Frank H Startet 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2008 Hei Jeg er ny her på forumet og har også endelig skaffet meg egen båt. Jeg føler selv at jeg er ganske sjøvant da jeg har tilbragt alle somre med min bestefar på sørlandet på vannet. Det var en spesiell tid når vi dro ut med sjekta kl. 5 om morgenen og hentet inn frokosten. Derfor vil jeg nå holde tradisjonen i hevd her hjemme på Østlandet. Jeg kjøpte en Grimsøy Thaule 75 modell med en 2000 modell 3 sylindret kinesisk dieselmotor. Det har vært forholdsvis vrient å skaffe deler til denne motoren så hvis det er noen som kan gi noen tips om hvor jeg kan skaffe deler til disse motorene ville det vært veldig fint. Men nå har jeg et litt større problem. Jeg må ha en ny kalesje til båten. Jeg har vært i kontakt med Alf Hansen i Trondheim og de klarer ikke å fremskaffe mal. Jeg foreslo å sende den gamle kalesjen men de sa at det ble for unøyaktig. De blir nødt til å ta mål av båten selv og det blir litt tungvint da båten står i Askim. Har noen noe forslag til hvem som kan gjøre dette i Østfold? Mvh Frank H Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Søk på gule sider,det er helt sikkert en salmaker i ditt nærområde som kan hjelpe deg.Hvilken type Taule Grimsøy har du? Jeg har en 21 selv og er veldig fornøyd med båten.Den har veldig gode sjø egenskaper. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Frank H Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Jeg har en 23 fot. Kjøpte den i fjor sommer og er veldig fornøyd med den. Må gjøre en god del med den da det er en del sår i skroget over men under er den veldig bra. Må bare skrape noen lag med gammelt bunnstoff Vet ikke om du har noen erfaring med at den ruller ganske kraftig i sjø, så jeg tror jeg må legge en del mer balast i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Hvis den ruller må du flytte balasten opp i vannlinjen. Jeg har total retstaurert min har fjernet all gammel balast da dette var betong som lå nede i kjølen.Jeg har snakket med han som har laget denne snekke typen å fikk rådet om at balasten bør ligge i vannlinja. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Frank H Svart 6.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Takk for tipset. Da er det bare å gå igang med stripping av båten innvendig Hva slags motor og propell har du til båten? Jeg har en 34 HK kinesisk dieselmotor med 4 bladers. Ligger på rundt 7 knop i toppfart før han graver seg ned. Den reagerer litt dårlig på sving i bakk da propellen drar den til siden. Har funnet ut at den beste måten er å gi gass i starten og la den sige bakover. Frank Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Jeg har en Yanmar 1gm 10.Har ikke prøvd båten etter at den ble satt inn,det stod en Fm L2 i den når jeg kjøpe båten.Jeg pusset opp innvendig i fjor skiftet motor samtidig. Du vil ikke klare å få noe større fart p.g.a skroget. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.