Jump to content

Epoxybehandling av trevirke som er innsatt med beis.

Verrie

Recommended Posts

Det er sikkert omtalt her tidligere, men er kun kort tid innom pc og skal beise en del i kveld.....

Jeg behandler en del trevirke med mahognybeis. Kan epoksy legges oppå dette uten problemer av noe slag ?

Jeg er da ute etter bruker-erfaringer, og ikke teoretiske svar, ellers kunne jeg jo ringt Svas Kjemi.......

Materialene vi prater om er teak og eik samt noe mahogny.

Det er ikke å spore av, helt greit spørsmål.....

Jeg lager en del ting&tang til skuta, alt fra teakskilter/mahognypynt/lanternebraketter(lysskilt)/landganger med mer. Noe er i eik, beiset med mahognybeis.

Epoksy skaper mindre vedlikehold da overflaten er så ugjennomtrengelig at pussing er mindre ikke-tema i fremtiden.

Et annet moment er at eik slår seg dersom denne blir fuktig. Jeg sørger for "hermetisk tette" materialer.

Det er hva teorien sier. Hva som blir fasit gjenstår å se.............

Takk for det OK67.

Gjenstandene må jo lakkes idet epoksy ikke er uv-bestandig.

Til dette foretrekker jeg Ravilakk, motforestillinger til dette ?

Hvor mange strøk lakk bør jeg ha etter 2 strøk epoksy ??

(for det stemmer vel at det er 2 strøk med epoksy som er anbefalt ?)

Er litt usikekr på hvor godt UV filter den ravilakken har ????

Hva med to-komponent lakk, på slike småe deler som du her prater om vil jeg tro det er lett å påføre. Mulig jeg ville limt in en "foring for festeskruer slik at jeg var 100% sikker på at jeg ikke punkterte og laget utettheter i de delene når jeg monterte. En plugg med litt større diameter en skruen men ikke større en at skruhode dekker den er hva jeg tenker på

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...