Marø Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Gratulerer med en flott båt. Nabobåten på brygga vår er en Baltic og jeg må innrømme at jeg har en drøm om en gang selv å bli eier av en. Lykke til med en båtsommer i ny flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 6.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2004 Igjen tusen takk for kjempehyggelige tilbakemeldinger! Er det noen her som har synspunkter på hvilken motor av Volvo KAMD43 på 221 HK og Yanmar 290 HK som er å foretrekke til Scand 29 Baltic? Er det slik at det alltid er bra å ha ekstra kraft i reserve, egentlig mere enn man trenger, slik at man belaster motoren mindre ved normal bruk og i tillegg har ekstra kraftreserver ved behov? Eller er det helt unødvendig å kjøpe så stor motor som 290 HK til Baltic? Er det forskjell på drivstoff forbruk? Hva med kvaliteten på disse motorene? Hva med bruktverdi etter noen år? Forskjell på service-vennlighet/pris? Verksteder? Andre ting? Hva ville dere gjort i vårt tilfelle, da vi kan velge innbytte til 2005 modell m/Yanmar 290 HK om et år, mot et fornuftig mellomlegg? Vi vil jo gjøre våre egne erfaringer etterhvert, men kunne være interessant å få andres synspunkter i forkant, så kan vi være ekstra oppmerksomme på forskjellige "ting" når sesongen kommer... Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 6.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2004 Gratulerer med ny båt, den kommer til å by på mange fine opplevelser for familien. Vi kjøpte en 83mod Baltic våren 89, den hadde da nettopp fått ny motor (250hk Iveco). Denne båten solgte vi først i 97 etter 8 år med mange fine båtopplevelser. Hver eneste sommerferie fra 89 til 97 ble tilbragt ombord i denne båten, vi er to barn og to voksne så alle hadde sin egen seng uten å ryddde til i salong eller lignende. Fantastisk fin bobåt, vi hadde ikke hardtop så det kunne bli litt trekkfullt under kalesjen noen ganger samtidig som det til tider ble mye lukking og åpning av døren ned til akterlugaren for å komme til toalettet. Vi rundet Lista og Jæren i denne mange ganger i svært varierende vær og den tåler ganske mye sjø, (husk å sikre luken på fordekket). Etter min mening en av de, om ikke den beste bobåten i denne størrelsen, dieselforbruket med denne motoren var også svært lavt, kun 30l i timen ved 20kt. Hadde nok foretrukket en 290 Yanmar dersom jeg skulle velge mellom den og KAMD43 pga. høyere dreiemoment. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Nibba Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Gratulerer med kjempebåt. Har selv en -98 modell Scand Baltic og er kjempefornøyd med den. Du nevner 2 forskjellige motoralternativ. Vi har en Vetus Deutz med 286 hk , er veldig fornøyd med den. Hadde jeg hatt dine valg ville jeg valgt Yanmar med 290hk. En ferielastet Baltic med 5 personer ombord krever litt motorstyrke. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Må bare slutte meg til gratulantene, dere har nok valgt en kjempeflott båt! Kikker selv litt på 32 Atlantic, du vet firefotssyken........ Fordelen med Scand er to stikk køyer i forkabinen. Dette viser seg å være påkrevet nå når ungene etterhvert kommer i tenårene. Lykke til, og ser dere oss i "Thejo", en Wiking 28, så må dere gjerne komme å hilse på! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Baltic Svart 17.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Nå er det på tide å besøke "Sjøen for alle" på Lillestrøm. Mange flotte båter en kan se nærmere på og ypperlig mulighet til å sammenligne forskjellige alternativer. Selv hadde jeg glede av å se på båtmodellen jeg allerede har bestilt,- ny Scand 29 Baltic. Det ble et hyggelig gjensyn og vi gleder oss til sjøsetting om vel en mnd. Når det gjelder spørsmålet om størrelsen på motoren har jeg idag snakket med både Yanmar og Volvo representanter på båtmessen. Begge sier at dagens dieselmotorer er bygget for å kjøres med høyt turtall og å ha motstand. Konklusjonen ble at det kan bli feil å kjøpe for stor motor som ikke får 'kjørt seg'. Så her må en selv nøye vurdere ønsker og behov. Det ene alternativet er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Tenk på hvordan du tror at du vil kjøre og kjøp en motor som får mest mulig 'riktig belastning'. For stor motor som får for lite utblåsning vil etterhvert 'sote igjen' og fungere dårlig! Motorgutta sa at det kunne sammenlignes med oss mennesker. For å fungere godt og bli i god trim må vi trene og 'tøye grensene' jevnlig. Vi vil nok i løpet av sommeren vurdere nøye hva som er det mest optimale motorvalg for oss. Begge alternativene er gode motorer,- bruken avgjør hva som er det mest riktige i hvert enkelt tilfelle. Men det spørs om ikke vi blir å bytte til ny Baltic med 290 Yanmar til neste år, det er jo godt å ha litt ekstra å gi på med ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.