Akult Startet 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2008 Min kjære er flink til å skrive "loggbok" når vi er på tur. Det blir en liten snutt hver dag, gjerne illustrert med bilder. Det er altså ikke snakk om noen tradisjonell loggbok, men mer en beskrivelse av det vi opplever og hvor vi er. Vi har nå tilnærmet nettilgang uansett hvor vi befinner oss, og jeg har lansert ideen å gjøre dette på nett i stedet, men trenger hjelp til å finne et passende sted å gjøre dette. Vi har tilgang til diskplass, har nettside, men det blir for mye styr med webredigering og denslags. Vi søker et rimelig ferdigsnekret opplegg som man ukomplisert kan legg inn tekst og tilhørende bilder, uten å bruke tid på formatering. Noen gode ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 (redigert) www.blogger.com En Blog = Web log det er jo i seg selv en loggbok. Der kan dere skrive et lite avsnitt, legge ut bilder, filmsnutter mm. Bloggen kan være åpen for alle, eller bare noen få som dere gir tilgang - det styrer dere selv. Redigert 1.Mars.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Hvis du tenker på at opplegg dere kan ha full kontroll over, på deres egen side, er vel Wordpress et naturlig valg. Eller har også alle medlemmer en blogg her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Jeg har nok brukt bloggen min her på baatplassen som en slags loggbok, i tillegg fører jeg mauell loggbok, som alltid er med på turer. Her oppe i Namdalen har vi ikke alltid tilgang til nettet når vi er ute på tur, så jeg pleier å føre over noe av det jeg har skrevet i den manuelle loggboken, til bloggen når jeg kommer hjem. Da legger jeg også ut bilder jeg har tatt på turen. Har et eget tema som heter turer. Når jeg ser på antall innlegg i bloggene her på baatplassen er det nok ikke så mange som bruker bloggen til dette, men jeg liker å skrive og dette er noe jeg kan sysle med på dager da vi ikke kommer oss ut med båten. Jeg får stadig tilbakemeldinger fra folk som ikke er medlemmer på baatplassen, men likevel er inne og leser, om at de har lest bloggen min. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
runes Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 wordpress har og en enklere versjon hvor du ikke trenger webserver/installasjon, vi har planer om å bruke denne som loggbok på vår "Tour de Scandinavia" i vår/sommer/høst. Som eksempel kan du se vår blog på: http://syirie.wordpress.com/ For å tenge en gratiskonto kan du gå på http://wordpress.com/. Etter en del søk, fan jeg denne som den mest anvennelige/billigste. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Akult Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 (redigert) Takk for forslag. Baatplassen er selvfølgelig en fin mulighet, men et poeng er også at man slipper å drive billedbehandling før man legger inn bildene. Noe ala det som brukes på finn.no kanskje. Som automatisk reduserer størrelsen til et mer web-vennlig format. Muligheten for å styre tilgangen kunne sikkert også vært interessant. Reklame og pop-ups er selvfølgelig heller ikke noe man trakter etter. Redigert 2.Mars.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Er ingen dataekspert, så jeg vet ikke om jeg forsto deg helt rett, men baatplassen har også automatisk redusering av bildene. Jeg oppdaget ikke dette før for et par uker siden, så jeg har drevet å redusert bildene før de ble lagt inn i innleggene mine før jeg fant ut at dette er unødvendig. Jeg synes det tar litt tid når en skal legge inn bilder i full størrelse for å la de reduseres automatisk, men det fungerer. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Ingar Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Bilder tilpasses nå automatisk hos oss også. Det vil ta tid med store bilder, men det er det ingen vei utenom. Siden de først må lastes opp til serveren, noe som vil ta tid hvis bildet er på flere MB. Og man kan styre tilgangen. Man kan tillate kommentarer fra gjester, dette skjer med chaptca kode slik at man slipper kommentarer fra roboter. Utvalgte medlemmer kan gis tilgang til å skrive innlegg i bloggen. Evnt kan man la bare utvalgte medlemmer lese bloggen. Fordelen med å bruke BP bloggen er at man bruker den samme editoren som ved innlegg på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Jeg fant en grei blogg, som jeg har tatt i bruk. Har laget ett par innlegg, som du kan se her. (Tynnt innhold foreløpig). Det fine med denne er at du kan skrive innlegget på en mail, legge ved bilde og så maile det til bloggen din. Du trenger ikke logge på, for så å redigere det online. God løsning når du ikke har WLAN dekning. Jeg kan sende e-mail via kortbølge radio og da er denne løsningen veldig fin for mitt vedkommende. Og bruker du modem forbindelse via mobiltelefon er den også grei. Om du vil vite mer eller opprette din egen, så klikk på Opprett blogg. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Careka Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 har noe testet denne https://www.google.com/accounts/NewAccount?...amp;service=lh2 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Akult Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 baatplassen-bloggen ser jo faktisk ut til å kunne være et godt alternativ. Nå har jeg kanskje ikke letet grundig nok, men finnes det en oversikt over muligheter og begrensinger noen plass? En god brukerveiledning rett og slett. Meningen er visst også å konvertere gamle "loggbøker" over til en elektronisk versjon - noe som betyr mengder av både tekst og bilder. Og diskplass har jo vært et tema på baatplassen tidligere. Å kunne ta en "sikkerhetskopi" en gang i ny og ne er også av verdi. Man kan vel ikke stole på at de forskjellige nettstedene varer inn i evigheten... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Ulempen med bloggen hos oss er at det ikke er samme mulighet for å tilpasse utseendet som i dedikerte bloggsystemer. Vi kan lage egne skin som man kan velge fra, men siden det ikke har vært noen spørsmål om dette har det ikke blitt prioritert. (Ligger ett sort og ett hvitt skin inne, men det er mer som en test, de er ikke ferdige. Dog har man en viss mulighet til å gi blogg'en ett personlig preg vhja de såkalte innholdsblokkene. Invision har fått mange spørsmål om å legge inn mulighet for at den som eier blogg'en kan tilpasse utseende i større grad enn i dag. Så jeg antar at dette er ting som vil bli forbedret i senere utgaver. Fordelen er som nevnt at man slipper å lære seg ett nytt system, det er omtrent som å poste på forumet. Man slipper også å registrere seg i et nytt system. Vi garanterer også at bloggsystemet vil holdes i drift så lenge BP eksisterer, dvs. lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Og hvor mye diskplass er det tilgjengelig for bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) Du kan også sjekke ut om googlepages dekker ditt behov (mer et program for hjemmesider enn blog) - fungerer også veldig fint for å vise bildealbum vha Picasa og en får mye gratis diskplass. Følger du lenken i signaturen min ser du hva en ufaglært lett får til på en straks. PS: ser at Google også har en blog-løsning, men denne har jeg ikke prøvd. Redigert 3.Mars.2008 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.