Jump to content

Stormfokk på båt med rullegenua?

Xtian

Recommended Posts

Med tanke på deliverycrewet som nylig manglet egnete seil til å takle sterk kuling/storm og deretter mistet motoren...

Vi fikk oss ny båt i høst. I motsetning til den vi hadde før, er denne utstyrt med rullegenua. En ting jeg har lurt på er, hvordan ordner man seg med stormfokk på et stag med rullegneua? Det er jo en grense for hvor langt man kan rulle inn genuaen før den bidrar mer til kregning enn fremdrift. Jeg har en mistanke om at denne grensen opptrer noe før man får stormfokkstørelse på en 130-140% genua.

Når vinden øker videre, skal man da rulle ut hele genuaen, få bakset den ned og stappet den inn i salongen før man setter stormfokk på staget, eller gir man rett og slett opp hele rullereveopplegget på forhånd og bytter seg ned i størelse på gamlemåten hvis man seiler på havet og er bekymret for at den økende vinden kan øke opp til storm? Båten vår er utstyrt med en 1-er (som nå er montert på staget) og en 3-er eller kryssfokk (som ligger pent pakket ned). Mulig 3-eren kan rulles ned til stormfokkstørelse på fornuftig vis?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Når en har kommet så langt at en må sette stormfokka, er eneren eller toeren som er på rullen tatt ned for lenge siden.

Da er det bytte mellom harværsfokka og stormfokka? Leser en værmeldingen så er en rimelig forbredt på hva en har i vente, og har rimelig tid til å ta ned. Jeg praktiserer det slik i allefall.

Men alle har ikke hardværsfokka i sin seilgarderobe vet jeg.

Jeg har to alternativ på rullen med stormfokka. I sporet eller knytte med webbing rundt stage (ferdige maljer i fokka), vist jeg ikke klarer å få den i sporet.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Trysele er like intressant, hvordan skal en gjøre det der, uten ekstraspor?

På wier eller sette på et ekstraspor ved siden?

Jeg har satset på et lavt 3 rev, på storseile. Og funnet ut at jeg ikke tar sjansen på å skifte til tryseilet, pga at mye av storseile må hektes av.Før en trer tryseilet.

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Kutterstag er nok den ultimate løsningen. Litt utrullet genoa i hardt vær er ikke fullgod løsning, den kan rulle seg ut ved å vri av stagprofilen. En annen mulighet er å sette stormfokka 'flying', dvs at den ikke er hektet fast i et stag. Da trenger du bare et ekstra fall og krok i dekket. På min første seiler fikk jeg en stormfokk, det var et gammelt bomullseil der stagliket var av galv. wire. Dette seilet var beregnet på enten å krokes til et stag, eller stå løst. I dag er moderne fibre så sterke at wire er ute som staglik.

La merke til at det var metall ringer på stormfokka. Det skal helst være av sydd webbing slik at en ikke slår seg på disse, under setting av seile i hard vind. Og seile slår!!

Det er tre muligheter:

1. Demonterbart kutterstag med konvesjonell stormfokk med kroker. Dette er den sikreste løsningen og er mest brukt av langturseilere.

2. Ta ned rullefokka og sette en stormfokk i profilsporet. Dette er vanligst på tur/regattabåter i norge.

3. Sette en stormfokk utenpå den innrullede genouaen. Noen seilmakere fører slike stormseil og jeg mener å ha sett annonser for slike i engelske seilblader. Aner ikke hvor bra det blir

Å bruke tre'er på rull funker fint i kystnære farvann. Med 2 rev og innrullet tre'er seiler jeg sikker i 40-45 knop vind. Men hvor lenge seilet tåler dette er en annen sak.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Stormfokk som "Flying" m/kroket i dekk, ville jeg ikke ha anbefallet. Fordi fallene gnages utrolig fort av i trinsa, når den jager at og fram. Jeg har erfart at selv wier gnages av, når den får jage der.

Det er så nytt at få har prøvd patenten. Men på vidio'en virket det litt pirkete å få karabinkroken i hullet, på vist antall, når en tenker det skal gjøres i hard vind.

Da kan det nesten virke som å kjøre det i spor eller webbe rundt hadde vært like enkelt?

Jeg selv har ikke tatt sjansen på å ha noe seil rullet på rullen, i tilfelle den blåser ut.(150%)

Treer eller hardværsfokk på rull er også en god løsning. Det er jo seil i utgangspunkte som tåler en trøkk

Har lurt en del på dette med stormseil. Har selv både stormfok og stormstorseil og de gangene jeg har brukt dem har jeg tred dem på før avgang. Det fungerer jo fint men om en blir overasket av sterk vind vil det jo være håpløst og få til når man er alene. Har tre rev i storseilet dog er kun to av disse tred men om jeg trer den tredje blir storseilet faktisk mindre en stormseilet men hvor mye tåler det?

For og sette stoemfoken har jeg lurt på om det ikke skulle gå an og benytte de to fallene som er til spinakeren det ene kommer jo ut 2/3 oppi masten tenkte at om jeg laget meg et feste i deket kunne dete kjene son stag og så kunne jeg heise stormfoken med det som går til tops.

Er det noen som har prøvd noe slikt?

Jeg har en tung dacron storseil til langfart med 3 rev. Tredje reve er aldri tredd, fordi det er ikke noen ledig line på systemet. Og blir ikke noen line ledig før 3 reving. Etter mitt skjønn så er tryseil og stormfokka for store, Så vist 3 rev er mindre en tryseilet, mener jeg er posetivt. Dacron tåler mye...

Bruker du det 2 fallene til stormfokka, blir det en "halv flying". Og kan bli etter min vurdering oppstå mere gnag på trinsene som fallene går ut i masten.

"flying" satte seil vil jage noe mere at og fram, slik at gnag på fallet blir mere utsatt.

Flott og lærerik diskusjon, nå ble jeg faktisk endel klokere.

[...]En annen mulighet er å sette stormfokka 'flying', dvs at den ikke er hektet fast i et stag. Da trenger du bare et ekstra fall og krok i dekket. [...]

Men dette forutsetter vel at dekket og masten er laget for dette? Det er vel ikke bare å skru fast en ekstra bøyle på et tilfeldig sted på fordekket og poppe fast en ekstra trinse i masten vel? Eller kansje bruke opphalet til spinnakerbomen som fall :crazy: ?

Å bruke tre'er på rull funker fint i kystnære farvann. Med 2 rev og innrullet tre'er seiler jeg sikker i 40-45 knop vind.

Da så :yesnod: da er vi jo godt dekket med den seilgarderoben vi har, da. Vi går som regel ikke ut hvis noen har hørt om noe mer enn 12m/s i nærheten.

Stormfokk som "Flying" m/kroket i dekk, ville jeg ikke ha anbefallet. Fordi fallene gnages utrolig fort av i trinsa, når den jager at og fram. Jeg har erfart at selv wier gnages av, når den får jage der.

Hvor fort? Er størelsesordenen timer, dager eller uker? Nå er vel ikke slik stormseiling noe man gjør regelmessig og lenge om gangen?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Nåja, i tidligere tider var ikke dette med å ha en stormfokk 'flying' noen stor sak. Man hadde fra gammelt av uttrykket 'flying jib', dette ble brukt under normale forhold. Jeg vil anta at man må segle noen døgn før det skal bli noe særlig gnag. Og så kommer det naturligvis an på vinkel til vind, hvordan man raser nedover bølger, dia. på fallet, material i fallet, osv.

La det ikke være noen tvil om kutterriggens betreffelighet når det gjelder muligheten til å kroke inne en stormfokk. Hulda har en slik innretning der kutterstaget er løst, men settes med egen strammer. Denne (storm)fokka er selvslående. Seilet er forholdsvis høyt skåret. Rullegenoaen min er også høyt skåret, men selv dette heller dårlige lettvindseilet samler nokså mye sjø når det seiles mot en kuling.

Laber bris kan være bra mye vind. Sterk kuling er nærmest ekstremt under gitte forhold.

Man kan naturligvis ikke poppe fast en bøyle i et plastdekk og hekte fast en stormfokk. Det blir bare rappa rett ut. På Hulda sitter det et 50x8 mm flatjern i AISI 316L med et dertil egnet boret hull for kutterstaget. Dette flatjernet er sveiset fast i dekket som er av 4 mm jern. På undersiden av dekket er det sveiset inn et flatjern der andre enden er sveiset inn i bunnkonstruksjonen. Det er store krefter ute og går. Disse kreftene relaterer til sjø i seilet, rettende moment og fart. Selve vindpresset er nok ikke det verste.

Jepp, mye krefter ute og går.

Jeg har en 4 mm. syrefast plate skrudd fast i akterkant av kjettingkassa. På denne er det boltet fast et 5 mm. syrefast flattjern som stikker opp over dekk. Her kroker jeg fast kutterstaget. Det har VariVant med en Wichardsjakkel i enden slik at det raskt kan settes og fjernes.

Jeg har bytta ut boltene til bryteblokkene med øyebolter slik at jeg har et sted å feste fall og stag som ikke er i bruk. Har ei kasteblokk på den ene sida og kroker fast staget på den andre sida når det ikke er i bruk. Jeg skjøter fokka på den indre skjøteskinna.

Skulle jeg laget til ei sånn greie nå, ville jeg gjort det anderledes. Slik det står nå, blir det for smal spalte til å seile med både genoaem og fokka. Jeg ville laget et dekkspant inne i båten en meter lenger akterover av Divinycell og aramid UDM laminert fast langt nede på skutesida.

Har også rigget meg til med et "parkeringsystem" for lensetaklene når de ikke er i bruk. Kasteblokker og bungeecord trekker de fram til vanta.

I min rigg står både jageren og klyveren flyvende og fallene er ikke gnaget av siden 2000. Riktignok har jeg også et nedhal på hvert av seilene, med to toskårne blokker (på hvert nedhal) slik at jeg får teitet det ganske kraftig. Fordi fallende jo må teites fra toppen og da er ikke kraften større enn min tyngde. Så min antagelse er at dersom man får tilstrekkelig teitet fallet på en slik stormfokk, satt flyvevende eller halvflyvende, så vil det holde til uværet gir seg.

Min erfaring er at en blir seilende i værsysteme i ca 2-4 dager før en er ute av drittværet. Spørs akkurat hvor du kommer inn i den, i yterkanten eller midt i den.

For dem som seiler regatta, er det ikke uvanlig å skifte fallene ofte. Pga problemet med at fallene går av 5-10cm bak sjakle eller knuten.

Og seiler båten mye, hadde jeg reservert 1 fall spesielt til stormfokka. Som jeg vet er helt nytt, til dette bruket (flying).

ps. Våren har kommet på sørlandet nå. :sailing:

Jepp, mye krefter ute og går.

Jeg har en 4 mm. syrefast plate skrudd fast i akterkant av kjettingkassa. På denne er det boltet fast et 5 mm. syrefast flattjern som stikker opp over dekk. Her kroker jeg fast kutterstaget. Det har VariVant med en Wichardsjakkel i enden slik at det raskt kan settes og fjernes.

(...)

Slik det står nå, blir det for smal spalte til å seile med både genoaem og fokka.

En tilsvarende løsning har jeg. Men jeg har egentlig aldri sett problemet med at spalten mellom seilene hvis jeg seiler med begge. Seiling med to forseil har jeg bare gjort en gang. Mest for å teste. Det funker, men det blir mye bal med skjøter og vinsjer, så den marginale ekstra kraften gidder jeg ikke å mase etter.

Det som imidlertid ER et problem, er at det er vanskelig å slå rullefokka hvis kutterstaget er satt. Spalten mellom stagene er da for liten til å dra genoaen imellom. Dette er en aktuell problemstilling hvis det er mye vind utaskjærs, men relativt smult på veien ut dit. Da kroker vi gjerne fast stormfokka allerede ved brygga, krysser oss ut for genoa, og heiser stormfokka istedenfor når vi kommer ut i åpent hav. Hvis vi da må krysse ut en smal fjord med mange slag blir det litt arbeid med genoaen. Den må da rulles inn og ut i hvert slag.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...