrekken dokumenteres. Det er fordi man ikke skal kunne få eierskap til en båt som en gang i tiden var stjålet. Har en kollega som hadde akkurat samme problem med en norsk solgt båt. Første eier ville ikke helt vedkjenne seg eierskapet til båten av en eller annen grunn - og da vil ikke NOR registrere båten. Og da er nok "doms alternativet" den enkleste veien å gå - selvom det kan ta litt tid.

• 3 måneder senere...

Leste artikkelen i avisen her om dagen ja, flott båt :yesnod:

Jeg synes de blander litt "usa-båt", "ce-merking", "import" inn i saken her, problemet er vel kort og greit å dokumentere båtens eiere opp gjennom tidene. Hadde vel slitt mye med andre båter som ikke er helt nye heller.

Jeg vet iallefall at jeg ikke skal låne penger til båtkjøp...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...