Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Fant denne her. Ser ikke ut som om er i veldig bra stand men jeg er veldig klar for å bare få en båt på vannet for å se hvordan det faktisk fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 har dere tenkt aksel eller drev på båten? skal dere ha drev må dere være obs på at dreimomentet knekker drev så det suser. Vet ikke hvordan nm kurven er påen wanken - men du har jo turbo så jeg regner med at det er bra trøkk fra rundt 3000 rpm. Som du vet fra bil er det stigningen i kurven på kort turtallsområde som knekker drevene - så kanskje rett aksel er tingen? Alterntivt kanskje dere bør se på et Mercruiser racing drev? Jeg synes dette skroget ser helt greit ut. Litt sparkel og lakk og mye er gjort med utseendet - dette blir vel uansett en testbenk til å begynne med. SLankt skrog med skarp V bunn og mye motor krever litt av føreren men gir nok mye igjen i fart. ikke glem trimflaps Sitér dette innlegget Link to post
Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Vet ikke helt hva man skulle brukt av drev eller aksel. Det er ekstremt dårlig dreimoment i bunn på disse motorene noe som kan bli interessant å se hvordan fungerer i en båt. Jeg titta forøvrig litt på hamilton vannjet greiene, det så jo veldig lettvindt ut men må vel ha girkasse der og. For meg hadde det skroget vært bra nok om det ikke er veldig fillete glassfiber men det får de andre avgjøre. Som du sier så blir jo den første båten testbenk uansett så greit å finne en billig Vbunn båt egentlig. Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) vannjet gir nok bedre virkningsgrad i høy fart - men med så mye hk som dere skriver om vil jeg tro at et racingdrev fra Mercruiser er den enkleste løsningen for dere - enkelt å montere om du kan få en adapterplate som passer til motoren, slipper girkasse, enkelt å finne rett utveksling ved å bytte propell og kanskje også viktig - relativt forutsigbart å kjøre med. skal du ha rett aksel må du også ha ror. vannjet er pyton i lav hastighet - ingen styring. dreimomentkurven ville jeg kikket nøye på så dere unngår drevhavari. Det er ikke vanlig med så mye bensin hk og turbo i båt. Ser for meg at du har ganske real ketchup effekt på den motoren - og det knekker fort kassa/drevet . Derfor et skikkelig racingdrev Redigert 4.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Hmm skjønner. Litt dumt at jeg ikke kan mere om båt enn hva jeg kan men alle inspill er bra! Lærer etterhvert. Når det gjelder ketchup effekt så er den ikke fraværende nei.. Med den motoren jeg har i bilen så begynner den plutslig å spinne på tørr asfalt i 90kmt. Noen som har erfaring med dette i båt? Som du sier BitteLiten så vil jo det bli en enormt stor belastning i det ladetrykket kommer. Fordelen igjen med wankel er den store produksjonen av avgass så ketchup effekten føles ikke lik ut på samme måte i wankel som i stempel. Nå skal motoren min kjøres i benk rundt påske så da får man ut papirer på hva kurven ser ut. Den kan man ha i bakhode på båtprosjektet også! Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Blir spennende å få nm kurven. kan være at du bør mappe om motoren til en litt mildere nm kurve - dreimomentet trenger du bare for å få motoren i plan - det er hk'ene som gir toppfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Det er i hvertfall skikkelig grom lyd i den YouTube filmen. Sitér dette innlegget Link to post
Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) http://www.mazdamaniac.com/images/misc/rx8club_hp.jpg Her kan dere foresten se noen dynokurver av rx8 med diverse mods. 100ft/lbs = 135nm Bitteliten, hvis du ser på linken til den fra youtube (altså linken om båten) så kan man jo teste med det de har brukt. I artikkelen skriver de dog om treg aks i bunn og at de skal modifisere noe og montere på ett eller annet "torque" .. Lyden er råå i 3 rotor wankel. 4 er perverst Sindre Redigert 4.Mars.2008 av Sindregutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=nullFant denne her. Ser ikke ut som om er i veldig bra stand men jeg er veldig klar for å bare få en båt på vannet for å se hvordan det faktisk fungerer. Ser at båten er avetert som en Avanti, med den gul fargen innvendig er jeg ganske sikker på at det er en Clipper 21. Men de formene har blitt solgt mange ganger, Har to stk modell båter av Clipper, det var det jeg hadde råd til av drømme båten fra ungdommen. Sitér dette innlegget Link to post
Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Hva tror du om det skroget Wicma? Er det noe å bruke? Nå har det blitt litt vel mye båt research i det siste, har fremdeles 2 rx7er som må settes sammen før sessong! Tidskjema er for trangt til så mye tid bak skjermen hehe Fant jo disse delene hos de jeg handler overhalings kit hos. De har jo alt av utstyr men jeg syns det virker spinkelt med det drevet de har blant annet. Får ta en telefon til de senere og høre hva dette tåler, antagligvis ikke så mye som vi vil ha! http://www.atkinsrotarymarine.com/index.php?pag=2 Redigert 4.Mars.2008 av Sindregutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Our marine bellhousing will fit the following inboard engine for through hole drives: Borg Warners, Velvet Drives, and Hurth Mercruisers. It will also fit IO units with a proper adapter plate. Noe av dette som kan tenkes at man burde bruke. Man kan lage mye deler selv men som feks bellhousing og sånt er kjekt å kjøpe ferdig. En gammel link de hadde til en wankel båt hadde gått 200 timer uten problemer og da var de så å si over 5000 store deler av kjøringa. Hva er vanlig gangetid på en motor før det skjer ting? Jeg har generelt dårlig erfaring med de motorbåtene jeg har kjørt, men det er en annen historie.. Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Båtmotorer har en tendens til å stå seg i hjel mer enn gå seg i hjel. En wankel som har gått mer enn 200 timer er vel snart verdensrekord Jeg så på den Youtube videoen nå - morro!! kan tenke meg at de har rett aksel og rod på den båten. Som du ser gir de forsiktig gass -og det er nok får å unngå at alt vris seg. Det drevet på Finn vil nok ikke holde - du må få et skikkelig racing drev med kraftigere dimensjoner. Ser at du skal ha større turbo på båtmotoren - hvorfor det? JEg er ikke sikker på at du trenger det - det vil gi mer ketchup effekt og trolig ikke mer hk på toppen. Som jeg skrev over - det vi bruker turbo/kompressor til på båtmotorer er å få båten ut av vannet når den skal opp i plan (på mine D4 er det både kompressor og turbo - som du sikkert vet har de virkning på ulikt turtall) Kanskje en skikkelig skrukompressor vil fungere vel så bra - eller kanskje en liten turbo som lader fra lavt turtall er å foretrekke - so fort du har båten ut av vannet vil hk'ene i motoren ta over og dra av gårde. Om du klarer å mappe motoren din slik at dreimomentkurvene ikke er mer agressive enn det grafene du linket til viser tror jeg ikke det er noen stor krise her - da har du mer å gå på enn jeg trodde. En VP D6 370 motor har maks dreimoment på 880 Nm ved ca 2000 rpm. på tomgang er dreimomentet 830 Nm - da kan man forstå at det trengs sterke drev Redigert 4.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Vel skroget er en gammel konstruksjon, men det har fin dyp v bunn, så det burde tåle endel fart. Sett med mine øyne så er det ikke helt utdatert på skrogformen. Ut i fra et lavt budsett, så er dette bra greier. Skal dere satse på et nyere skrog regner jeg med at det vil bli vesentlig dyrere en dette prosjektet, dette prosjektet har også en motor som kan selges. Glemte å nevne det i forige innlegg det er et skikkelig spennstig prosjekt, lykke til videre. Post masse bilder ettervert som det skrider frem. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Tror ikke du vil ha noe problemer med dreiemomentet ... problemet er turtallet på maskinen ... hva maxer du på ...12,000 ?? Uansett hvor du går her, så må du ha reduksjonsgir, og du har et par ting du må passe deg for: Vannjet, trenger stort areal bak for å dra inn vann, så må flate ut V helt i hekken, noe som reduserer løft i hekken, og for å påvirke trim på båten må du ha trimflaps ... ok hvis du får for mye baug opp, men ikke hvis du får baug ned... Vannjet vil være følsom i vind og vil ha en tendens til å bli "blåst" sideveis da du ikke har fult "grep" i vannet slik du har med en propell. Racing drev ... er vel beste alternativet ... og du kan hive på en to-trinns ZF reduksjonskasse og få full trim muligheter med mindre timflaps for sidejusteringer.... ingen hensikt med vanlig derv, med mindre du kan finne noen som kan håndtere den reduksjonen du vil ha behov for, noe som kan påvirke effektiviteten på drevet ... (Hk ned til propellen og vann som betyr fremdriftstap) Mer eksotisk så kan du gå for "billigere" overflatepropell, slik som pulsedrive (Arneson er dyrt), som har trim muligheter opp og ned, samme mulighet med to trinns ZF reduksjons kasse... og små trimflaps for side justeringer... muligens det raskeste alternativet. Ulempen her er at med overflate propell, så får du et større løft i hekken enn med de andre to alternativene, så på en liten båt, er du veldig avhengig av å kunne beregne løftet før du monterer maskin og utstyr, slik at du får en lav hekk som utgangspunkt, og hvor fult pådrag ikke løfter hekken på en slik måte at båten overplaner eller skjærer ut ukontrollert... Alt IMHO of course.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Engi med Wicma jeg er Sitér dette innlegget Link to post
Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Mye bra input her! for annhver tråd som kommer surfer jeg meg ihjel for å finne litt info :) Bra! Når det gjelder turtall så spørs det jo da om man går for kompressor/turbo eller N/A. Koster endel å lage turtallsmaskin av wankelen også og da går det på bunndraget løs (dvs tomgang = 2000?). Hvorfor større turbo var egentlig for å oppnå mer toppeffekt. Men en 21'er feks kunne vært greit å prøvd med 300hk først. Jeg har en twinturbo maskin fra nyeste typen rx7 liggendes som kan være bra som testmotor. Nå er dollaren lav så kan handle mye fint fra usa for tida! Dog, det aller beste ville vært å funnet noe brukt i Norge. Blir dette noe som kan brukes kan man etterhvert prøve seg på større båter og motorer! Hovedproblemet vil være å finne ut av hvordan man skal løse det med framdrift. De andre tingene har jeg egentlig funnet ut av. Kommer til å kjøre enkel motorstyring med Megasquirt/Autronic og man blir muligens nødt til å ha åpen motor mtp turbo kjøling. Evnt massive luftinntak. Sitér dette innlegget Link to post
Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 kort spmål. Er det veldig få marinaer som selger 98oktan? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Det er ekstremt dårlig dreimoment i bunn på disse motorene noe som kan bli interessant å se hvordan fungerer i en båt. Jeg titta forøvrig litt på hamilton vannjet greiene, det så jo veldig lettvindt ut men må vel ha girkasse der og. Det er kanskje der du får et problem. For å få fullt utbytte av motoren må du ha en aggresiv propell. og da har motoren kanskje ikke dreiemoment nok til å dra båten på plan. Dersom du ikke ventilerer propellbladene a la raker. Vannjet er gøy, men tricky å tilpasse. Dreiemoment, turtall og pitch på impelleren skal passe dønn for å få skikkelig trykk i pumpa. Og så er den ikke særlig egnet til høyhastighetskjøring da den lett trekker luft. Men ellers er det stas. Du kan manøvrere med vannjet som er umulig på en propellinstallasjon. Med godt med turtall på motoren kan du plante båten der du vil og stå stille og snurre rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Ref Mulligan - kanskje derfor bedre å satse på en liten turbo som lader mye fra bunnen i stedet for en svær turbin som trenger 5000 rpm for i det hele tatt å gi litt trykk Marinaer har bensin og diesel - og få av disse er 98 oktan så mapp motoren for 95 oktan - mister nok litt hk på det - alternativer er å bære. Men wankelen din drar vel fort opp i mot et par hundre liter i timen Redigert 4.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Tidligere var det små kanner med "oktanbooster" å få kjøpt. Tror du kunne skremme den opp til 113. Hva med en større catamaran? Kanskje for risky. Sitér dette innlegget Link to post
Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Bære fuel er uaktuelt siden det blir mange liter i timen ja :) Går ann å mappe med lite agressiv tenning eller kanskje vanninsprut/meth(biltema rødsprit hehe) Twin turbo maskinen fra den nyeste rx7en er ganske snill. Den greier oppmot 300hk med greit spark fra bunn siden den har 1 liten og en litt større turbo. Evnt kunne man gått helt bort fra turbo og heller satset på rx8 motoren. Vet at det er folk som kjører med kompressor kit på disse motorene men der har jeg svært lite peiling. Sitér dette innlegget Link to post
Sindregutt Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Dere har ingen bra nettsider som forklarer litt om forskjellige drev bruk, propp, overflate propp og alt sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Evnt kunne man gått helt bort fra turbo og heller satset på rx8 motoren. Vet at det er folk som kjører med kompressor kit på disse motorene men der har jeg svært lite peiling. Må da inn med vanvittige mengder oktanbooster for å unngå banking hvis du kjører på med kompressor uten å skifte til romsligere rotor? Sekvensiell turbo virker hvertfall på meg som en mye bedre idé. Litt turbolag er da ikke noe problem når man uansett har tenkt å ha det samme gasspådraget lenge om gangen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Bortsett fra at en enorm turboboost som øker dreimomentet radikalt på kort tid sliter på drev. Lurer også på om propellen kan begynne å slippe vannet når helvetesvifta slår inn Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Se hva du kan finne her ... http://www.boatdesign.net/forums/forumdisplay.php?f=23 , og jeg skal lete litt i mitt arkiv.... men lover ingenting Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.