oddgeir Startet 4.Mars.2008 Del på Facebook Startet 4.Mars.2008 Min svoger er i markedet etter brukt seilbåt, og har festet seg ved denne motorseileren. Alo 96 Dette er en type jeg kjenner lite til, så jeg lurer på om dette er et brukbart kjøp, og hva som er båtens sterke og svake sider. Har båten kjente svakheter som bør sjekkes? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Alf Ortangs Alo 96 MS er samme båten som Alo 96. Altså en svært velseilende båt som tar mye høyde på kryss. Det var to rigger å få til den. En lav som ble tatt fram for MS versjonen, og den høye standardriggen. De fleste MS har den høye riggen. De fleste var kjøpt som halvfabrikat og derfor varierer kvaliteten fra sørgelig til perfekt. Som alle andre Alo er det så som så med finishen, men de er bunnsolide. Eneste kjente svake punktet er roret, som den deler med Alo 26. Det er bygget i tynn syrefast plate som ei flyvinge. Den skal skummes med svært høyt trykk. Er ikke det gjort, så vil ikke skummet feste seg og cellene lukkes. Det kan resultere i at roret folder seg. Forøvrig hevder onde tunger at båten seiler fortere på lens med dørene til styrhuset åpne. For 280k vil jeg si løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Ser i Seilmagasinet at Gj.snittlig bruktpris siste 2 år er 367 500kr, det kan tyde på at det er en grei pris. Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Har seilt endel i slik båt, og det er egentlig en genial kombinasjonsbåt God plass, butt hekk hjelper godt her Seiler relativt bra (lystall 1,10?) Tåler mye sjø (har seilt en fra skagen til arendal i kuling uten problem) Stor stikkøye under styreposisjon Eget toalettrom Akterkabin med to "store" køyer Solid bygget Litt vrien å seile i mye vær da skjermer og hardtopp er litt i veien. løp og kjøp Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 Takk for verdifulle innspill, det har vært nyttig. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2008 Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 Det er litt morsomt med Alo 96. Det er ikke to som er like. Det var interessant å se at denne var utrustet med lang løygang. Det har jeg ikke sett før. Det vanlige er en nedfellt bøyle i dørken. Og under der er det mildest talt enormt med stueplass. Noen har fjernet pølseboden, og satt på skjermer slik at de har fått en diger sentercockpit. En kjapp CV. LOA 9.60 LWL 8.60 Bredde 3.10 Dypgående 1.70 Kjølvekt (bly) 1800 kg Storseil 24 kvm. Fokk 19 kvm. Genoa 32 kvm. Spinnaker 72 kvm. LYS 1.07/1.10 (Lav/høy rigg) Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 (redigert) Motoren er fra 2004. Det er jo i så fall et stort pluss. Redigert 5.Mars.2008 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.