Jump to content

Ekkolodd / Kartplotter combo

d3800

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ein kartplotter m/ekkolodd funksjon, men sliter veldig med å finn ut kva eg eigentlig bør kjøpe.

Skal brukes på seilbåt så trenger ikkje noko veldig stort / raskt system.

Budsjettet er på maks 7-8000kr og skal då inklude:

- Kartplotter m/ekkolodd

- Kart over vestlandet (minimum hordaland / rogaland)

- Gjennomgående giver til ekkoloddet. (Bronse er vel best, men fungerer plast bra?)

- (Ekstern GPS antenne er sikkert ikkje nødvendig sidan den skal brukast ute i cockpit i seilbåt...)

Ang. budsjettet så satsar eg på å importere dette då dollarkursen er så låg, dersom det blir vanskelig for dykk å gi råd i $USD så tipper eg tilsvarande "pakke" i Norge kostar mellom 10-12000.

Største problemet mitt er å sammenlikne alle priser / spesifikasjoner når det blir 3 deler (plotter, giver og kart) og med så mange ulike alternativ.

Er takknemlig for alle forslag og råd! Er også interessert i linker til plotter tester dersom det er å oppdrive!

d3800

Det var 5 altrnative svingere her , svingeren må bestandig takes ut etter hvilken båt og hvilket ønsket bruksområde og dsm 25 er et meget bra lodd med rikktig valg av svinger.

Om du oppgir hvilke dypder , i vilken fart fart , skal den lese tempratur, skall du og lete fisk , på hvilke dyp ? hvilke krav settes , så kan jeg foreslå en som passer bedre en den avbildede hekksvingeren som nok ikke er egnet for en seilbåt.

E66061 er beregnet for høy fart og en sko/plastikkbåt som er formet for hig speed følger med , denne kan skråskjeres slik att svingeren får rikktig vinkel for pulsene mot bunnen.

Redigert av fiskebat (see edit history)

Den såg ikkje så dum ut den. Har faktisk ikkje sitt så mykje på Raymarine, trudde dei låg ein del høgare i pris enn dei andre alternativa.

Når det gjeld svinger så vil eg ha gjennomgående, enten plast eller bronse. Har pr. dags dato eit eldgammelt ekkolodd med bronsegiver og tenkte eg kunne bytte ut den gamle svingeren , dvs. bruke samme "hull".

Når det gjeld bruksområdet til ekkoloddet så er ikkje det så mykje. Fart og temperatur er ikkje nødvendig, har logg og temperaturen måler eg med storetåa :) Fiske vert det litt av men relativt begrensa. Først og fremst for å måle dybde, har seilbåt veit du må passe på kjølen...

Har eit spm.

Ser at mange nettbutikker i USA har såkalla "Closeout" (dvs. avsluttningssalg?) på Humminbird 900 serien. Her f.eks:

http://www.turtlemarine.com/humminbirdcloseouts.html

Nokon som har erfaring med disse plotterene? Har 7" skjerm i motsetning til det meste av konkurrenten i prisklassen som har rundt 5".

Airmar produserer de fleste svingerne til de mest kjente loddene , de dyreste svingerene til over 11000 til l ett ekkoloddtmerke kan en få til kr 3000,-

Jeg har DMS 300 lodd med en svinger for store dyp. det er ikke prisen på svingeren som avgjør om brukeren blir fornøyd , men rikktig svinger til ønsket bruksområde , her er ett utvalg svingere,:

http://www.marinedeal.com/category_s/3597.htm

Skall prøve å finne igjenn linken til Airmar med hvem som er hvilken, for det er masse penger å spare på de dyreste svingerne.

Svinger er vel forsåvidt det minste problemet... ein billig og grei svinger til relativt grunt farvann, først og fremst til å måle dybde, ikkje så mykje fiske...

Er meir interessert i anbefalinger og råd om plottere som burde være aktuelle mtp. mitt budsjett...

Raymarine A60 virkar interessant, Garmin 525S har eg t.d. kikka litt på, men har dyre kart. Er også andre i rundt 5" klassen som har tilsvarande specs.

Alternativet til plotterane nevnt over som eg har kikka litt på er 7" plotterar, som ikkje nødvendigvis er noko dyrare.

Humminbird plottarane som nevt er 7" og ser greie ut. Eit anna alternativ er Northstar 660 Explorer...

Spørsmålet er jo kor gode Humminbird og Northstar plottarane er relativt til Raymarine, Garmin m.m.?

Redigert av d3800 (see edit history)

Vet ikke har adri hvert dypt nok for en slik test , 1700 m etter skall det gå ned til etter data bladet , men det er helt uintresant , leter etter håjærringer med det ,men om en ser noe på loddet så blir det fort noen kilometer med avvik med agnet, vi får se , om loddet er bra nok så tar det meget lang tid å lære å tyde det godt nok, har hatt mange lodd og når en endelig etter noen år tyder di godt nok så er de for gamle .

Det er faktisk en fordel å ikke kjøpe bedre lodd en hva en har bruk for , for om all fisken som vises på de avanserte loddene var ekte såååååå. og om en ikke ser noe særlig med fisk så er de jo bare å juster på litt så blir det greit . De fleste sportsfiskere bruker mere drivstoff og har mindre fisk med seg i land etter at lodd er blitt montert.

Når det gjelder til seibåt så er nok plotteren viktigere , ikke minst lesbarheten i solys og tettheten mot skjøvann , tror og faktisk att de mobiltelefonene som kommer til høsten og kan og brukes til navigering på skjøen.

Humminbird 787 C2xi, tror jeg den heter... som jeg skal kjøpe

Humminbird går for å ha gode ekkolodd mens Garmin er best om du ikke trenger den beste ekkoloddfunksjonen og liker 3D visning av havbunnen.

Kartene ellers er stort sett like

Jeg sammenlignet Garmin 525S og Humminbird 787C2xi på båtmessa idag og det var det de på Belanor fotalte var de største forskjellene. (Forøvrig kunne de anbefale samtlige merker, også de de selv ikke solgte, når det gjaldt selve kartet da de stort sett er like) Det er tillgeggsfunksjonene som bør være avgjørende for merke

Humminbird 787 koster ca 8000 NOK i Norge

Redigert av Thomas Nidelv 24 (see edit history)

Vanskelig greier dette her...

Føreløbig trur eg valget først og fremst står mellom:

1. Humminbird 937

2. Northstar 660 Explorer (C-map)

3. Lowrance LCX-27C 7" (Navionics)

(4. Garmin GPSMAP 525s) (Bluechart g2)

Alle alternativa kjem vel ca. på rundt $1100-1300, og eg har vel innsitt etterkvart at det er mulig total prisen min må justerast opp til rundt 10.000 NOK inkludert kart...

Nokon som har erfaringar med nokon av dei nevnte plottarane? Andre alternativ? Anbefalingar?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...