Jump to content

Oppvarming ombord; Refleks, Glembring, Dickinson eller andre?

Danemann

Recommended Posts

Hei!

Er ny her på forumet, har akkurat kjøpt en 48 fot tidligere reketråler i ferrosement. Ho er delvis ombygd til fritidsbåt, og min plan er å bygge ho videre om for å kunne bo i på helårsbasis. Det jeg holder på med nå, er opplegg for varme. Planen er å montere en dieselovn à la Glembring, Refleks e.l. med vannsløyfe for varmtvannstank og radiatorer rundt i de ulike rom. I tillegg planlegges en vedovn i hovedsalongen for kosevarme, og en Webasto DW 80 for extra oppvarming på kalde dager og av motor før oppstart. Det jeg har kikket på av dieselovner, har hatt en varmeeffekt på 4, 5,7 og 8 kW. Noen anbefalinger her?

Mvh. Dan.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Hei

Generelt så er Refleks kjent for å brenna reinare enn Dickinson, men sistnevnte toler meir krenging.

Det er viktig å kjøpa rett omn. Ikkje kjøp for stor. Dei brenn ikkje så reint på svakaste nivå.

Dersom det blir finbulvinter så kan du jo bruka alle varmekjeldene dine.

Til eit slikt bruk hadde eg gått for sentralvarme.

Sjekk òg kabola.

Ask

Hei Danemann og velkommen til Båtplassen :cheers:

Der er skrevet en del om emnet her tidligere. Ta et søk (f.eks. enkelt søk nederst på Åpent Forun siden) etter Glembring så finner du en del tråder der både Glembring og andre er diskutert.

Jeg kjøpte meg en Glembring for halvannet år siden og synes den er glimrende. Fordelen med Glembring framfor de andre (så vidt jeg vet i alle fall) er at Glembring kan fåes i alle mulige varianter, med/uten vindu, regulator plassert på den siden du vil (i seilbåt må den stå foran eller bak ovnen i forhold til båtens lengderetning pga. konstant krenging), med/uten vannsløyfe, med/uten isolasjon, med/uten termostat og alskens kombinasjoner av dette. Jeg valgte en 4kW Glembring med vindu og termostat, se min hjemmeside. Så langt har den fungert glimrende, soter noen ganger litt under oppfyring men brenner seg ren om den får gå på fullt en stund. Et annet potensielt problem er ved sterk vind, da kan du få nedslag i pipa men dette kan også ordnes på Glembring der du kan ta forbrenningsluften fra samme sted som eksosen. Da blir der ikke trykkforskjeller i vindkastene og nedslag unngås. Jeg har ikke laget til dette da problemet ikke er stort hos meg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Har erfaring med 3 stk refleks (66 og 71), 1 glembring, ikke så fin som SveinHa sin, og en Dickinson Newport, som jeg har i dag. Dickinson er den jeg er mest fornøyd med, og som soter/sotet minst ved mitt bruk. Det kan også være forskjeller mellom samme type, er min erfaring. Ingen av de som har hatt noen store problemer, men glembringen sotet mye, men ble nok kjørt mye lavt, da den var stor til båten. Ingen av de har vært med varmesløyfe, og Dickinson den eneste som har vindu, som nok er medvirkende til at jeg er mest fornøyd med den(vet de andre også fåes med det nå). :smiley:

Om du går for Glembring så kan du godt diskutere løsninger o.l. direkte med www.glembring.se og bestille det dere har blitt enige om fra f.eks. Seatronic (litt enklere å bestille i Norge, prisen direkte fra Glembring er omtrent den samme).

Vedr. driftssikkerhet er der nok ikke de store forskjellene på de forskjellige merkene. Det er jo enkle saker dette her, ikke mye som kan feile... Muligens der er forskjeller på levetid???

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Får skryte av refleksen igjen jeg da :wink:

Vår refleks går på lampeolje, jeg har ikke notert noe særlig soting og heller ikke har den slukket når vi har seilt. Nå har vi vel ikke krenget så mye, men litt krengning har vi nå hatt. Blant annet i påsken i fjor gikk den kontinuerlig, både under land og under seil, ikke noen problem, bare god varme :smiley:

Tusen takk for mange gode svar! Ser ut til å bli Glembring sin 4 kW, hadde tenkt på 8 kW, men ser dere har hatt sote-problemer ved for lav flamme. Kan være bedre at en 4-kwatter går for fullt enn en 8-kwatter på tomgang, eller tenker jeg feil?

Mvh. Dan.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Synes det høres fornuftig ut! Disse dieselovnene er ikke så effektive på vannvarmen som en vannvarmer da det går bort endel energi til selve ovnen også, regn derfor ikke med at en ovn med vannsløyfe på f.eks 5 kw vil gi like mye vannvarme som en 5 kw vannvarmer, men forskjellene er ikke så store, og ovnen egner seg bedre for kontinuerlig drift enn en dieselvannvarmer.

Jeg har forøvrig en 48 fot seilbåt som jeg bor i. Har en 5 kw vannvarmer fra eber (er vel D5W den heter?) og det holder absolutt hele båten gjennomvarm, selv når det er 10 kuldegrader ute klarer den lille 5 kw varmeren, som ikke er på størrelse med en skoeske engang å holde hele båten varm. Da det var på det kaldeste i vinter glemte jeg å skru ned varmen da jeg dro ut, med termostaten på fullt og da var det over 30 grader i båten. Dette var i desember da det var på det kaldeste i oslo.

Jeg har valgt et system med 6 radiatorer, 2 defrostere, 2 konvektorvifter og 1 4kw varmeapparat fra kalori. Ingen problem å holde alt dette varmt i massevis. I forskipet er det radiatorer på begge lugarene og badene, med en defroster i tillegg som er koplet med dyser i begge lugarene og badene. Det er veldig kjekt f.eks. hvis man vil bruke badet til tørkeskap. Da kan det fort bli veldig varmt i badene foran, og skulle det være behov for hurtig oppvarming i lugarene også, er det bare å åpne dysene der også.

Glembring sier at 2/3 av effekten går ut i vannsløyfen men du kan også få selve ovnen og røkrør isolert og da avgir den så lite varme at du kan montere den i et skap om du vil.

• Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...