Jump to content

Fjerne støv før lakkering.

Batilla

Recommended Posts

Problemet er vel ikke å fjerne støvet, men å hindre nytt støv i å feste seg mens du lakker. Klær, innredning, omgivelser osv roter opp ganske mye støv. Jeg har hørt at kineserne reiste ut på havet når de skulle lakkere. Neste gang du ser noen i nettoen midtfjords er det bare lakkering på gang. :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Problemet er vel ikke å fjerne støvet, men å hindre nytt støv i å feste seg mens du lakker. Klær, innredning, omgivelser osv roter opp ganske mye støv. Jeg har hørt at kineserne reiste ut på havet når de skulle lakkere. Neste gang du ser noen i nettoen midtfjords er det bare lakkering på gang. :lol:

Ahha- de lakket båten de som vi så lå i nettonen på dekket langt uten for Jomfruland i sommer. Og fort som kaniner lakket de også! :lol:

Nja, nå står båten på land da, må uansett lakke listene innendørs (pga temperatur/mye støv/lite plass). Har ikke lyst å fryse ræva av meg heller. Fra spøk til alvor: som den dyrevennen jeg er, ville jeg aldri ha utsatt mågane for det sjokket det ville blitt å se min nøgne skrukkete skrott.

Sitter forøvrig akkurat nå ved datamaskinen med gassmaske på, datarommet er det eneste soverommet ingen sover i. Sender opp noen bilder, sånn at dere kan se hva jeg har slitt med i vinter. Det er ikke bare å løpe til Monter når man trenger listverk.

lister_2.jpg

lister_1.jpg

May-Brith

Redigert av May-Brith (see edit history)
Selv så bruker jeg micro klut fra Jordan (den som er lilla ) som jeg skylder i varmt vann 50+ som er tilsatt mye salmiakk vrir opp kluten godt så rister jeg den før man tørker overflaten :wink:

Mvh

Husmor

Det skal jeg sannelig prøve, det vil si jeg prøver med en slik microklut som er beregnet til vindu. Takker ellers for andre forslag, men forannevnte er litt enklere å få tak i.

May-Brith

Redigert av May-Brith (see edit history)

Hei.

Når jeg oljer og lakerer småting og detaljer prøver jeg å få hengt disse opp på høykant så overflatene blir minst

mulig eksponert for fallende støv.

Så tørrsliper jeg mellom hvert andre strøk med veldig fint vannslipepapir. Bruker mye 800 til 1000 korning på papiret.

Da ser du lett hvor det har bygd seg opp store tårn der hvor støvet har landet.

Ved å ha delene på høykant ser jeg tydlig at det blir mindre støv.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

For å unngå at man får mye støv i lufta når man lakkerer innomhus , så bør man først bruke en sånn blomsterdusjflaske og dusje omgivelsene litt med vann !

Ikke så mye , bare akkurat nok til at støvet legger seg !

For å få et blankt resultat , bruk en matt lakk først , så lakkeres flere lag blank lakk over !

Lykke til !

Redigert av vallbein (see edit history)

Til W-945: Det går ikke med listene på høykant, de kan lett skli på plastikken jeg dekker med. Det med vannslipepapir var nytt for meg, jeg bruker ellers gradning 180 av slipepapir.

Til Vallbein: Det virker ikke så logisk å bruke matt lakk først?

Til alle: Når jeg vasker støv i stua bruker jeg mykgjøringsmiddel i vannet. Overflaten blir da anti-statisk og det tar lengre tid før overflaten blir støvete igjen. (Bare prøv, spesielt virkningsfullt på stereoanlegg og andre brunevarer!) Støvmopper og microkluter har vel egentlig motsatt effekt, de er statiske for å trekke til seg støvet, men overflaten blir jo ladet opp så nytt støv legger seg fortere. Så kanskje det ikke er så lurt likevel?

May-Brith

For å få et blankt resultat , bruk en matt lakk først , så lakkeres flere lag blank lakk over !

Anbefales ikke, da man vil få et litt "uklart" lakkskikt... :sad: Alltid blankt først, også om man skal ha matt på toppen! Da sikrer man et klarest mulig lakkskikt, slik at treverket kommer mest mulig til sin rett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...