Jump to content

Skrog til wankel prosjekt

Sindregutt

Recommended Posts

Hei!

Ny på forumet her! jeg kan heller ikke veldig mye om båter. Det jeg lurer på er om noen har noe gode forslag til hvilket skrog som kan passe et ganske spennende prosjekt. Jeg er ute etter noe lignende hydrolift sin s24. Den må være mellom 20-25 fot vil jeg tro og ha plass til rundt 5 personer og inboard motor.

Planen er å montere en 400hk turbo wankel og lage alt interiør etc selv. Jeg har drevet med rx7 og turbo wankel i 4-5år nå så det er ikke ukjent for meg!

Noen som har forslag til skrog? evnt et tilsalgs? Må ikke være altfor dyrt men somsagt er helt ribba skrog det beste.

MVH Sindre

Smuggler er fine men ser litt 90talls ut. Blir nødt til å titte litt rundt men det hadde vært bra å fått noe på sjøen i år for testing. Spennende å se hvordan motorene holder med mye kjøring på jevnt turtall. Fortsett å komme med forslag og innspill! (gjerne kritikk også!!)

Noen bilder av motoren. Liten snærten sak :) Det der er motoren fra banebilen min men kommer til å bygge en identisk med hakket større turbo som båtmotor. Den motoren der gir 400hk på hjulene.

turbocrash2.jpg

motormontert.jpg

Stilig! Hvordan takler en Wankel motor høy belastning over lang tid? Iogmed at båtmotorer går "i oppoverbakke" hele tiden?

Uansett; lykke til. Moro med folk som tør å tenke nytt.

btw: Hvorfor ble ikke Wankel motoren mer utbredt? Hva er svakheten på de?

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Smuggler er fine men ser litt 90talls ut. Blir nødt til å titte litt rundt men det hadde vært bra å fått noe på sjøen i år for testing. Spennende å se hvordan motorene holder med mye kjøring på jevnt turtall. Fortsett å komme med forslag og innspill! (gjerne kritikk også!!)

Uffda, nå ble jeg fornærmet....! ;-) Ellers så finnes det jo nyere smugglere også med mer moderne utseende. Vil vel tro at mest moro vil du få ut av et skrog på 19-24 fot. Clipper (senere Scand formula) er jo også velegnet, men også de er jo eldre båter da.

Vil vel uansett tro at en motor som din bør skyve noe som er lett, og med høyt fartspotensiale.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Mange interessante problemer som jeg ikke har tenkt så nøye igjennom siden jeg først og fremst kan wankel motoren til bil bruk. Dette er et prosjekt jeg har sammen med 2 andre kompiser som kan mere båt men lite wankel.

Smuggler hadde vært noe egentlig. Jeg syns de er fine men de to andre som skal stå for båten vil ha et mere moderne utseende på skroget. Før har jeg sett mange halvferdig prosjekt men nå som jeg selv skal ha finner jeg lite. Vil helst ha bare skrog uten interiør/utstyr.

Når det kommer til giring så vet jeg enda ikke åssen man skal gjøre det. Vannjet er kanskje best mtp turtallsområde?

Motoren vil jo ha arbeidsregister fra 3-4000rpm og opp til 10-12000 alt etter hvordan motor jeg bygger. (har faktisk en 2L med 3 rotorer på hånda :D )

Alle ideer er velkomne! Tror jeg trenger litt forslag her!

Hvorfor wankel ikke er mere utbredt? Tja, de har meget dårlig rykte og de bruker endel bensin. Rykte kommer av dårlige tettninger(kan sammenlignes med stempelringer) noe som har blitt MYE bedre den siste tiden. Wankelen tåler heller ikke daukjøring over lengre tid noe som har blant annet ført til mange rx8 (nye mazda wankel bilen) ras i USA pga damekjøring.

Blir spennende å se hvordan motoren takler høy belastning over lengre tid. Dette er jo også en god grunn til å bygge en slik båt, nettopp for å se hva motoren faktisk er kapabel til! Jeg er overhode ingen ekspert på disse motorene men jeg har bygd 4stk til banebruk de siste årene!

Sindre

Jeg vet at Rothor har gjort noe med dette.... og noe med multi fuel og diesel i Wankel maskiner.

Da jeg så på Wankel i båt, så ble alternativene vannjet med reduksjonskasse (motoren har for stort turtall for pumpen) fra ZF i samsvar med Hamilton, eller overflatepropell (Arneson, eller muligens fra Pulsedrive=) da også med reduksjonsgir.

Regner med en RX8 maskin, to eller tre rotorer, keramisk tupp på stempel, og litt scavanging oil ..... uansett gankse kult da maskinen er lett, går veldig rolig og jevnt og burde gå bra....

Her er en ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

btw: Hvorfor ble ikke Wankel motoren mer utbredt? Hva er svakheten på de?

Som Sindre er inne på, de fikk et dårlig rykte på 60-tallet. NSU hadde jo sin Ro-80 , som var relativt sulten på rotorer og tetninger.

Wankel ble også benyttet i snøscootere på 60-tallet, blant annet Sachs og OMC lagde motorer. Her var visstnok hovedproblemet varmeutvikling. Mener jeg også leste et sted at OMC gjorde forsøk med wankel påhenger..

Suzuki forsøkte seg også med wankel i motorsykkel, med sin RE-500(?) på midten av 70-tallet. Men motorsyklister er om mulig enda mer konservative enn båtfolk, så det gikk ikke spesielt bra....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg er ganske blank på hva man må ut med. men 50-200 tusen til skrog. Jo billigere skrog blir gir penger til bedre mekaniske løsninger selvsagt. Hva motor gjelder så vet jeg hva det kommer til å koste for en 4-500hk motor.

Divemaster, kult at du har vært inne på tanken! Ble det no mere enn bare research? :)

Hei!

Ny på forumet her! jeg kan heller ikke veldig mye om båter. Det jeg lurer på er om noen har noe gode forslag til hvilket skrog som kan passe et ganske spennende prosjekt. Jeg er ute etter noe lignende hydrolift sin s24. Den må være mellom 20-25 fot vil jeg tro og ha plass til rundt 5 personer og inboard motor.

Planen er å montere en 400hk turbo wankel og lage alt interiør etc selv. Jeg har drevet med rx7 og turbo wankel i 4-5år nå så det er ikke ukjent for meg!

Noen som har forslag til skrog? evnt et tilsalgs? Må ikke være altfor dyrt men somsagt er helt ribba skrog det beste.

MVH Sindre

Velkommen ombord Sindre :yesnod:

Turbo og bensin ombord i en båt - det blir interessant å se.

Jeg vil tro at den største utfordringen ligger i å få nok kjøing. Hva er eksostemperaturen på motoren din - 1100 grader kanskje? Og da har du radiator og vindkjøling fra vifte. På båt blir det mye mindre vindkjøling - så dere bør nok marinisere den på en god måte for å få nok kjøling. Ser for meg at det må en STOR varmeveksler til for å få kjøling. Eksostemp måler har du kanskje allerede - jeg ville i hvertfall hatt det i eksperiment tiden.

Samme gjelder oljen - vet ikke hvordan bunnpanna er på denne motoren - men bevegelsene er annerledes på en båt enn en bil - om du kjører som meg hender det jo at båten krenger en 30 grader i hvertfall - og det er jo greit om stemplene blir smurt da også :wink:

Gleder meg til å følge prosjektet. Jeg ville kanskje startet med noe enkelt skrog der man lett kan ta motoren inn og ut. Vet om en gjeng i Drammes som monterte en Fiat turbomotor i en 20 fots tresjekte. Med ca 4 kvm trimflaps bak gikk den som et uvær :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Divemaster, kult at du har vært inne på tanken! Ble det no mere enn bare research? :)

Stoppet med research, da maskinene ikke var lett tilgjengelige...og jeg ville ha diesel versjonen...

46 fot, Tremlett

2 x 500 hk

ZF girkasse (to trinns for overflatepropeller)

Hamilton vannjet.

Alle var svært interesserte, men jeg bakket ut før jeg måtte legge ut ££££ for å få skroget lagt opp ...., men kunne ha blitt et riktig interessant prosjekt, da 46 foteren til Tremlett gjør rundt 28 knop med 2 x 300 og vanlig aksling.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hva med Avanti 21?

Er en her til 12' , men den trenger nok litt jobb før den er presentabel...

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=12307499

Eller kanskje et 22' sportcat halvfabrikat til 75000...?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=12255725

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det hørtes rått ut divemaster!

Nimo båtene er i det riktige område av båter. De så jo ganske fine ut! Tror ikke vi skal kaste oss ut på et skrog som har hatt outboard. Blir litt vel mye jobb da det er motoren som er eksperimentet :)

Jobber forsåvidt på sas teknisk med composite og denslags men har liten erfaring med støping. Eneste jeg har gjort/gjør er kopiering av skjermer/fangere til banebilen (høyt forbruk :) )

Ang motoren så ser jeg for meg tørrsump på oljen. Wankel motorene har jo "tørrsump" orginalt. DVS bunnpanna er kun som reservoiar hvor man har en oljepumpe som pumper oljen rundt. Det finnes andre løsninger her som feks såkalte buffle plater som hindrer oljen i å skvulpe.

Jeg tenkte egentlig på vann-vann, vann-olje og vann-luft kjølere til motoren også må man se på hvordan man skal få kjølt ned eksosen. Jeg har faktisk ikke EGT sensor på bilen av forskjellige grunner, men den har vært røglødene :).

Har sett litt på prestanda/vekt på diverse båter og da har man MYE å hente på å bruke en wankel motor!

Nå bruker jeg bilene mine som referanser endel her og da har jeg fult ladetrykk fra 3200rpm noe som er ganske bra. Hvordan følelse det gir med turbolagg i båt aner jeg ikke! Noen som vet? :)

Sindre

Samme gjelder oljen - vet ikke hvordan bunnpanna er på denne motoren - men bevegelsene er annerledes på en båt enn en bil - om du kjører som meg hender det jo at båten krenger en 30 grader i hvertfall - og det er jo greit om stemplene blir smurt da også :wink:

Såvidt jeg vet har Wankelens særegne konstruksjon den fordel at de alltid har et smuresystem som best kan sammenlignes med tørrsump på vanlige stempelmotorer, da vil det ikke være noe problem om man krenger. Hvis rotoren har keramiske tupper burde man være kvitt enda en bekymring i forhold til smuring.

Når det gjelder apexene(tettningene) så er keramiske helt rått, men også prisen. Får se litt hvordan løsning man evnt går for der. Wankelmotorene har orginalt oljeinsprut direkte inn i forbrenningskammeret. Her bruker man på biler motorolje fordi mazda ikke ville skremme kundene med ENDA et påfyllingslokk! Dette er ingen god løsning da de aller fleste motoroljene brenner dårlig og legger igjen mye karbon. Derfor blir man nødt til å bygge om til 2 taktsolje påfylling. Siden dette er ganske vanlig på båter så vil jeg ikke tro det skulle være noe skremmende :) På baneracern kjører jeg 2taktsoljen rett i bensinen men det er en tungvindt og grisete løsning til båt!

Drar nok en liten tur til båtmessa ikveld for litt inspirasjon :D

Redigert av Sindregutt (see edit history)

Den motoren må jeg nesten bare kjøpe, fordi den var så tøff!

Har gjort litt mere research på den båten fra australia/nz. Den har en 3rotor cosmo motor med bridge port og garrett gt40. Det sier dere kanskje ikke så mye. Men det er en relativt grom motor. Regner med at jeg greier å bygge lignende til 50-70000kr. Uansett er det en helt annen båt en hva vi planlegger og jeg vil påstå at det er å tøye grensene litt vel mye, selv på en 2L.

Var på båtmessa i dag også. Kjenner jeg er litt bilmenneske for båtindustrien har MYE å lære på kvalitet! Uansett var det mye fint men kanskje litt få nyheter!

Fikk inspirasjonen jeg trengte ivertfall! Samt at vi fikk se litt diverse vannjet løsninger og sånt.

Sindre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...