Batilla Startet 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2008 Pleier å rengjøre flater som skal lakkes med rødsprit på en t-skjorteklut. Finns det ett bedre alternativ? May-Brith Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Det finnes kluter med klister på beregnet til å fjerne støv før lakkering. (klarte ikke å finne link til noen i farta) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Herman Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Problemet er vel ikke å fjerne støvet, men å hindre nytt støv i å feste seg mens du lakker. Klær, innredning, omgivelser osv roter opp ganske mye støv. Jeg har hørt at kineserne reiste ut på havet når de skulle lakkere. Neste gang du ser noen i nettoen midtfjords er det bare lakkering på gang. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Frikar Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Tror det heter drag eller noe lignende. Selges av malerforetninger( vi har iallefall) Er det 3M? Espen Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Problemet er vel ikke å fjerne støvet, men å hindre nytt støv i å feste seg mens du lakker. Klær, innredning, omgivelser osv roter opp ganske mye støv. Jeg har hørt at kineserne reiste ut på havet når de skulle lakkere. Neste gang du ser noen i nettoen midtfjords er det bare lakkering på gang. Ahha- de lakket båten de som vi så lå i nettonen på dekket langt uten for Jomfruland i sommer. Og fort som kaniner lakket de også! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 (redigert) Selv så bruker jeg micro klut fra Jordan (den som er lilla ) som jeg skylder i varmt vann 50+ som er tilsatt mye salmiakk vrir opp kluten godt så rister jeg den før man tørker overflaten Mvh Husmor Redigert 2.Mars.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) Problemet er vel ikke å fjerne støvet, men å hindre nytt støv i å feste seg mens du lakker. Klær, innredning, omgivelser osv roter opp ganske mye støv. Jeg har hørt at kineserne reiste ut på havet når de skulle lakkere. Neste gang du ser noen i nettoen midtfjords er det bare lakkering på gang. Nja, nå står båten på land da, må uansett lakke listene innendørs (pga temperatur/mye støv/lite plass). Har ikke lyst å fryse ræva av meg heller. Fra spøk til alvor: som den dyrevennen jeg er, ville jeg aldri ha utsatt mågane for det sjokket det ville blitt å se min nøgne skrukkete skrott. Sitter forøvrig akkurat nå ved datamaskinen med gassmaske på, datarommet er det eneste soverommet ingen sover i. Sender opp noen bilder, sånn at dere kan se hva jeg har slitt med i vinter. Det er ikke bare å løpe til Monter når man trenger listverk. May-Brith Redigert 3.Mars.2008 av May-Brith (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Stikk innom et billakkeringsverksted, og kjøp en fille eller to av dem:-) Spesialklut som er litt klebrig. Billigst og best Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Tack rag kalles de... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Batilla Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) Selv så bruker jeg micro klut fra Jordan (den som er lilla ) som jeg skylder i varmt vann 50+ som er tilsatt mye salmiakk vrir opp kluten godt så rister jeg den før man tørker overflaten Mvh Husmor Det skal jeg sannelig prøve, det vil si jeg prøver med en slik microklut som er beregnet til vindu. Takker ellers for andre forslag, men forannevnte er litt enklere å få tak i. May-Brith Redigert 3.Mars.2008 av May-Brith (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Etter jeg har tørket med rødsprit, så går jeg over det som skal lakkes med en JIF støvfille(tørrmopp). Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Batilla Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Takker for tips, Skjælø, tenker jeg prøver tørrmoppfille også. Tok en tur til hjemmesida deres, litt av ett arbeid dere har hatt, med kjempefint resultat! May-Brith Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Hei. Når jeg oljer og lakerer småting og detaljer prøver jeg å få hengt disse opp på høykant så overflatene blir minst mulig eksponert for fallende støv. Så tørrsliper jeg mellom hvert andre strøk med veldig fint vannslipepapir. Bruker mye 800 til 1000 korning på papiret. Da ser du lett hvor det har bygd seg opp store tårn der hvor støvet har landet. Ved å ha delene på høykant ser jeg tydlig at det blir mindre støv. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Takk for hyggelige ord May-Brith Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
vallbein Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) For å unngå at man får mye støv i lufta når man lakkerer innomhus , så bør man først bruke en sånn blomsterdusjflaske og dusje omgivelsene litt med vann ! Ikke så mye , bare akkurat nok til at støvet legger seg ! For å få et blankt resultat , bruk en matt lakk først , så lakkeres flere lag blank lakk over ! Lykke til ! Redigert 3.Mars.2008 av vallbein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Til W-945: Det går ikke med listene på høykant, de kan lett skli på plastikken jeg dekker med. Det med vannslipepapir var nytt for meg, jeg bruker ellers gradning 180 av slipepapir. Til Vallbein: Det virker ikke så logisk å bruke matt lakk først? Til alle: Når jeg vasker støv i stua bruker jeg mykgjøringsmiddel i vannet. Overflaten blir da anti-statisk og det tar lengre tid før overflaten blir støvete igjen. (Bare prøv, spesielt virkningsfullt på stereoanlegg og andre brunevarer!) Støvmopper og microkluter har vel egentlig motsatt effekt, de er statiske for å trekke til seg støvet, men overflaten blir jo ladet opp så nytt støv legger seg fortere. Så kanskje det ikke er så lurt likevel? May-Brith Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 For å få et blankt resultat , bruk en matt lakk først , så lakkeres flere lag blank lakk over ! Anbefales ikke, da man vil få et litt "uklart" lakkskikt... Alltid blankt først, også om man skal ha matt på toppen! Da sikrer man et klarest mulig lakkskikt, slik at treverket kommer mest mulig til sin rett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
WhiteShark226 Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Klebduk,får bort alle de støvene som du ikke tror er der! en litt klissete klut. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Klebduk De har denne her på Biltema. Grei pris i forhold til 3M sine. Har ikke merket noen vesentlig forskjell på de to typene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.