Baltic Startet 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 29.Februar.2004 Hei alle sammen! Ville bare fortelle at vi endelig har tatt oss råd til å kjøpe helt ny båt, som vi snart får levert (til våren), Scand 29 Baltic, med Volvo KAMD43 motor. Båten har fem faste køyer og har stor L-sofa ute i cockpit og sittegruppe nede i cabinen på styrbord side. SIMRAD 33CE (plotter/ekkolodd), SIMRAD 22 Autopilot og SIMRAD 68 VHF. Sidepropeller både foran og bak. Kalesje over det hele da vi bor på østlandet og vil ha muligheten til å "kle av " båten helt. Da kan vi også velge å ha forreste kalesjen på og bare åpne den foran hvis vi skulle ønske det, da får vi gjennomtrekk samtidig som vi har "parasoll" mot sola. Hard topp kan ettermonteres hvis vi skulle ønske det. Vi håper at vi valgte riktig båt for oss, valget stod mellom flere, men et valg måtte vi jo ta og båten er jo gjennomprøvd som bo-båt har vi forstått. Vi gleder oss veldig og håper at vi, og dere alle, får en trivelig båtsesong med mye flott vær! Hilsen fra båtfamilie med to voksne og tre små. Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer..... Må si jeg misunner deg en smule ja. Det er virkelig fine båter,hadde lommeboka vært litt mer villig hadde det nok blitt en slik på meg også. men men,det er lov og drømme.. Lykke til med den nye båten mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer med ny båt. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
fernanda Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer! Dette er en velprøvet og gjennomtenkt båt. og den holder seg bra i pris v/event. salg engang i framtiden. og det er jo en meget pen båt også da! Gratulerer. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Ludde Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer med flott båt. Ser mange slike langs kysten om sommeren, og alle eiere jeg har snakket med har bare godt å si om båten. Dere kommer sikkert til å få masse glede av denne. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Mariell Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulere så mye med ny båt. Nytt er deiligt men akk så dyrt Misunner dere. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
mavi Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer. Scand Baltic er en flott båt. En hytte på sjøen for de som har en drøy million å avse. Og den dagen du bytter den i noe annet, så er det jo greit å vite at du nok får igjen akkurat det samme som du gav for den uansett om den da er 10 eller 15 år. Da blir det hele til å leve med selv om båt er luksus. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer med ny flott båt! Og så alt det flotte utstyret. Kanskje vi treffes på fjorden til sommeren? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
jada Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer til dere som har mulighet til å realisere en slik drøm nå som dere har bruk for en slik båt. Den må jo være uovertruffen som turbåt til en familie. Romslig og flott som den er. Det var også "drømmebåten" for oss når vi var to+tre, men vi hadde aldri muligheten. Nå som vi stort sett bare en to voksne på tur, så har vi nok andre drømmer. Og det blir kanskje bare med drømmene nå også Sitér dette innlegget Link to post
Johnso Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer med ny båt Selv er jeg lykkelig eier av en 85-mod. kjøpt i fjor høst. Gleder meg vanvittig til vår og sommer. har også hel kalesjeløsning og bor på Østlandet Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Gratulerer med NY kjempefin båt Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Grattis med fin og populær familiebåt. Har selv hatt lillebroren, Scand Nordic 27, en båt vi var godt fornøyde med. Med ny Baltic og tilhold på østlandet blir det kanskje en mulighet for at du/dere dukker opp på Verdens første årlige offisiele baatplassen.no treff på Valle i Telemark i juni? :lol: Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Blanco Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Gratulerer med ny Baltic. Vi har i en periode på 15 år vært en lykkelig familie med Baltic. Tilsammen to stykker. Barna våre er bokstavelig talt vokst opp ombord i disse. En med hel kallesje og en med hard-top. For 3 år siden stod vi på nippet til å kjøpe en ny nr. 3, men fant ut at det ble litt kjedelig. Man bør vel se litt fornyelse også. Så kan man alltids diskutere om det var et rett valg. Men vi har det godt nå også. Hva er det imidlertid med dette utsagnet at vi er på ØSTLANDET og derfor velger kallesje over det hele. Estetisk er det ingen tvil om at Balticen tjener på å ha hard-top. Luner gjør den også. Og lite sol stjeler den med den store luken åpen. Kan det være at en std båtsesong på østlandet varer fra st.hans til 20 august. Man kunne få det inntrykket etter å ha sett Båtliv på tv. Jeg må farte til østlandet så godt som hver uke, og har drevet med det i over 20 år. Kan ikke finne noen åpenbar grunn til at det skal være andre årsaker enn denne ene. Sist sommer satt jeg i tre hele uker i shorts på hemsen. Forferdelig skarpt lys. Bare himmel og sjø over alt. Var ikke i nærheten av østlandet. Og det rare er at dette skjer oftere enn dere skulle tro. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
maanestraale Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Grattis med "Kjempe båt" og spekka med flott utstyr, Lykke til :lol: Men tiden til "våren" er bare så uendelig lang........ detta vet jeg alt om. (ny båt i fjor) Forresten er ikke ventetiden noe bedre i år . Men våren KOMMER og vi satser på en strålende sesong. nb! du skriver at valget sto mellom flere, kunne vært innteressant og hørt om dine vurderinger (tror du har gjort ett godt valg, Baltic er strålende båt) Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Stubben Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Hei. Graturerer med kjempefin båt. Kjenner godt denne følelsen. Hentet min 'nye' ÅRØ 33 i går. Du og familien får mange flotte turer med den nye Baltic'en:flag: Sitér dette innlegget Stubben. Pensjonist som nyter livet Link to post
Baltic Svart 1.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Kjempekoselig å få så mange hyggelige meldinger fra så mange andre båtfolk. Tusen takk alle sammen, kanskje vi sees på sjøen til sommeren, det hadde vært fint! NB! Hvis flere vil gi en hilsen eller kommentar er dere selvfølgelig hjertelig velkommen til det selv om jeg takker nå. Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 :crazy:Kjempebra valg!!! Det var drømmebåten min i 80-årene men var da for dyr den gang så mitt valg i 1983 ble en Scand Classic..Senere ..i 1999 kjøpte jeg en ny Scand Tropic som jeg var veldig fornøyd med ,man da jeg flyttet fra øst til vest ble det lukket båt for meg. Skaff deg hardtop til den.Selv på østlandet er det rått og kaldt om morgenen når dere eventuellt ligger i uthavn.Da var rutene på Tropicen full av dugg på innsiden. Lykke til! Mvh SOLO Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Gratulerer med ny flott båt. Intressant å vite om hvilke båter som ble vurdert og hva som var avgjørende for det endelige valget ? Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 På oppfordring vil jeg fortelle noe om hvilke båter som var aktuelle og som vi tittet nærmere på før bestemmelsen ble tatt, og hvorfor vi valgte Scand 29 Baltic. For å gjøre historien kort hadde vi en Draco 21 SC 1987 modell som vi likte godt, men som etterhvert opplevdes som litt for liten for oss fem. Mor og far + tre gutter,- nå på h.h.v. 2, 4 og 6 år. Begge vi voksne er nordfra (hun Ofoten og han Lofoten),- oppvokst "i vannkanten" og sånn sett vant med hav og båt, men ikke til den type båtliv som det er her sør. Nå bor vi like utenfor Oslo og har båtplass i indre Oslofjord. Vi skulle begge helst ønsket oss sjøtomt, men det er altfor dyrt for oss og vi kommer med all sannsynlighet aldri til å få råd til det heller. Vi begynte etterhvert å tenke mer og mer på større båt, slik at vi kunne være ombord noen dager med brukbar komfort, selvsagt gå i land for å få beveget oss og guttene, men å ha en plass å bo liksom,- i skjærgården. Båten er tenkt å skulle brukes både i ferie og helger + en god del ettermiddag,- og kveldsturer. Vi ville i utgangspunktet ikke legge så altfor mye penger i båt, men skjønte etterhvert at båt koster en god del, ihvertfall hvis vi setter en del krav til størrelse og komfort. Vi vurderte alt fra raske daycruisere/cabincruisere m/hekkagregat, via typen Inter 9000/9300 til Viknes 880/1030. Vi var på båtmesser og vi kjøpte alt av båtblader. Vi så jevnlig på "nettet" og var ofte i båthavner. VELDIG mye frem og tilbake,- fra mye brukt til lite brukt. Da vi endelig mente vi hadde bestemt oss for båten "vår" (Scand 29 Baltic,- 2 år gml.), fant vi at den "nesten" kostet like mye som en helt ny. Båten holder seg jo så godt i pris som brukt at vi følte oss "tvunget" til å vurdere helt ny. En pent brukt båt er jo "som ny", men vi fant etterhvert ut at vi denne gangen ville betale det ekstra som en helt ny båt koster. Da vet vi ihvertfall hele historien til båt og motor og selv er vi NØYE med vedlikeholdet. Båtvalget ble tatt etter nøye vurdering av våre behov/ønsker: - Fem faste liggeplasser (med mulighet til mange flere) - Mulighet til å sitte i to grupper, i cockpit og i cabin, hvis vi eller ungene vil være litt for oss selv - Mulighet til å "kle av båten" når det er fint vær (kjøre cabriolet) + god og solid kalesje- løsning for de dagene det regner/blåser (mulighet for å ettermontere hardtopp hvis vi vil) - Avdelt soveplass for voksne og barn (aktercabin) - Mange sitteplasser der vi sitter mest,- ute i cockpit - Romslig bord i cockpit når vi er mange som skal spise etc. - Alle i cockpit sitter på samme høydenivå hvilket betyr god sosial kontakt og at alle har oversikt alle veier, også ved cruising underveis Både kjøkken og sittegruppen i cabin er jo inne, men vi har kjempestor åpning ut, to skyvedører, slik at også her er det god mulighet for kontakt med cockpit + at det er gode utluftingsmuligheter (Vi vurderte flybridge, men syntes "terrassen" ble for liten i den båtstørrelsen vi hadde råd til + at flybridge er upraktisk/- gjør det vanskelig for ungene å bevege seg ombord) - I tillegg god solseng, for to, i cockpit (betyr også god sosial kontakt) - Skikkelig rekkverk og brede dollbord rundt hele båten gjør den familievennlig å bevege seg på (spesielt viktig for barna og dermed for oss voksne) - Grei plass foran, på baugen, å sitte for både barn og voksne både for soling og sitteplass ved "cruising" i skjærgården - Skikkelig kjøkkenløsning med kjøleskap + kjøleboks, gasskomfyr, god oppvaskdel og god skapplass forøvrig - Dusj både inne på toalettet og ute på badeplattformen bak - Badeplattformen rommer i tillegg el. ankervinsj m/fjernkontroll og fremme under baugspydet er det sammenleggbar baugstige. Sånt utstyr gjør det enkelt og greit å gå i land på holmer o.l. - Greit å henge Zodiak'en på 'snap-daviter' bak, uten at den stjeler utsikten bak (vi sitter såpass høyt i cockpiten i Baltic) - Siste to års modeller har løsning med ror og propell som har redusert støyen med 10 dB (Det er MYE) - God stueplass under L-sofaen i cockpit (også under dørken) - Da vi hadde storkostnad på drevet på Draco'en er vi glad for ror og propell på fast aksling - For vårt behov ønsket vi halvplaner (retningstabil ved sakte fart og mykere gange i bølger) - Så ønsket vi trygghet for en løsning som har vist seg å fungere godt over tid og god bruktbåt-pris den dagen vi event. vil selge - Sist, men ikke minst ville vi ha mulighet til bra fart (Vi får ca. 23-24 knop maks og ca. 20 knop i marsjfart m/normal last med Volvo KAMD43 - 221 HK. Det holder for oss, tror vi,- noe særlig mer er ikke en halvplaner som Scand 29 Baltic beregnet for!). MEN vi har avtale med fabrikken om at vi kan bytte båten inn i en ny 2005 modell (med samme utstyr) til neste år, m/Yanmar 290 HK hvis vi mot formodning skulle ønske det. Dette til en avtalt, fast pris, såfremt båten er pent behandlet Dette ble jo en hel avhandling, men slik ble det når jeg skulle prøve å imøtekomme ønsker fra de av dere som svarte på innlegget mitt og som ønsket at jeg fortalte om våre vurderinger m.h.t. båtkjøpet. Vi synes at det er mange flotte båter på markedet i dag, og enhver velger jo ut fra egne vurderinger. Vi valgte, som dere allerede vet, siste modifiserte utgave av Scand 29 Baltic og tror vi får mye båt for pengene og vil trives i den. Vi håper at vi får rett og ønsker igjen dere alle lykke til med deres valg! Igjen tusen takk til de av dere som har tatt dere bryet med å sende oss en hilsen her på "Båtplassen", alle er hyggelige og det setter vi pris på, vi tar gjerne imot flere slike!!! Kommentarer ellers? Hilsen fra oss alle fem! Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Bare hiver meg på å gratulerer jeg også Tror dere har kjøpt en kjempebåt Kos dere på sjøen,, Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Baltic Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Er det andre som har hatt lignende vurderinger og kommet frem til samme eller annen konklusjon? Det er alltid interessant å høre andres vurderinger. Selvsagt er det fordeler og ulemper i alle båter, det er alltid snakk om kompromiss og prioriteringer etter hva båten skal brukes til (fisking, bading, som"hytte", "sightsing", transport, bare sommerhalvåret eller hele året osv.). Vi vurderte båtkjøp etter hvordan VI vil bruke den. Etter hvilke kriterier vurderer DU båtkjøp? Noen som har kommentarer forøvrig? :nono: Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 På oppfordring vil jeg fortelle noe om hvilke båter som var aktuelle og som vi tittet nærmere på før bestemmelsen ble tatt, og hvorfor vi valgte Scand 29 Baltic.Jeg leste med interesse begrunnelsen for det valget dere har gjort. Det virker som dere har vært gjennom en svært grundig prosess, og jeg er sikker på at dere har gjort et bra valg. Ikke fordi jeg kjenner Scand'en på annen måte enn gjennom tester, annonser og messer, men fordi dere har vurdert behovene grundig og gjort valgene i forhold til det. Og så har dere enten vært dyktige til å forhandle fram en god kontrakt, eller så er fabrikken veldig tilsnakkendes mht. å finne gode løsninger (eller kanskje begge deler?) - jeg tanker på avtalen om mulig bytte til 2005-modell. Den observasjonen dere har gjort dere mht. verdiutvikling er nok riktig for en del anerkjente/etterspurte merker/modeller. Verdifallet er på en del båter veldig lite, og en kan oppleve at en mer eller mindre får pengene igjen flere år senere, dog slik at en del av ekstrautstyret nok taper seg mer i verdi. Jeg har selv gjort meg en del erfaringer knyttet til dette som jeg skal komme tilbake til ved en senere anledning. Nok en gang - lykke til med ny flott båt. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Gratulerer med ny båt. Scand 29 er jo en gjennomprøvd og solid familiebåt. Jeg håper dere blir fornøyde. Det var en interessant kontrakt dere har fått vedr. mulighet for å bytte opp neste år. Det var en ny variant - bra for dere! For alle oss andre på fjorden håper jeg at det holder med den motoren du har valgt i år En av tingene Scand 29 er kjent for er STORE hekkbølger . Noen ganger kan det være morro om man kan finne en stor hekkbølge å hoppe på - men stort sett er ikke det så morro med store bølger. Vil bare tipse deg om å ta en liten titt bakover i ny og ne og ha kontroll på sjøen du graver opp - da er du sikker på at alle andre også er like glade å båten din som du sikkert blir med denne flotte båten Sitér dette innlegget Link to post
Lin Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Gratulerer med kjempebåt. Har selv vært eier av en -98 modell Scand Baltic og var kjempefornøyd med den. Har vært båtløs et par sesonger og er nå på utkikk etter ny, og det er store muligheter for at det blir en Scand Baltic. Ha en super sommer i en super båt ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.