Yankee Startet 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2008 Hei, jeg lurer på å kjøpe en Ryds 520 eller 620. Noen her som har erfaring med dem? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Veldig fine båter som er gode i sjøen under 30 knop. Over slike hastigheter har de lett for å gå på nesen og være litt tungbeinte. Pent design, men litt enklere enn mange andre tilsvarende båter. Gode og robuste båter som tåler en støyt og mye sjø før de må gi opp. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
chagall Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Hei, jeg lurer på å kjøpe en Ryds 520 eller 620. Noen her som har erfaring med dem? Hei, har selv en Ryds 620 DC 2004 mod, som jeg absolutt kan anbefale. (Når det gjelder 520 er vel denne bygd over samme lesten så vidt jeg vet.) En forholdsvis dyp V-bunn gjør at den går meget bra i motsjø. Ellers meget stødig (bredde 2,45). Med en 115 hk Mercury Optimax på hekken er den overraskende lettplanende. Båten er godkjent for 150 hk, men jeg er godt fornøyd med de 115 jeg har, som gir ca: 35-36 knop. Jeg byttet ut de originale stolene med ståstoler, som er vesentlig mer komfortable. Det jeg føler mest for når det gjelder Ryds`n er soliditeten av skroget. Det er godt "sammensveiset" og ingen "skrangling" i båten. `Lingefan` nevner at båten går litt på nesen i hastigheter over 30 knop, som jeg mener må ha noe med synsbedrag å gjøre.( p.g.a. dekkets krumming mot baugen). Hva han mener med at de er "tungbeinte"unnskyld ,men forstår ikke uttrykket? Tror ikke du blir skuffet med en Ryds. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) Med "tungbeint" mente jeg at den ikke er kjemperask i forhold til motorstørrelse. Det er kanskje galt og synsbedrag som du sier, men Ryds generelt er vel kjent for å være "neseskrog". En kamerat sin 515GTX med 90hk har ingen planingsterskel og skuffer mye med baugen. Flott cruise-båt, men ingen utpreget fartsbåt. Den takler jo høye farter også dog...! Redigert 3.Mars.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Daffy Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) `Lingefan` nevner at båten går litt på nesen i hastigheter over 30 knop, som jeg mener må ha noe med synsbedrag å gjøre.( p.g.a. dekkets krumming mot baugen).Det mener jeg å ha hørt av andre også Men da har det gjeldt mindre skjærgårdsjeeper. Skal legge til at jeg har aldri selv vært ombord i en Ryds båt... Redigert 3.Mars.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
chagall Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) Med "tungbeint" mente jeg at den ikke er kjemperask i forhold til motorstørrelse. En kamerat sin 515GTX med 90hk har ingen planingsterskel og skuffer mye med baugen. Flott cruise-båt, men ingen utpreget fartsbåt. Hei`Lingefan`, det var vel det med "tungbeint" jeg stusset litt på , men jeg har ikke hatt som mål å vinne akselerasjonstester med min Ryds 620 DC , derimot en sikker båt under de fleste forhold. Nå vet jeg ikke hvilken 90 hk motor din kamerat har utstyrt sin 515 GTX med , men det vil hjelpe på farten/akselerasjonen med en E-tec eller en Optimax. Redigert 3.Mars.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Er en Mercury 4 takter 90hk på den 515 GTX'en. Sterk så det holder egentlig, men ingen totakter naturligvis. Har også lagt merke til at den ikke lager noen lyder og virker veldig butt og solid i det hele tatt. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
chagall Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Men da har det gjeldt mindre skjærgårdsjeeper. Skal legge til at jeg har aldri selv vært ombord i en Ryds båt... Ja `Daffy`, det er ikke alle forunt å ha vært ombord i en Ryds, men tror nok du ville merket forskjell i 1- 2 mtr. bølger med en 20`With og en 20` Ryds. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Er en Mercury 4 takter 90hk på den 515 GTX'en. Sterk så det holder egentlig, men ingen totakter naturligvis. Har også lagt merke til at den ikke lager noen lyder og virker veldig butt og solid i det hele tatt. Helt enig `Lingefan` sterk så det holder, men ligger etter Optimax når det gjelder akselerasjon. Når det gjelder lydbilde er det en vanlig oppfatning at Optimax`n "bråker" vesentlig mer enn Mercury 4 takter. Her snakker vi om meget små differanser i desibell. Tror mange blander sammen Optimax 75-90- 115 , som er 3 sylinder, med Optimax 135 o.s.v. som er 6 sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Jmen tror nok du ville merket forskjell i 1- 2 mtr. bølger med en 20`With og en 20` Ryds. Det tror jeg inderlig De har nok to forskjellige skrog ja.Men kunne vært moro og sett forskjellen mot flipperen jeg hadde før Redigert 4.Mars.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
chagall Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Det tror jeg inderlig De har nok to forskjellige skrog ja.Men kunne vært moro og sett forskjellen mot flipperen jeg hadde før Hei, `Daffy`, da stiller vi jo likt . Jeg har aldri vært ombord i en Flipper og du ikke i en Ryds. Foreslår derfor en på den. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 ja den må være velfortjent vi tar to Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Morty Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Hei, jeg lurer på å kjøpe en Ryds 520 eller 620. Noen her som har erfaring med dem? Hei yankee. En Ryds 520 kan du trygt kjøpe! Selv har jeg hatt en 510DL med 90 hk Eivinrude 2-T i mange år, og var imponert over mange av dens egenskaper: Lett å få i plan - nesten ingen planingsterksel, stødig og trygg, romslig, enkel men solid, og fin i sjøen med mindre du har virkelig dårlig tid og presser den godt over 30 knop. Etter en deilig tid med stor båt (Nor Star 290) er jeg nå tilbake til småbåt igjen, og har fått meg en Uttern 55 D med 115 hk som "innbytte". Er meget spent på om den er like trivelig i sjøen som Rydsen var. Går allerede og lurer på en Ryds 620 med samme motor. Synes rett og slett veldig godt om det som synes å være Ryds konsept; Et meget godt skrog, enkel og solid utrustning og en hyggelig pris. Can't go wrong with Ryds. Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
chagall Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Hei yankee.En Ryds 520 kan du trygt kjøpe! Går allerede og lurer på en Ryds 620 med samme motor. Et meget godt skrog, enkel og solid utrustning og en hyggelig pris. Morty Hei `Morty`, som jeg nevnte tidligere i denne tråden , kan jeg absolutt anbefale Ryds 620 DC. Den har som du sier et meget solid skrog, som tåler "mye juling" uten skrangling og knirking . Den 19 grader v-bunnen gjør sitt til at den takler motsjøen meget bra og man føler en trygghet, som jeg savnet i noen andre båter i samme størelse uten å nevne navn. Lykke til med ditt eventuelle valg av denne . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.