Jump to content

Skrog til wankel prosjekt


Sindregutt

Recommended Posts

Vankelmotoren blir dårlig egna, du må her velge mellom god akselrasjon eller bra toppfart ,blir noe bedre med vannjett men nå når du nå får kjøpt lett trimma vannskutere på 450hk så må de nye Bombardier 4-tek motorene vere mere intresanne om det skal gå fort men det er ennå vanskelig å skaffe diagnoseutstyr-adaptere for disse.

Jeg går ut i fra att dette er en båt som ikke skall sertifiseres/ce godkjennes, ved å stå i en båtsportracing klubb kan skråg og motorer inporteres til svært så gunstige priser uten noen sertifiseringskrav krav og uten hk avgift . Søk på Ebay : jet boat , det er fx en pen 20" Scorpion med en Chevrole 350hk motor med vannjet og henger følger med til ca 50.000 + mva og frakt, her er det nesten bare å sette vankelmotoren rett inn om den skal prøves, men på skjøen passer det bedre med topp bunndrag og moment. Vanskelig å finne reduksjonsgir som passer till 12000 rpm.

Link to post
Ser at båten er avetert som en Avanti, med den gul fargen innvendig er jeg ganske sikker på at det er en Clipper 21.

 

 

Mer eksotisk så kan du gå for "billigere" overflatepropell, slik som pulsedrive (Arneson er dyrt), som har trim muligheter opp og ned, samme mulighet med to trinns ZF reduksjons kasse... og små trimflaps for side justeringer... muligens det raskeste alternativet. Ulempen her er at med overflate propell, så får du et større løft i hekken enn med de andre to alternativene, så på en liten båt, er du veldig avhengig av å kunne beregne løftet før du monterer maskin og utstyr, slik at du får en lav hekk som utgangspunkt, og hvor fult pådrag ikke løfter hekken på en slik måte at båten overplaner eller skjærer ut ukontrollert...

 

Alt IMHO of course....

Enig med Wicma i at det ikke er en Avanti men heller en Clipper.

 

Høres også ut som at Divemaster har gjort leksene sine hva gjelder de litt mer eksotiske fremdriftsløsningene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 8 år senere...

Trådstarter har som vi ser ikke vært aktiv siden finanskrisen så det ble neppe noe wankel-båt på ham.

Denne motortypen har både sine styrker og svakheter men det viktigste er kanskje at de går varmere enn stempelmotorer. Ved å benytte etanol i stedet for bensin, evt 85% etanol, får motoren både høyere effekt og bedre kjøling og egner seg godt sammen med turbo. Det er forresten en myte at wankelmotorer har dårlig dreiemoment, dette er ikke riktig. En 1,3 liters wankel har like høyt dreiemoment som en 1,8-2 liters stempelmotor. Nedgiring må man ha men det må jo alle motorer så det er bare å velge et større nedgiringsforhold. Propeller må selvfølgelig tilpasses effektkurven.

Link to post

mener også å ha hørt at det med dårlig dreiemoment er en myte -  men mistenker det er her som med andre motorer, trimmingsgraden har mye å si.? 

 

Jeg ser imidlertid for meg at wankel kanskje vil passe bedre i en litt mindre båt , som drar mer nytte av vektbesparelsen, samt at man kan kjøre lavere trimmingsgrad på motoren og dermed få mindre trøbbel med effektkurve/drev samt varmeutvikling...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Wankel er sikkert morro i bil! har jo selv sansen for bilmotorer med høyt turtall men da er det nok uten turbo! 8-9000 omdr.  I båt derimot tror jeg ikke dette er den beste kombinasjonen.. Her kreves det masse kunnskap om giring og utveksling slipp osv.   Hvordan få kobla bilmotoren til maritimt utstyr, samt få kjølt ned olje, vann og eksos.  Det finnes en rekke andre alternativer som sikkert vil gi bedre fartt, enklere bruk og ikke minst større driftsikkerhet!

Selfølgelig er det morro at folk prøver nye ting og ting som er helt urasjonelt.. akkurat denne hadde jeg en følelse av at det aldrig ble noe av!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Trådstarter har som vi ser ikke vært aktiv siden finanskrisen så det ble neppe noe wankel-båt på ham.

Denne motortypen har både sine styrker og svakheter men det viktigste er kanskje at de går varmere enn stempelmotorer. Ved å benytte etanol i stedet for bensin, evt 85% etanol, får motoren både høyere effekt og bedre kjøling og egner seg godt sammen med turbo. Det er forresten en myte at wankelmotorer har dårlig dreiemoment, dette er ikke riktig. En 1,3 liters wankel har like høyt dreiemoment som en 1,8-2 liters stempelmotor. Nedgiring må man ha men det må jo alle motorer så det er bare å velge et større nedgiringsforhold. Propeller må selvfølgelig tilpasses effektkurven.

 

DieselDahl - i 8,5 år har jeg lurt på hvordan dette gikk...   også takk for wankel leksjonen  :thumbsup:

 

Blir stum av beundring over slike prosjekter - masse "spenst & dristighet" her.....

 

Skrog - Tandemrigget Hydrolift S-24 / F23 i lettvekts utførelse ~600kg

 

Motor - RX Wankel i 350-400 hk versjon,  økt oljesirkulasjon, økt olje reservoar, stor oljekjøler, diger ladeluftkjøler... 185kg

 

Fremdrift - Overflatedrev, rak aksel, 13" propell, 2 girs kasse, frigir kobling, elektrisk bakking,  60 kg

 

Resultat: Dette kommer til å bli lekent og det kommer til å gå fort...  :thumbsup:   :clap:   :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...