Jump to content

Stormfokk på båt med rullegenua?

Xtian

Recommended Posts

Med hensyn til stormfokkene som skal ligge utenpå et opprullet forseil så har jeg lest en test av "storm bag" hvor seilet hadde delt seg (Det blir en dobbel duk som ligger løst over rullen.) Løsningen til ATN er mer robust, men også litt mer arbeid å få opp. Likevel vil jeg nok velge denne hvis jeg ikke kommer i gang med prosjekt kutterstag i år.

Noe man skal tenke grundig gjennom før man satser på denne typen stormfokk er hva man gjør med skjøtene til det opprullede seilet.

Det som imidlertid ER et problem, er at det er vanskelig å slå rullefokka hvis kutterstaget er satt. Spalten mellom stagene er da for liten til å dra genoaen imellom.

Jeg har planer om å montere et løst kutterstag, men jeg ønsker å ha kroken et stykke inn på dekk. Det krever at jeg må forsterke dekk med en bjelke og feste denne til skroget. Egentlig ikke noen stor jobb, men det blir noe mas å få det pent i forhold til innerliner. Det ser ut som den beste plasseringen av innfestingen er i bakkant av ankerbrønnen. En fordel med denne løsningen er at stormseilet kommer litt nærmere masta.

Skal jeg lage et kutterstag så må det også være for å seile med to forseil. Nå er båten min såpass overrigget at jeg ikke gidder kjøpe noen genoa 1. Jeg klarer meg lenge med en genoa 2. Det som kan være fristende er å utvide garderoben med en yankee, og da gir det mening å kunne sette en kutterfokk. Kan jeg skjøte kutterseilet som selvslåer blir det ikke så mye ekstra tauverk.

Jeg har også dekksfeste til kutterstag i akterkant av ankerbrønnen. Men i tillegg til å bruke akterveggen av ankerbrønnen som avstivning, har jeg etter anbefaling fra importør Tor Hove montert en avtagbar wire ned til en faststøpt bjelke i bunnen av båten. Denne kommer opp mellom putene i køya i forpiggen (omtrent i knehøyde om noen ligger der), og strammes med strekkfisk. Denne settes opp på 5 minutter før turer der det kan være aktuelt å bruke hardværsfokka. Kunne sannsynligvis vært montert hele tiden, ettersom gasten som sover i forpiggen ikke har klaget over den...

Jeg kjøpe et stormfokk hvor det er en pose som legges rundt innrullet forseil og lukkes med en glidelås.

Kan det med bruk av GLIDELÅAS være strekt nok ???????????

jeg har fokk for montering i sporet, dvs. fjerner genoa før fokka settes opp.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Har selv sydd en stormfokk - fulgt oss i mange år - som også kan legges rundt forseil og danner da en trekant. Foretrekker å ha denne satt fra salingshornet og ned til dekk ,midtpunktet fra baug til mast. Satt flying og stramt i forliket. Lenser en unna vinden så kan vi justere farten ved å slakke ut likene ganske mye. Føler at vi har god kontroll på dette viset. I motvind klapper vi sammen likene og krysser opp og over bølgene. Lensebardun monteres før vi legger ut på åpent farvann. Denne stormfokken er så enkel å håndtere at vi bruker den ofte også når vinden er laber. Farten i 5 knopsområde går enkelt unna med denne oppe.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 1 år senere...

Går vel ut på et fett. Husker jeg ikke mye feil så er vår duk over 400g med forsterkninger i skinn og rustfrie ringer for liner. Litt stiv å behandle, men det betyr lite i sterk vind. Funker ihvertfall til vårt formål. Blir det for ille for en legge bi og avvente situasjonen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

... og hva bør man kjøpe om man bare skal kjøpe en av dem?

Du kan nok klare deg langt med en stormfokk. Hva en skal kjøpe er det nok delte meninger om. Mange tester har vært gjort og personlig synes jeg resultatene spriker noe. Comfort 30 har vel oppgitt størrelsen for stormfokk (om de selv har prøvd denne ut i storm er vel mere tvilsomt).

Uansett så er en god robust stormfokk og ett drivanker noe en har bruk for dersom en vet en skal ut på seilas i områder som kan bli virkelig ille. De fleste ville klart seg med noe enklere.

Ja en bør ha i tankene at sjømengder kan treffe denne ganske kraftig. Og derfor bør denne heves relativt høyt, men ikke så høyt at en mister kontrollen. Problemer som kan oppstå er at når en først befinner seg i dette været er det ikke enkelt å få justert noe uten å miste kontrollen på båten. Når vi forlater kysten gjør vi fokken klar og der blir den til vi er inn under land igjen. Klar til bruk uansett vær.

Den linken din er til GMail :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

Jeg kjøpte en stormfokk, hvit farge, hos UK Syversen. Den har blitt testet ut i brottsjøer i 18- til 20 m/s vind. Seilet står med kroker til eget kutterstag. Jeg vet ikke om dette med seilet høyt oppe over dekk er så veldig kritisk, dog må det være god klaring mellom dekk og underlik. Når sjøene blir harde og båten krenger ned mot 40 grader i bråttene, så legger vannet seg i seilet uansett. Vannføyka sto opp til nedre saling. Det er min erfaring. Da vil jeg heller ha denne vannmengden så lavt ned mot dekk som mulig. Det jeg setter mest pris på med stormfokken min, er at den er selvslående. Og det viser seg i praksis at jeg har god kontroll på båten med denne konfigurasjonen. Båten seiler flott og er manøvreringsdyktig for bare stormfokken. Ellers så er jeg vel enig i at storm- og harværsfokk kan være en og samme sak. Hovedpoenget er at seilet er så kraftig at seil, innfestinger og skjøter ikke blåser i filler. Med moderne materialer ser ikke det ut til å være noe stort problem.

Fant frem sakene: Stormfokken min heter hos UK Syver: "Genoa3, Dacron Crosscut 480 g" og er på 19,5 kvm. Og den kostet den nette sum av SEK 8950 i 2003. Nå er Hulda ca. 14 tonn, 13 m lang og 4 m bred. Den vanlige genoaen min er på 59 kvm.

Redigert av Hulda (see edit history)
... Da vil jeg heller ha denne vannmengden så lavt ned mot dekk som mulig.

Nettopp, og da er relativt høyt avhengig av lengden på forliket. Henvisningen det vises til har et forlik på over 6 meter og på en 30 foter av det lette slaget ville jeg vært meget betenkt. Vi ønsker ikke vekta høyt oppe under storm, helst under båten :wink:

40 graders helling kan skremme sjøvannet av de fleste :smiley:

40 graders helling kan skremme sjøvannet av de fleste

Det kan være heftig mellom Tisler og Søster når det stormer. Tok bilde av krengningsmåleren da jeg kom hjem. Jeg sto i vann til midt oppå leggen i cockpit et par ganger. Da jeg kom hjem, var det møkkete dekket blitt gullende rent. Høytrykkspylt med store mengder sjøvann. Men seilet sto som en påla, meget godt fornøyd. Ingen blafring, så ut som en jernplate. Til og med lusene sto vannrett på lo og le side. Og farten nordover var 8- til 9 knop, for bare dette ene seilet. I virkelig dårlig vær, blir problemet at man seiler for fort. Møte med sjøene blir for voldsomt.

Hulda.

Ser at vi har omtrent samme utrustning. Har ikke prøvd ut fokka på Sebi enda og hun er på 16 meter LOA, 4 brei og oppimot 16 tonn. Stormfokka er på ca. 15 m2 sammenslått og det dobbelte utslått. Opprinnelig sydd for en annen båt på 13 tonn, 36 fot i hin tider. Om denne er nok til Sebi er jeg spent på. Vekta på båten er avgjørende slik jeg har opplevd dette. Roligere seilas. Muligens jeg må skaffe oss en ny en.

...I virkelig dårlig vær, blir problemet at man seiler for fort. Møte med sjøene blir for voldsomt.

Ja og da er det for sent å trege på størrelsen av fokka. Drivanker og ett godt bildekk kan være redningen for å senke farten. Inntil en velger å seile for bare riggen.

:sailing:

I januarnummeret av Practical Boat Owner er det en artikkel hvor de har testet en del forskjellige stormfokker basert på ulike prinsipper(montering med pose utenpå innrullet forseil, dobbelt seil foldet rundt forstaget, stormfokk satt flyvende osv.)

Konklusjonen er klar - ingen av de forskjellige sinnrike patentene kan erstatte tradisjonell stormfokk satt med stagkroker på tradisjonelt kutterstag.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Har selv sydd en stormfokk - fulgt oss i mange år - som også kan legges rundt forseil og danner da en trekant. Foretrekker å ha denne satt fra salingshornet og ned til dekk ,midtpunktet fra baug til mast. ...

Jawik, dette høres ut som en greit konsept. Har du bilder av fokken?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...