Jump to content

Stormfokk på båt med rullegenua?

Xtian

Recommended Posts

Fant ikke noen bilder som viser bare fokken i bruk. Av forståelige grunner er det ikke enkelt å ta bilder når denne brukes :wink: Bilder er noe av det siste en tenker på. Men skal huske på å ta bilder når vi rigger den til ved neste anledning. Og denne gang skal den tilpasses ny rigg / båt.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg hadde ekstra demonterbart kutterstag på en tidligere båt Hero 101, med tanke på bruk av stormfokk. Fant det tungvint og fikk aldri reelt bruk for det. Nå vil jeg har valgt stormseil med langt wierforlik og sette seilet flyvende. Så er det behovet for stormseil. For kystseiler burde det ikke være det store behovet mener jeg. For større overseilinger, ja. I løpet av 30 år med vanlig ferieseiling i Norden har jeg hatt virkelig bruk for stormseil en gang. Er jeg da en pyse som ikke seiler ut i all lavtrykk som kommer fra vest?

Jeg hadde ekstra demonterbart kutterstag på en tidligere båt Hero 101, med tanke på bruk av stormfokk. Fant det tungvint og fikk aldri reelt bruk for det. Nå vil jeg har valgt stormseil med langt wierforlik og sette seilet flyvende.

I testen av stormfokker i PBO som jeg tidligere har referert til så klarte de ikke å tighte opp en stormfokk satt flyvende. tilstrekkelig til at den stod godt. Mulig at dette kunne vært løst med å inføre en 2:1 utveksling på fallet som benyttes.

Jeg hadde ekstra demonterbart kutterstag på en tidligere båt Hero 101, med tanke på bruk av stormfokk.

Kutterstag er greit nok til sitt bruk, bortsett fra som du også nevnte at det kommer i veien for genoaen når denne er i bruk. Jeg foretrekker å sette stormfokka flying, men en bør ikke vente for lenge med å få denne på plass. Blir et jævlig smell og påkjenning på riggen når vinden tar tak. Oppstrammingen av forliket kan også by på problemer. Ikke alltid en får anledning til å gå opp i vinden. Og må en, så må en, og da har en ventet for lenge.

Kystseilas, inntil en mister synet av land, er nok ikke stormfokka nødvendig, men den er som oftest klar hos oss. En vet jo aldri hva YR og andre kommer til å servere oss av vind. Har opplevd værforandring sommertid her på kysten så fort at en lurte på hvor dette været kom fra. Da har jeg vært glad for at jeg kan legge inn rev i storseilet nokså fort og heise stormfokka i le av genoaen for deretter å rulle inn genoaen.

Ellers bruker vi "stormfokka" ofte da det er et morsomt seil på slør og krys. 15 m2 på kryss er jo ikke allverdens, men med litt av genoen så får vi siget i gang. På slør med 30 m2 går det unna også i lite vind. Kan jo også rigge denne som kryssfokk og med ett rev i storen har vi balanse - tror jeg. Gjenstår å finne ut av dette. Kalkylen peker i denne retningen for Sebi. I dag seiler Sebi på storen alene uten at vi behøver å ta i rattet så ofte. Også med revene inne. Hun har overrasket meg noen ganger og jeg ser fram til å finne mere ut av henne. Hun er jo ikke så mye å se til, men hun kan seile :smiley: og det er det viktigste for oss.

Ellers har vi rigget henne til med alt tauverk bak til "styreposisjonen" akterut på hekken hvor alle operative funksjoner foregår. Så vi kan seile henne alene dersom vi har behov for dette. Øvrig mannskap kan slappe av i sb/bb kokpitt bak masta. Disse to områdene kan raskt lukkes inne med luke.

Blir jo ikke noe yngre med åra så jeg har satt en el-winsj på ønskelista :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har ikke kutterstag og vil helst slippe å ettermontere for å bruke stormfokk. Så blir det en løsning som enten kan brukes med rulleseil eller "free-flying". Jeg vet at det er ikke optimalt, men noen kompromisser må man leve med. Så jeg er litt spennt på jawik sin løsning når han ha fått noe til som fungerer bra.

Hvor stort stormfokk bør man ha på en Bavaria 32 (2003mod)?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 6 år senere...

Jeg skal montere et stag til storm fokk, maste toppen er klargjort, så er det store spørsmål, hvor mye må feste i fordekk tåle. Staget skal være løst når ikke i bruk. Kan en ha løs fot og brukke pullerene forut til nedre stagfeste? Har også tenkt på et annet alternativ, tenkt å bruke et 50x50x2.8mm rustfri firkant profil som går på tvers av forskipet ved pullereme, båten er en Jeanneau so42 2008 mod.

Redigert av KistinaU (see edit history)

Eg har vurdert det, det er montert en wichard folding padeye, men på skiftes ut for en større, den er montert på en 50x50mm plate uten noe mer. Ved anker brøner vinsjen i veien, se bilde

er det noen som vet hvor mye belastning det er på et slik punkt. Alternativ er et firkant rør som går på tvers under dekk mellom pullerene og et nytt kraftigere padeye og bolte den fast til dekk uten mellomrom for å ta opp belastningen.

bilde

Redigert av KistinaU (see edit history)

Det er helt korekt, det var meningen å bytte den til en større padeye, 70mm Wichard folding type. Platen under som du så vidt ser vil eg bytte ut med en som er 100x100x5mm, så sveise den fast til et firkant rør som har samme bue som dekket. Dette vil gå til begge sider til å hente styrke ved pulker feste. Da er stress fordelt til 1400mm, det bør vel være bra? Vedlagt bilde viser den ene puller feste, det er tilsvarende på mottsatt side.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...